ANSVARLIG KOORDINATOR
Hva:
En undring oppstår. Hva er årsaken til undringen? Avgjør raskt om ytterligere undersøkelser skal gjøres ifht. å avgjøre om det er bekymring eller ikke.
Se verktøy
Hvem:
Alle medarbeidere
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Faglige vurderinger. Diskuter undring med foreldre/foresatte eller med kollega, leder eller hjelpeinstans dersom dette er nødvendig for å gjøre en faglig vurdering før det blir delt med foresatte.
Dokumenter i journal.
Hvem:
Barnets kontaktperson
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Den som eier undringen, deler observasjoner og inntrykk fra samtale med andre på avdelingen.
Ped. leder/leder deler undringen/bekymring vedrørende barnet med barnets foresatte og ressurspersoner i barnehagen.
Undring/bekymring vedrørende en gruppe deles med de andre på trinnet og nærmeste leder.
Andre aktuelle instanser kan involveres anonymt eller etter innhenting av samtykke.
Dokumenter med referat arkiveres i mappa til barnet.
Hvem:
Barnets kontaktperson
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
I samarbeid med foresatte og barnets nærkontakter i barnehagen avklares behov for iverksettelse av tiltak.
Hvem:
Ped. leder / leder.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Er det fortsatt grunn til bekymring – tas saken videre til nivå 1.
Om det ikke er behov for tiltak, avsluttes saken.
Hvem:
Ped. leder og leder.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Saken drøftes i ped.team/ utvidet ped.team.
Samtykke er innhentet på nivå 0 og foresatte inviteres til å delta.
Problemstilling avklares i samarbeid med de involverte.
Drøfting i ped.team.
Hvordan:
Pedagogisk team, kontaktlærer, evt rektor, i samarbeid med foresatte
Hvem:
Pedagogisk team, rektor/ styrer, andre som har en rolle i saken. Ansvarlig: kontaktlærer.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Planlegge tiltak.
Dette kan være interne tiltak på skolen, tiltak i regi av helsestasjonen/ familiesenteret/ veiledning/ råd fra PPT før henvisning og/ eller tiltak på systemnivå.
Hvordan:
Drøftinger i ped.team.
Hvem:
Pedagogisk team, kontaktlærer/ stafettholder, evt. rektor, i samarbeid med foresatte.
- Skolen i samråd og samarbeid med foresatte/ barn/ ungdom avgjør hvem som skal delta i et slikt møte.
- Rektor velger ut stafettholder – den som holder i saken og er nærmeste barnet (egen rollebeskrivelse).
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Iverksetting av tiltak, kan inkludere bruk av hjelpetjenestene.
Gjennomføres som beskrevet i tiltaksplanen.
Hvem:
Ansvarlig for tiltak på skolen.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Evaluere tiltak basert på tiltaksplanen.
- Skal tiltak videreføres eller avsluttes?
- Trenger vi nye tiltak?
- Skal saken avsluttes?
- Skal saken videre til pedagogisk team?
Hvem:
Kontaktlærer i samarbeid med foresatte og evt. andre hjelpeinstanser.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Pedagogisk team, foresatte, evt andre involverte drøfter og avklarer:
1) Avslutte interne tiltak
2) Fortsette interne tiltak på nivå 1.
3) Videre til nivå 2/ 3 – henvisning videre til ekstern instans på individ eller systemnivå.
Hvordan:
Beslutningen fattes i ped.team sammen med foresatte.
Ved bekymring som gir grunnlag for henvisning til barnevernet, skal det gjøres uavhengig av om foreldrene samtykker eller ikke.
Hvem:
Leder av ped.team/ rektor er ansvarlig for videre henvisning
- i samarbeid med foresatte
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Innhent samtykke fra foresatte og innkalle andre aktuelle hjelpeinstanser til møte.
Belys saken; barnets styrker og utfordringer. Vis til gjennomførte tiltak. Hvilken utvikling har dere sett?
Konkretiser bekymringen dere har i dag.
