ANSVARLIG KOORDINATOR
Hva:
En ansatt får en uro/bekymring. Det kan være egen oppmerksomhet, henvendelse fra foresatte eller andre.
Med undring menes observasjoner eller hendelser som leder til spørsmål vedrørende barn/unges helse, trivsel eller livssituasjon. Undring innebærer ingen antakelser eller konklusjon om spørsmålene.
Hvordan:
Observasjoner som ansatte gjør i møtet med barn/foresatte.
Hvem:
Alle medarbeidere.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Konkretiser – sett ord på bekymringen . Diskuter med kollega/pedagogisk team/rektor
Hvordan:
Bruk gjerne undringsnotatet.
Hvem:
Alle.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Gjennomfør undringssamtale med barnet og/eller foresatte for å klargjøre bekymringen.
Frist for samtale med foresatte: innen 4 uker.
Hvem:
Kontaktlærer.
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Beslutning om saken skal avsluttes eller gå videre på enten individ- eller systemnivå. Hvis ja, gå videre til nivå 1.
Hvordan:
Vurdere om det er en reel bekymring og gå videre til nivå 1/nivå 2.
Hvem:
Leder pedagogisk team og rektor i samarbeid med foresatte.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Ved mistanke om vold/overgrep skal saken meldes direkte til barneverntjenesten
Verktøy: Handlingsveileder compilo
(Må komme en avklaring ift hvordan politiet skal involveres)
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Saken drøftes i ped.team/utvidet ped.team. Samtykke er innhentet på nivå 0 og foresatte inviteres til å delta. Problemstillingen avklares.
Hvordan:
Drøftelse i ped.team.
Hvem:
Pedagogisk team, kontaktlærer, evt. rektor, i samarbeid med foresatte.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Planlegge tiltak. Dette kan være interne tiltak på skolen, tiltak i regi av helsestasjonen/familiesenteret, veiledning/råd fra PPT før henvisning og/eller tiltak på systemnivå.
Hvordan:
Drøftinger i ped.team.
Hvem:
Pedagogisk team, kontaktlærer, evt. rektor, i samarbeid med foresatte.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Iverksetting av planlagte tiltak.
Hvordan:
Tiltak gjennomføres i tråd med avtalene som er gjort i ped.team/utvidet ped.team.
Hvem:
Ansvarlig for tiltak internt i tjenesten eller ansvarlige i støttetjenesten.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Evaluere iverksatte tiltak på nivå 1; videreføring/justere/utvide? Vurdere behov for bistand fra andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester. Vurdere behov for tverrfaglig veiledning i TVIST.
Hvordan:
Evaluering gjøres i ped.team.
Hvem:
Pedagogisk team, kontaktlærer, evt. rektor, i samarbeid med foresatte.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
A) Avslutte
B) Fortsette på nivå 1
C) Videre til nivå 2/3 – henvisning til ekstern instans på individ eller systemnivå
Hvordan:
Beslutningen fattes i ped.team sammen med foresatte. Ved bekymring som gir grunnlag for henvisning til barnevernet, skal dette gjøres uavhengig av om foreldrene samtykker eller ikke.
Hvem:
Leder av ped.team/rektor er ansvarlig for videre henvisning i samarbeid med foresatte.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Henvise til aktuell instans.
Hvordan:
Henvisningen sendes rette instans i samarbeid og etter samtykke med foresatte.
Dersom henvisningen må gjøres via fastlege/andre eksterne, pass på at skolens dokumentasjon oversendes (f.eks tiltaksplan).
Hvem:
Leder pedagogisk team og rektor.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Drøfte, evaluere og vurdere tiltak og utvikling
Hvordan:
Tverrfaglig møte/samarbeidsmøte/ansvarsgruppemøte*. Bruk møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder dersom annet ikke er avtalt.
*Vi har bestemt at det når det er 2 eller flere instanser involvert , skal det opprettes ansvarsgruppe – dersom foresatte samtykker.
Hvem:
Foresatte, representanter fra ulike tjenester og skolen
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Igangsette avtalte tiltak.
Hvem:
Den/de som har fått ansvar for igangsetting av tiltak i det tverrfaglige møtet/samarbeidsmøtet/ansvars-gruppemøtet.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Tiltakene vurderes på nytt møte. Vurdere om saken skal avsluttes, om tiltakene skal fortsette, justeres eller om nye tiltak skal igangsettes.
Hvordan:
Tverrfaglig møte/samarbeidsmøte/ansvarsgruppemøte. Har saken «stoppet opp», vurder om den bør tas opp i TVIST.
Hvem:
Foresatte, representanter fra de ulike tjenester og skolen.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Elevens utvikling vurderes, tiltakene evalueres.
A) Skal saken avsluttes på dette nivået?
B) Skal noen av de andre tjenestene avslutte sitt arbeid i saken/videreføres med samme samarbeidsinstanser?
C) Er det behov for systemtiltak?
D) Skal saken tilbake til nivå 1?
E) Skal saken henvises til andre/flere instanser?
Hvordan:
Tverrfaglig møte/samarbeidsmøte/ansvarsgruppemøte. Koordinator er møteleder, dersom annet ikke er avtalt.
Hvem:
Foresatte, representanter fra de ulike tjenester og skolen.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Eleven har et komplekst og langvarig hjelpebehov, flere instanser er involvert i saken.
Hvordan:
Ansvarsgruppe og koordinator.
Hvem:
Leder pedagogisk team og rektor.
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Møte med foresatte og ansatte fra aktuelle instanser. Drøfte og evaluere tiltak og utvikling.
Det skal være etablert ansvarsgruppe og oppnevnt koordinator i saken.
Hvordan:
Ansvarsgruppemøter.
Hvem:
Foresatte, representanter fra ulike tjenester, skolen og koordinatoren.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Individuell plan og ansvarsgruppe
Hvordan:
Igangsette tiltak man har fått ansvar for og samarbeide med andre instanser for oppfølging av tiltak.
Hvem:
Foresatte, representanter fra ulike tjenester, skolen og koordinatoren.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Tiltakene vurderes på nytt møte i ansvarsgruppen. Vurdere om saken skal avsluttes, om tiltakene skal fortsette, justeres eller om nye tiltak skal igangsettes.
Hvordan:
Ansvarsgruppemøte. Bruk møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder dersom annet ikke er avtalt. Har saken «stoppet opp», vurder om den bør tas opp i TVIST.
Hvem:
Foresatte, aktuelle tjenester, skolen.
Er det videre grunn til bekymring?
Barnet/ungdommens utvikling vurderes, tiltakene evalueres.
1) Skal saken avsluttes på dette nivået/ skal noen av de andre tjenestene avslutte sitt arbeid i saken? Videreføres med samme samarbeidsinstanser?
2) Er det behov for systemtiltak?
3) Skal saken tilbake til nivå 2?
Hvordan:
Ansvarsgruppemøte. Bruk møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder dersom annet ikke er avtalt.
Elev, foresatte, representanter fra aktuelle tjenester.
Er det videre grunn til bekymring?
Ved mistanke om vold/overgrep skal saken meldes direkte til barneverntjenesten. Drøft gjerne med barnevernet i forkant.