ANSVARLIG KOORDINATOR
Hva:
En ansatt får en uro/bekymring. Det kan være egen oppmerksomhet, henvendelse fra foresatte eller andre.
Med undring menes observasjoner eller hendelser som leder til spørsmål vedrørende barnet/foreldrenes helse, trivsel eller livssituasjon. Undring innebærer ingen antakelser eller konklusjon om spørsmålene.
Hvordan:
Observasjoner som ansatte gjør i møtet med barn/foresatte.
Hvem:
Alle medarbeidere.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Konkretiser – sett ord på bekymringen . Diskuter med foreldre i konsultasjonen dersom undringen/bekymringen oppstår der, eller diskuter anonymt med kollega på helsestasjonen/ledende helsesøster/i veiledning.
Hvordan:
i samtale med foreldre eller anonymt med kollegaer internt på helsestasjonen.
Hvem:
Alle.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Gjennomfør undringssamtale med foresatte for å klargjøre bekymringen. Få en felles virkelighetsoppfatning.
Hvem:
Den ansatte sammen med foreldre.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Beslutning om saken skal gå videre på enten individ- eller systemnivå. Hvis nei, avsluttes saken (fortsetter med vanlig helsestasjonsprogram). Hvis ja, gå videre til nivå 1.
Hvordan:
Vurdere om en skal gå videre til nivå 1/nivå2 eller avslutte.
Hvem:
Foresatte sammen med helsesøster.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Ved mistanke om vold/overgrep skal saken meldes direkte til barneverntjenesten, se egen handlingsveileder i Compilo.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Saken drøftes med foreldre sammen med andre aktuelle (familiesenteret, fysioterapeut (barn under 1 år), helsestasjonslege, førhenvisningssamtale PPT/ABUP, barnehagen)? Samtykke er innhentet på nivå 0. Problemstillingen avklares.
Drøfting av grunnlagsinformasjon (skape felles virkelighetsforståelse), definer problemstilling. Hvem kan hjelpe? «Hva er viktig for deg?».
Hvordan:
Samtale med foresatte. Samtykke innhentes hvis saken skal diskuteres med andre.
Hvem:
Helsesøster sammen med foreldrene
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Planlegge videre tiltak.
Hvordan:
«Hva er viktig for deg?».
Hvem:
Helsesøster sammen med foreldrene og evt. andre (familiesenter, fysioterapeut, helsestasjonslege, PPT/ABUP ved førhenvisningssamtaler, barnehage).
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Iverksetting av tiltak. Dette kan være tiltak fra helsestasjonen (ekstrakonsultasjoner), familiesenteret, fysioterapeut, barnehage, veiledning/råd fra PPT før henvisning og/eller på systemnivå.
Hvordan:
Tiltak gjennomføres i tråd med avtalene som er gjort i møtet.
Hvem:
Ansvarlig for tiltak internt i tjenesten.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Evaluere iverksatte tiltak på nivå 1 (interne tiltak), videreføring/justere/utvide interne tiltak, vurdere behov for bistand fra andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester (eks. barnehage). Vurdere behov for tverrfaglig veiledning i TVIST.
Hvordan:
Evaluering gjøres sammen med foresatte.
Hvem:
Den ansvarlige for tiltak internt i tjenesten.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
1. Avslutte,
2. Fortsette på nivå1,
3. Videre til nivå 2/3( henvisning til ekstern instans eks. PPT, barnevern, psykisk helse, ABUP, fysioterapeut ved barn over 1 år).
Hvordan:
Beslutningen fattes sammen med foresatte. Ved bekymring som gir grunnlag for henvisning til barnevernet, skal dette gjøres uavhengig av om foreldrene samtykker eller ikke.
Hvem:
Den ansvarlige for tiltak internt i tjenesten er ansvarlig for videre henvisning i samarbeid med foreldre. Ved bekymring til barnevernet skal enhetsleder helsestasjonen også signere.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Henvise til aktuell instans.
