Identifisere barn som gir en bekymring eller undring
Tjenesteinternt tiltaksarbeid sammen
Enkelt tverretatlig samarbeid med to involverte tjenester
Komplekst samarbeid med flere involverte tjenester
En ansatt får en uro/bekymring. Det kan være egen oppmerksomhet, henvendelse fra foresatte eller andre.
Med undring menes observasjoner eller hendelser som leder til spørsmål vedrørende barn/unges helse, trivsel eller livssituasjon. Undring innebærer ingen antakelser eller konklusjon om spørsmålene.
Hvordan: Observasjoner som ansatte gjør i møtet med barn/foresatte.
Alle medarbeidere
Konkretiser – sett ord på bekymringen . Diskuter med kollega/pedagogisk leder/pedagogisk team/styrer
Hvordan: Bruk gjerne undringsnotatet
Alle
Gjennomfør undringssamtale med barnet og/eller foresatte for å klargjøre bekymringen.
Frist for samtale med foresatte: innen 4 uker
Pedagogisk leder og/eller styrer
Beslutning om saken skal avsluttes eller gå videre på enten individ- eller systemnivå. Hvis ja, gå videre til nivå 1.
Hvordan: Vurdere om det er en reel bekymring og gå videre til nivå 1/nivå 2
Pedagogisk leder og/eller styrer i samarbeid med foresatte
Ved mistanke om vold/overgrep skal saken meldes direkte til barneverntjenesten
Verktøy: Handlingsveileder compilo
Saken drøftes i ped.team/utvidet ped.team. Samtykke er innhentet på nivå 0 og foresatte inviteres til å delta. Problemstillingen avklares
Hvordan: Drøftelse i ped.team
Ped.team, pedagogisk leder, styrer og foresatte
Planlegge tiltak. Dette kan være interne tiltak i barnehagen, tiltak i regi av helsestasjonen/familiesenteret, veiledning/råd fra PPT før henvisning og/eller tiltak på systemnivå
Hvordan: Drøftinger i ped.team
Ped.team, pedagogisk leder, styrer og foresatte
Iverksetting av planlagte tiltak.
Hvordan: Tiltak gjennomføres i tråd med avtalene som er gjort i ped.team/utvidet ped.team
Ansvarlig for tiltak internt i tjenesten eller ansvarlige i støttetjenesten
Evaluere iverksatte tiltak på nivå 1; videreføring/justere/utvide? Vurdere behov for bistand fra andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester. Vurdere behov for tverrfaglig veiledning i TVIST.
Hvordan: Evaluering gjøres i ped.team
Ped.team, pedagogisk leder, styrer og foresatte
A) Avslutte ,
B) Fortsette på nivå 1 ,
C) Videre til nivå 2/3 – henvisning til ekstern instans på individ eller systemnivå
Hvordan: Beslutningen fattes i ped.team sammen med foresatte. Ved bekymring som gir grunnlag for henvisning til barnevernet, skal dette gjøres uavhengig av om foreldrene samtykker eller ikke.
Leder av ped.team/styrer er ansvarlig for videre henvisning i samarbeid med foresatte
Henvise til aktuell instans.
Hvordan: Henvisningen sendes rette instans i samarbeid og etter samtykke med foresatte
Dersom henvisningen må gjøres via fastlege/andre eksterne, pass på at barnehagens dokumentasjon oversendes (Tiltaksplan, TRAS, Alle med)
Pedagogisk leder og styrer
Drøfte, evaluere og vurdere tiltak og utvikling
Hvordan: Tverrfaglig møte/samarbeidsmøte/ansvarsgruppemøte*. Bruk møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder dersom annet ikke er avtalt.
*Vi har bestemt at det når det er 2 eller flere instanser involvert , skal det opprettes ansvarsgruppe – dersom foresatte samtykker.
Foresatte, representanter fra ulike tjenester og barnehagen
Igangsette avtalte tiltak
Den/de som har fått ansvar for igangsetting av tiltak i det tverrfaglige møtet/samarbeidsmøtet/ansvars-gruppemøtet
Tiltakene vurderes på nytt møte. Vurdere om saken skal avsluttes, om tiltakene skal fortsette, justeres eller om nye tiltak skal igangsettes.
Hvordan: Tverrfaglig møte/samarbeidsmøte/ansvarsgruppemøte. Har saken «stoppet opp», vurder om den bør tas opp i TVIST.
Foresatte, representanter fra de ulike tjenester og barnehagen
Barnets utvikling vurderes, tiltakene evalueres.
A) Skal saken avsluttes på dette nivået?
B) Skal noen av de andre tjenestene avslutte sitt arbeid i saken/videreføres med samme samarbeidsinstanser?
C) Er det behov for systemtiltak?
D) Skal saken tilbake til nivå 1?
E) Skal saken henvises til andre/flere instanser?
Hvordan: Tverrfaglig møte/samarbeidsmøte/ansvarsgruppemøte. Koordinator er møteleder, dersom annet ikke er avtalt.
Foresatte, representanter fra de ulike tjenester og barnehagen
Barnet har et komplekst og langvarig hjelpebehov, flere instanser er involvert i saken.
Hvordan: Ansvarsgruppe og koordinator
Pedagogisk leder og styrer
Møte med foresatte og ansatte fra aktuelle instanser. Drøfte og evaluere tiltak og utvikling.
Det skal være etablert ansvarsgruppe og oppnevnt koordinator i saken
Hvordan: Ansvarsgruppemøter
Foresatte, representanter fra ulike tjenester, barnehagen og koordinatoren
Individuell plan og ansvarsgruppe
Hvordan: Igangsette tiltak man har fått ansvar for og samarbeide med andre instanser for oppfølging av tiltak
Foresatte, representanter fra ulike tjenester, barnehagen og koordinatoren
Tiltakene vurderes på nytt møte i ansvarsgruppen. Vurdere om saken skal avsluttes, om tiltakene skal fortsette, justeres eller om nye tiltak skal igangsettes.
Hvordan: Ansvarsgruppemøte. Bruk møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder dersom annet ikke er avtalt. Har saken «stoppet opp», vurder om den bør tas opp i TVIST.
Foresatte, aktuelle tjenester, barnehagen
Barnet/ungdommens utvikling vurderes, tiltakene evalueres.
1) Skal saken avsluttes på dette nivået/ skal noen av de andre tjenestene avslutte sitt arbeid i saken? Videreføres med samme samarbeidsinstanser?
2) Er det behov for systemtiltak?
3) Skal saken tilbake til nivå 2?
Hvordan: Ansvarsgruppemøte. Bruk møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder dersom annet ikke er avtalt.
Elev, foresatte, representanter fra aktuelle tjenester