Identifisere barn som gir en bekymring eller undring
Tjenesteinternt tiltaksarbeid sammen
Enkelt tverretatlig samarbeid med to involverte tjenester
Komplekst samarbeid med flere involverte tjenester
Observasjoner, informasjon eller hendelser som leder til undring/bekymring omkring barn/unges utvikling. Sosialt/Samspill, fysisk/motorisk utvikling, helse, trivsel, foreldresamarbeid, livssituasjon, sosiale forhold. Skolen har også fokus på faglig utvikling
Alle
Sette ord på bekymringen, undersøke via observasjon, samtaler og kartlegginger.
Drøft med kollega/leder.
Samtal også med barnet og barnets foresatte om din undring.
Alle – drøft med nærmeste leder
Del bekymringen med kollega /nærmeste leder, foresatte, barnet/ungdommen selv. Beskriv det som observeres.
Husk å innhente tillatelse / samtykke til å drøfte saken med andre aktuelle instanser dersom det er aktuelt.
Ved usikkerhet kontakt hjelpetjeneste for råd og veiledning gjennom anonym drøfting.
Dokumenter med referat til arkiv (skole i sikker IST IOP modulen)
Skole: Kontaktlærer, rektor.
Barnehage: Pedleder, Styrer.
Saken behandles av pedagogisk team. Her avklares om det skal settes i verk tjenesteinterne tiltak og / eller om andre tjenester skal trekkes inn. Dersom ja overgang til nivå 1 – tjenesteinterne tiltak. Husk å dokumentere i arkiv!
PS! Dette skal foreligge før saken behandles i pedagogisk team:
Pedagogisk team, kontaktlærer/pedleder, rektor/styrer
Dersom undringen er behandlet uten at den gir grunn til bekymring avsluttes saken. Dokumenter i IST IOP
NB! Ved mistanke om vold/overgrep skal saken meldes direkte til barneverntjenesten.
Styrer/rektor
Saken behandles i Pedagogisk team:
Definer problemet, hva handler det om, hvorfor oppfattes dette som et problem?
Pedagogisk team kan inne foresatte eventuelt andre som har en rolle i saken til møte. Hva er viktig for barnet/foresatte?
Utforme tiltak internt på enheten / avdelingen. Lag mål for tiltaket, spesifiser hvem som har ansvar og når tiltak skal evalueres. Dokumenter.
NB! Husk samtykke dersom andre tjenester er involvert
Pedagogisk team, rektor/styrer, foresatte, andre som har en rolle i saken, ansvarlig: kontaktlærer/pedleder
Utforme tiltak. Lag mål for tiltaket, spesifiser hvem som har ansvar og når tiltak skal evalueres. Dokumenter.
Pedagogisk team, rektor/styrer, foresatte, andre som har en rolle i saken. Ansvarlig kontaktlærer / pedleder
Iverksetting av tiltak, kan inkludere bruk av hjelpetjenestene.
Gjennomføres som beskrevet i tiltaksplanen
Ansvarlig for tiltak på skolen/ barnehagen. Kontaktlærer/ pedleder
Evaluere tiltak basert på tiltaksplanen. Skal tiltak fortsette/slutte, utvides internt eller skal saken eskaleres?
PT i samarbeid med kontaktlærer, foresatte, andre
Pedagogisk team, foresatte, eventuelt andre involverte drøfter:
1) Avslutte interne tiltak
2) Fortsette interne tiltak
3) Henvise videre til nivå 2.
Fagansvarlig og/eller ledelse.
Innhent samtykke fra foresatte og innkall ressursteam/ aktuelle hjelpetjeneste til møte. Evaluer allerede igangsatte tiltak og utforme nye tiltak. Lag tiltaksplan, mål for tiltaket, hva skal gjøres, hvem er ansvarlig, når skal tiltakene evalueres.
Pedagogisk team/ressursgruppe, hjelpetjenester som har en rolle i saken
Evaluer allerede igangsatte tiltak og utforme nye tiltak. Lag tiltaksplan, mål for tiltaket, hva skal gjøres, hvem er ansvarlig, når skal tiltakene evalueres.
Pedagogisk team/ressursgruppe, hjelpetjenester som har en rolle i saken
Iverksetting av tiltakene i tiltaksplanen, interne tiltak og tiltak i regi av hjelpetjenestene
Ansvarlig for tiltak internt i tjenesten eller ansvarlige i hjelpetjenester
Evaluere iverksatte tiltak vurdere/begrunn behov for ytterliggere bistand enten i form av interne tiltak, tiltak i andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester.
Pedagogisk team/ressursgruppe, hjelpetjenester som har en rolle i saken
Pedagogisk team/ ressursgruppe drøfter:
1) Avslutte, fortsette eller utvide tiltak på nivå 2.
2) Eskalere saken til Nivå 3.
Beslutning fattes av styrer/rektor/i samarbeid med foresatte
Samarbeide med foresatte om å opprette ansvarsgruppe. Ikke involvere flere enn de som trengs for å koordinere tilbudene til barnet/ungdommen. Utpeke koordinator, som regel skolen / barnehagen, den som er tettest på barnet/ungdommen. Legge en plan for arbeidet. Avtale møtehyppighet. Sørg for at samtykke er gyldig og dokumentert.
Rektor/styrer, leder pedagogisk team
Evaluer allerede igangsatte tiltak og utforme nye tiltak. Lag tiltaksplan, mål for tiltaket, hva skal gjøres, hvem er ansvarlig, når skal tiltakene evalueres.
Ansvarsgruppen
Iverksetting av tiltakene i tiltaksplanen, interne tiltak og tiltak i regi av hjelpetjenestene
Ansvarlig for tiltak internt i tjenesten eller ansvarlige i hjelpetjenester
Evaluere iverksatte tiltak vurdere/begrunn behov for ytterliggere bistand enten i form av interne tiltak, tiltak i andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester.
Ansvarsgruppen, hjelpetjenester som har en rolle i saken
Ansvarsgruppen drøfter:
1) Avslutte, fortsette eller utvide tiltak på nivå 2.
2) Skal det lages individuell plan
Beslutning fattes av styrer/rektor/i samarbeid med foresatte