Hvordan:
Henvisningen sendes rette instans i samarbeid og etter samtykke med foresatte.
Dersom henvisningen må gjøres via fastlege, pass på at fastlegen får nødvendig dokumentasjon fra helsesøster/skolen/PPT/andre.
Hvem:
Helsesøster, samtykke fra foresatte.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Møte med foreldre og ansatte fra aktuell instanser. Drøfte, evaluere og vurdere tiltak og utvikling.
Hvordan:
Samarbeidsmøte/ansvarsgruppemøte*. Bruk evt. møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder, dersom annet ikke er avtalt.
* Vi har bestemt at det når det er 2 eller flere instanser involvert skal det opprettes ansvarsgruppe, dersom foresatte samtykker.
Hvem:
Foresatte, representanter fra de ulike tjenester.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Igangsette avtalte tiltak.
Hvem:
Den/de som har fått ansvar for igangsetting av tiltak i ansvarsgruppen/det tverrfaglige møtet*.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Tiltakene vurderes på nytt møte. Vurdere om tiltakene skal fortsette, justeres eller om nye tiltak skal igangsettes.
Hvordan:
Ansvarsgruppemøte. Bruk evt. møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder, dersom annet ikke er avtalt. Har saken «stoppet opp», vurder om den bør tas opp i TVIST.
Hvem:
Foresatte, elev, representanter fra de ulike tjenester, barnet/ungdommen.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Barnets utvikling vurderes, tiltakene evalueres.
1) Skal saken avsluttes på dette nivået/ skal noen av de andre tjenestene avslutte sitt arbeid i saken? Videreføres med samme samarbeidsinstanser?
2) Er det behov for systemtiltak?
3) skal saken tilbake til nivå 1? Skal saken henvises til andre/flere instanser?
Hvordan:
Ansvarsgruppen. Bruk møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder, dersom annet ikke er avtalt.
Dersom henvisningen må gjøres via fastlege, pass på at fastlegen får nødvendig dokumentasjon fra helsesøster/skole/PPT/andre.
Hvem:
Involverte instanser, foresatte, foresatte i samarbeid med fastlegen.
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Kontakt er opprettet med flere tjenester.
Hvem:
Alle involverte.
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Hva: Møte med foreldre og ansatte fra aktuelle instanser. Drøfte, evaluere og vurdere tiltak og utvikling
Tverrfaglig møte/samarbeidsmøte/ansvarsgruppemøte*. Bruk evt. møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder, dersom annet ikke er avtalt. Vurdere behov for IP.
*Vi har bestemt at det når det er 2 eller flere instanser involvert skal det opprettes ansvarsgruppe.
Hvem:
Foresatte, representanter fra de ulike tjenester.
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Igangsette avtalte tiltak.
Hvem:
Den/de som har fått ansvar for igangsetting av tiltak i ansvarsgruppen/det tverrfaglige møtet*.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Tiltakene vurderes på nytt møte. Vurdere om tiltakene skal fortsette, justeres eller om nye tiltak skal igangsettes.
Hvordan:
Ansvarsgruppemøte. Bruk evt. møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder, dersom annet ikke er avtalt. Har saken «stoppet opp», vurder om den bør tas opp i TVIST.
Hvem:
Foresatte, elev, representanter fra de ulike tjenester, barnet/ungdommen.
Er det videre grunn til bekymring?
Barnets utvikling vurderes, tiltakene evalueres.
1) Skal saken avsluttes på dette nivået/ skal noen av de andre tjenestene avslutte sitt arbeid i saken? Videreføres med samme samarbeidsinstanser?
2) Er det behov for systemtiltak?
3) Skal saken tilbake til nivå 2?
Hvordan:
Ansvarsgruppen. Bruk møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder, dersom annet ikke er avtalt.
Involverte instanser, foresatte.
Er det videre grunn til bekymring?
Ved mistanke om vold/overgrep skal saken meldes direkte til barneverntjenesten. Drøft gjerne med barnevernet i forkant.