Gjøre vurdering sammen med foresatte ifht. opprettelse av ansvarsgruppe, koordinator og individuell plan.
Gjøre vurderinger i forhold til oppmelding til tiltaksteam.
Hvem:
Pedagogisk team/utvidet pedagogisk team, samt kontaktlærer, foresatte og hjelpetjenester som har en rolle i saken – evt. ansvarsgruppe.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Evaluere tiltak basert på tiltaksplanen.
- Skal tiltak videreføres eller avsluttes?
- Trenger vi nye tiltak?
Hvem:
Pedagogisk team/utvidet pedagogisk team, samt kontaktlærer, foresatte og hjelpetjenester som har en rolle i saken – evt. ansvarsgruppe.
ANSVAR TILTAK: se tiltaksplan.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Iverksetting avtalte tiltak, dvs. interne tiltak og tiltak i regi av hjelpeinstansene i samråd med foresatte, og evt barnet/ ungdommen.
Hvordan:
Tiltak gjennomføres som beskrevet i tiltaksplanen.
Hvem:
Den/ de som har fått ansvar for igangsetting av tiltak i BTI-møtet.
Avklare: Skal det være en koordinator som holder i trådene?
- Er det valgt en ansvarlig for tiltak internt i tjenesten eller ansvarlige i hjelpetjenester.
- Hvem er det barnet/ ungdommen/ foresatte ønsker skal holde i trådene?
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Tiltak evalueres og vurderes på nytt møte.
Vurdere om saken skal avsluttes, om tiltakene skal fortsette, justeres eller om nye tiltak skal igangsettes.
Hvordan:
BTI-møte/ tverrfaglig møte.
Referat benyttes til dokumentasjon av samordnede tiltak.
Tiltak gjennomføres og eventuelle instanser innenfor de kommunale tjenestene involveres etter behov og får kopi av referat etter samtykke fra foresatte.
Hvem:
Foresatte, ansvarlige fra de ulike tjenester og skole som har en rolle i saken inviteres til møtene.
Brukermedvirkning:
- Alltid vurdere om barnet/ ungdommen skal delta på møtet. Innhente muntlig eller skriftlig ytring dersom han/ hun ikke er tilstede.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan:
Pedagogisk team/utvidet pedagogisk team, samt kontaktlærer, foresatte og hjelpetjenester som har en rolle i saken – evt. ansvarsgruppe drøfter videre arbeid:
- Saken avsluttes.
- Fortsette og/eller utvide tiltak på nivå 2.
- Saken løftes til nivå 3.
Hvem:
Beslutning fattes av rektor i samarbeid med foresatte, kontaktlærer samt hjelpeinstansene.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Samarbeide med foresatte om å opprette koordinator og ansvarsgruppe om ikke dette allerede er etablert. Ikke involvere flere enn de som trengs for å koordinere tilbudene til eleven.
Legge en plan for arbeidet. Avtale møtehyppighet. Sørg for at samtykke er gyldig og dokumentert.
Hvem:
Rektor/styrer, leder pedagogisk team, evt. ansvarsgruppe og koordinator
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Møte med foresatte og ansatte fra aktuelle instanser. Brukermedvirkning for eleven. Drøfte og evaluere tiltak og utvikling.
Det skal være etablert ansvarsgruppe og oppnevnt koordinator.
Hvordan:
Ansvarsgruppemøte
Hvem:
Foresatte, ansatte fra ulike tjenester, skole, koordinatoren.
Alltid vurdere om eleven skal være med på møtet, – innhente elevens muntlige eller skriftlige ytringer og ønsker.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Evaluere nåværende tiltak, og evnt. iverksette nye koordinerte tiltak.
Hvem:
Koordinator, aktuelle instanser og foreldre/foresatte/barn/ungdom.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Ansvarsgruppen drøfter:
1) Avslutte, fortsette eller utvide tiltak på nivå 3
2) Skal det lages individuell plan, der det allerede ikke er gjort.
Hvem:
Ansvarsgruppe.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Ved mistanke om vold/overgrep skal saken meldes direkte til barneverntjenesten