ANSVARLIG KOORDINATOR
Hva:
En ansatt får en uro/bekymring. Det kan være egen oppmerksomhet, henvendelse fra foresatte eller andre.
Med undring menes observasjoner eller hendelser som leder til spørsmål vedrørende barn/unges helse, trivsel eller livssituasjon. Undring innebærer ingen antakelser eller konklusjon om spørsmålene.
Hvordan:
Observasjoner som ansatte gjør i møtet med barn/foresatte.
Hvem:
Alle medarbeidere.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Konkretiser – sett ord på bekymringen . Diskuter med kollega/pedagogisk leder/pedagogisk team/styrer.
Hvordan:
Bruk gjerne undringsnotatet.
Hvem:
Alle.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Gjennomfør undringssamtale med barnet og/eller foresatte for å klargjøre bekymringen.
Frist for samtale med foresatte: innen 4 uker.
Hvem:
Pedagogisk leder og/eller styrer.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Beslutning om saken skal avsluttes eller gå videre på enten individ- eller systemnivå. Hvis ja, gå videre til nivå 1.
Hvordan:
Vurdere om det er en reel bekymring og gå videre til nivå 1/nivå 2.
Hvem:
Pedagogisk leder og/eller styrer i samarbeid med foresatte.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Ved mistanke om vold/overgrep skal saken meldes direkte til barneverntjenesten.
Verktøy: Handlingsveileder compilo.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Saken drøftes i ped.team/utvidet ped.team. Samtykke er innhentet på nivå 0 og foresatte inviteres til å delta. Problemstillingen avklares.
Hvordan:
Drøftelse i ped.team.
Hvem:
Ped.team, pedagogisk leder, styrer og foresatte.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Planlegge tiltak. Dette kan være interne tiltak i barnehagen, tiltak i regi av helsestasjonen/familiesenteret, veiledning/råd fra PPT før henvisning og/eller tiltak på systemnivå.
Hvordan:
Drøftinger i ped.team.
Hvem:
Ped.team, pedagogisk leder, styrer og foresatte.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Iverksetting av planlagte tiltak.
Hvordan:
Tiltak gjennomføres i tråd med avtalene som er gjort i ped.team/utvidet ped.team.
Hvem:
Ansvarlig for tiltak internt i tjenesten eller ansvarlige i støttetjenesten.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Evaluere iverksatte tiltak på nivå 1; videreføring/justere/utvide? Vurdere behov for bistand fra andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester. Vurdere behov for tverrfaglig veiledning i TVIST.
Hvordan:
Evaluering gjøres i ped.team.
Hvem:
Ped.team, pedagogisk leder, styrer og foresatte.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
A) Avslutte ,
B) Fortsette på nivå 1 ,
C) Videre til nivå 2/3 – henvisning til ekstern instans på individ eller systemnivå.
Hvordan:
Beslutningen fattes i ped.team sammen med foresatte. Ved bekymring som gir grunnlag for henvisning til barnevernet, skal dette gjøres uavhengig av om foreldrene samtykker eller ikke.
Hvem:
Leder av ped.team/styrer er ansvarlig for videre henvisning i samarbeid med foresatte.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Henvise til aktuell instans.
Hvordan:
Henvisningen sendes rette instans i samarbeid og etter samtykke med foresatte.
Dersom henvisningen må gjøres via fastlege/andre eksterne, pass på at barnehagens dokumentasjon oversendes (Tiltaksplan, TRAS, Alle med).
Hvem:
Pedagogisk leder og styrer.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Drøfte, evaluere og vurdere tiltak og utvikling.
Hvordan:
Tverrfaglig møte/samarbeidsmøte/ansvarsgruppemøte*. Bruk møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder dersom annet ikke er avtalt.
*Vi har bestemt at det når det er 2 eller flere instanser involvert , skal det opprettes ansvarsgruppe – dersom foresatte samtykker.
Hvem:
Foresatte, representanter fra ulike tjenester og barnehagen.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Igangsette avtalte tiltak.
Hvem:
Den/de som har fått ansvar for igangsetting av tiltak i det tverrfaglige møtet/samarbeidsmøtet/ansvars-gruppemøtet.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Tiltakene vurderes på nytt møte. Vurdere om saken skal avsluttes, om tiltakene skal fortsette, justeres eller om nye tiltak skal igangsettes.
Hvordan:
Tverrfaglig møte/samarbeidsmøte/ansvarsgruppemøte. Har saken «stoppet opp», vurder om den bør tas opp i TVIST.
Hvem:
Foresatte, representanter fra de ulike tjenester og barnehagen.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Barnets utvikling vurderes, tiltakene evalueres.
A) Skal saken avsluttes på dette nivået?
B) Skal noen av de andre tjenestene avslutte sitt arbeid i saken/videreføres med samme samarbeidsinstanser?
C) Er det behov for systemtiltak?
D) Skal saken tilbake til nivå 1?
E) Skal saken henvises til andre/flere instanser?
Hvordan:
Tverrfaglig møte/samarbeidsmøte/ansvarsgruppemøte. Koordinator er møteleder, dersom annet ikke er avtalt.
Hvem:
Foresatte, representanter fra de ulike tjenester og barnehagen.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Barnet har et komplekst og langvarig hjelpebehov, flere instanser er involvert i saken.
Hvordan:
Ansvarsgruppe og koordinator.
Hvem:
Pedagogisk leder og styrer.
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Møte med foresatte og ansatte fra aktuelle instanser. Drøfte og evaluere tiltak og utvikling.
Det skal være etablert ansvarsgruppe og oppnevnt koordinator i saken.
Hvordan:
Ansvarsgruppemøter.
Hvem:
Foresatte, representanter fra ulike tjenester, barnehagen og koordinatoren.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Individuell plan og ansvarsgruppe.
Hvordan:
Igangsette tiltak man har fått ansvar for og samarbeide med andre instanser for oppfølging av tiltak.
Hvem:
Foresatte, representanter fra ulike tjenester, barnehagen og koordinatoren.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Tiltakene vurderes på nytt møte i ansvarsgruppen. Vurdere om saken skal avsluttes, om tiltakene skal fortsette, justeres eller om nye tiltak skal igangsettes.
Hvordan:
Ansvarsgruppemøte. Bruk møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder dersom annet ikke er avtalt. Har saken «stoppet opp», vurder om den bør tas opp i TVIST.
Hvem:
Foresatte, aktuelle tjenester, barnehagen.
Er det videre grunn til bekymring?
Barnet/ungdommens utvikling vurderes, tiltakene evalueres.
1) Skal saken avsluttes på dette nivået/ skal noen av de andre tjenestene avslutte sitt arbeid i saken? Videreføres med samme samarbeidsinstanser?
2) Er det behov for systemtiltak?
3) Skal saken tilbake til nivå 2?
Hvordan:
Ansvarsgruppemøte. Bruk møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder dersom annet ikke er avtalt.
Elev, foresatte, representanter fra aktuelle tjenester.
Er det videre grunn til bekymring?
Ved mistanke om vold/overgrep skal saken meldes direkte til barneverntjenesten. Drøft gjerne med barnevernet i forkant.