ANSVARLIG KOORDINATOR
Hva:
En ansatt får en uro/bekymring. Det kan være egen oppmerksomhet, henvendelse fra foresatte eller andre.
Med undring menes observasjoner eller hendelser som leder til spørsmål vedrørende barn/unge eller foreldrenes helse, trivsel eller livssituasjon. Undring innebærer ingen antakelser eller konklusjon om spørsmålene.
Hvordan:
Observasjoner som ansatte gjør i møtet med barn/foresatte evt. reaksjon på henvendelse fra andre.
Hvem:
Alle medarbeidere.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Konkretiser – sett ord på bekymringen . Diskuter med barnet/ungdommen/foresatte i konsultasjonen dersom undringen/bekymringen oppstår der, eller diskuter anonymt med kollega på helsestasjonen/ledende helsesøster/i veiledning.
Hvordan:
I samtale med eleven/foresatte eller anonymt med kollegaer internt på helsestasjonen/skolen.
Hvem:
Alle.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Gjennomfør undringssamtale med barnet/eleven og/eller foresatte for å klargjøre bekymringen.
Hvordan:
Få en felles forståelse av situasjonen, vurdere om det er en reel bekymring, avklare veien videre.
Hvem:
Helsesøster/fagperson sammen med elev/foreldre.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Beslutning om saken skal gå videre på enten individ- eller systemnivå. Hvis nei, avsluttes saken. Hvis ja, gå videre til nivå 1. Innhent samtykke dersom andre skal delta. Vurdere behov for tverrfaglig veiledning i TVIST.
Hvordan:
Vurdere om det er en reell bekymring og går videre til nivå 1/ nivå 2.
Hvem:
Eleven og/eller foresatte sammen med helsesøster.
Er det videre grunn til bekymring?
Ved mistanke om vold/overgrep skal saken meldes direkte til barneverntjenesten, se egen handlingsveileder i Compilo.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Saken drøftes med barn/ungdom og/eller foreldre sammen med andre aktuelle, ev. i utvidet pedagogisk team (familiesenteret, skolelege, skolen, psykolog, førhenvisningssamtale PPT) Problemstillingen avklares.
Drøfting av grunnlagsinformasjon, skape felles virkelighetsforståelse, definer problemstilling. Hvem kan hjelpe? «Hva er viktig for deg?».
Hvordan:
Samtale med elev og/eller foresatte og evt. andre aktuelle.
Hvem:
Helsesøster, elev/foresatte.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Planlegge videre tiltak.
Hvordan:
Drøft videre tiltak. Kan være oppfølging av helsesøster, familiekonsulent, skolelege, psykolog, skole osv.
Hvem:
Helsesøster sammen med elev og/eller foresatte og andre aktuelle instanser (se under).
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Iverksetting av planlagt tiltak. Dette kan være tiltak fra helsestasjonen, familiesenteret, skolen, fysioterapeut, veiledning/råd fra PPT før henvisning.
Hvordan:
Tiltak gjennomføres i tråd med avtalene som er gjort i møtet.
Hvem:
Ansvarlig for tiltak avklart i møte.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Evaluere iverksatte tiltak på nivå 1 (interne tiltak), videreføring /justere/utvide interne tiltak, vurdere behov for bistand fra andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester. Vurdere behov for tverrfaglig veiledning i TVIST.
Hvordan:
Evaluering gjøres sammen med eleven og/eller foresatte.
Hvem:
Ansvarlig for tiltak.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
1. Avslutte
2. Fortsette på nivå 1,
3. Videre til nivå 2/3( henvisning til ekstern instans), på individ eller systemnivå
Hvordan:
Beslutningen fattes, sammen med foresatte/barnet/ungdommen. Samtykke innhentes.
Hvem:
Ansvarlig for tiltak i samarbeid med foreldre. Ved bekymring som gir grunnlag for henvisning til barnevernet, skal dette gjøres uavhengig av om foreldrene samtykker eller ikke.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Henvise til aktuell instans.
Hvordan:
Henvisningen sendes rette instans i samarbeid og etter samtykke med foresatte.
Hvem:
Ansvarlig for tiltak.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Drøfte, evaluere og vurdere tiltak og utvikling.
Hvordan:
Tverrfaglig møte/samarbeidsmøte* ansvarsgruppemøte. Bruk møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder, dersom annet ikke er avtalt.
Hvem:
Foresatte, elev, representanter fra de ulike tjenester.
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Igangsette avtalte tiltak.
Hvem:
Den/de som har fått ansvar for igangsetting av tiltak i ansvarsgruppen/det tverrfaglige møtet*.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Tiltakene vurderes på nytt møte. Vurdere om tiltakene skal fortsette, justeres eller om nye tiltak skal igangsettes.
Hvordan:
Ansvarsgruppemøte. Bruk møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder, dersom annet ikke er avtalt. Har saken «stoppet opp», vurder om den bør tas opp i TVIST.
Hvem:
Foresatte, elev, representanter fra de ulike tjenester, foresatte, barnet/ungdommen.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Elevens utvikling vurderes, tiltakene evalueres.
1) Skal saken avsluttes på dette nivået/ skal noen av de andre tjenestene avslutte sitt arbeid i saken? Videreføres med samme samarbeidsinstanser?
2) Er det behov for systemtiltak?
3) skal saken tilbake til nivå 1? Skal saken henvises til andre/flere instanser?
Hvordan:
Samarbeidsmøte/Ansvarsgruppemøte. Bruk møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder, dersom annet ikke er avtalt.
Hvem:
Involverte instanser, foresatte, foresatte i samarbeid med fastlegen.
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Kontakt er opprettet med flere tjenester.
Hvem:
Alle involverte.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Møte med ungdom og/eller foreldre og ansatte fra aktuelle instanser. Drøfte, evaluere og vurdere tiltak og utvikling.
Hvordan:
Ansvarsgruppemøte. Bruk evt. møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder, dersom annet ikke er avtalt. Vurdere behov for individuell plan.
Hvem:
Foresatte og/eller ungdom, representanter fra de ulike tjenester.
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Igangsette avtalte tiltak.
Hvem:
Den/de som har fått ansvar for igangsetting av tiltak i ansvarsgruppen.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Tiltakene vurderes på nytt møte. Vurdere om tiltakene skal fortsette, justeres eller om nye tiltak skal igangsettes.
Hvordan:
Ansvarsgruppemøte. Bruk møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder, dersom annet ikke er avtalt. Har saken «stoppet opp», vurder om den bør tas opp i TVIST.
Hvem:
Foresatte, elev, representanter fra de ulike tjenester, foresatte, barne/ungdommen.
Er det videre grunn til bekymring?
Barnets/ungdommens utvikling vurderes, tiltakene evalueres.
1) Skal saken avsluttes på dette nivået/ skal noen av de andre tjenestene avslutte sitt arbeid i saken? Videreføres med samme samarbeidsinstanser?
2) Er det behov for systemtiltak?
3) Skal saken tilbake til nivå 2?
Hvordan:
Ansvarsgruppen. Bruk møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder, dersom annet ikke er avtalt.
Involverte instanser, foresatte og/el. ungdom.
Er det videre grunn til bekymring?
Ved mistanke om vold/overgrep skal saken meldes direkte til barneverntjenesten. Drøft gjerne med barnevernet i forkant.