ANSVARLIG KOORDINATOR
Hva:
En ansatt får en uro/bekymring. Det kan være egen oppmerksomhet, henvendelse fra foresatte eller andre.
Med undring menes observasjoner eller hendelser som leder til spørsmål vedrørende barn/unges/foresattes helse, trivsel eller livssituasjon. Undring innebærer ingen antakelser eller konklusjon om spørsmålene.
Hvordan:
Observasjoner som ansatte gjør i møtet med barn/unge/foresatte.
Hvem:
Alle medarbeidere
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Sett ord på undringen . Ved behov, drøft med en kollega eller leder. Vurder om barnet/ungdommen og foresatte bør involveres nå.
Hvordan:
Bruk gjerne undringsnotatet.
Dersom undringen er drøftet med barnet/ungdommen eller foresatte, dokumenter i eget fagsystem.
Hvem:
Medarbeider som eier undringen
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Observasjon og samtale med foreldre/foresatte for å undre oss sammen. Innkaller til ekstra konsultasjoner hvis behov for å konkretisere undringen.
I skolehelsetjenesten : undringssamtalen med barnet/ungdommen og evt foreldre/foresatte
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Gjennom undringssamtale finner en ut om det er grunn til bekymring. Og hvis svaret er ja, skal den følges opp med tiltak.
Hvis nei: følge vanlig helsestasjonsprogram/skolehelsetjeneste.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Definere problemstilling.
Hva handler det om? Hva gjør at dette oppfattes som et problem? Mulige årsaker. Ev. forslag til tiltak.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Avklaring med foreldre/foresatte ev. barn/ungdom om tiltak.
Drøfte og utforme aktuelle tiltak. Hvis behov for hjelpetjenester, innhente samtykke.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Ulike tiltak: oppfølging, ekstra konsultasjoner, intern «henvisning» f.eks. lege eller fysioterapeut.
Skolehelsetjenesten har ansvaret for skolebarn og må avklare når foresatte skal involveres, jf. pasientrettighetsloven og helsepersonelloven. Dokumenter i journal.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Evaluere interne tiltak som er satt i gang på nivå 1 og vurdere/grunngi bruk/behov for mer bistand i form av interne tiltak, tiltak i andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester.
Evalueringen bør gjøres av fagpersoner i aktuell tjeneste.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
1) avslutte saken eller fortsette med interne tiltak
2) gå til nivå 2 eller 3.
Videre innsats kan involvere eksterne hjelpere til råd/veiledning, utgreiing og konkrete tiltak. Samarbeid med foreldre/foresatte og/eller den det gjelder om informasjon til barnehage og skole om forhold som er relevant, f.eks. depresjon, samlivsbrudd, sykdom hos foreldre/foresatte og dødsfall.
Samarbeid med barnehage/skole, lege, psykisk helse, barnevern, PPT. Henvisning til eksterne: gynekolog, fysioterapeut, ergoterapeut, NAV, øyelege, hørselssentral, ABUP, HABU (noen henvisninger skjer i samarbeid med fastlege).
Aktuelt å ta opp saken på utvidet ped.team?
Ved overgang til nivå 2 må det besluttes hvem som skal ha ansvar for saken videre.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Samtale med foreldre/foresatte. Fylle ut samtykkeskjema der ny instans inkluderes. Eventuelt henvise. Avtale møte.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Møte med foreldre/foresatte, barn og ansatt fra aktuell instans (ev. helsesykepleier): Kartlegging av vansker, fokus på helse, hjemmesituasjon, psykososiale forhold. Ev. få utført medisinske undersøkelser/henvise til dette eller annet. Planlegge tiltak.
Viktig at det er avklart hvem som nå har ledelsen i saken videre! Det er den instansen som vil kalle inn til nye møter, samt har dokumentasjonsansvaret for iverksettelse av tiltak, referater fra møter osv.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Tiltak gjennomføres. Møter avtales for å vurdere tiltak, videreføre eller sette i gang nye. Foreldre/foresatte/barn/ungdom inviteres til møtene.
Stafettloggen benyttes til dokumentasjon av samordnede tiltak i tjenesten og i hjemmet. Tiltak gjennomføres og eventuelle andre instanser innenfor de kommunale tjenestene involveres etter behov og får tilgang til stafettloggen etter samtykke fra foreldre/foresatte.
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Er det behov for ytterligere hjelpetiltak? F.eks ABUP, PPT, Barnevern?
Hvis ja: møte med foreldre/foresatte, nytt samtykke med nye instanser og gå over til NIVÅ 3.
Melding til barnevernet må vurderes når det er bekymring for omsorgssituasjonen eller der man ikke lykkes å få samarbeid med foreldre/foresatte.
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Beslutning av videre saksgang på bakgrunn av evalueringen som er foretatt.
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Kontakt er opprettet med flere tjenester.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Det kan opprettes ANSVARSGRUPPE som tiltak hvis foreldre/foresatte ønsker det. Oppnevning av koordinator, som regel den som er tettest på barnet/ungdommen. Ikke flere enn de som trengs for å koordinere tilbudene til familien/barnet/ungdommen. Møtehyppighet avhenger av saken. Fylle ut samtykkeskjema.
ANSVARSGRUPPE : Fokus på fysisk og psykisk helse- koordinere tiltak.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Møte med foreldrene og hjelpetjenestene for å opprette mål og tiltak og avtale møtetidspunkt.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Koordinator har ansvar for å samordne tiltak i tjenesten og i hjemmet. Møter avtales for vurdering av tiltak, videreføring eller for nye tiltak. Avslutte eller fortsette? Andre instanser? Foreldre/foresatte inviteres til møtene.
Melding til barnevernet må vurderes hvis bekymring for omsorgssituasjonen eller der man ikke lykkes å få til et samarbeid med foreldre/foresatte.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Evaluering fører til beslutning om saken skal avsluttes, tiltak fortsetter på nivå 3 eller om saken skal tilbakeføres til lavere nivå.
Er det videre grunn til bekymring?
Ved mistanke om vold/overgrep skal saken meldes direkte til barneverntjenesten