Hva skjer i kroppen vår når vi blir redde, sinte, lei oss eller når vi føler oss helt tomme? Og hva kan hjelpe så vi kan få det bedre? Denne teksten er skrevet for deg som daglig er sammen med barn og unge, som en ressurs du kan hente innhold fra – eller bruke i møte med barna og omsorgspersonene deres.
Hva kan få deg ut av toleransevinduet?
Hvilke situasjoner trigger deg? Hva gjør du konkret da for å fortsatt kunne være innenfor toleransevinduet?
Hvordan møter du mennesker som er utenfor sitt toleransevindu?
Hvordan hjelper vi mennesker til å øke toleransevinduet?
Hvordan bidrar du til at barn blir robuste, samtidig som du anerkjenner deres sårbarhet?
«Teorien om den tredelte hjernen er blitt tilbakebevist. Men la oss ha i bakhodet at forskerpioneren Paul Maclean tross alt var på sporet av noe intuitivt riktig», skriver psykologspesialist og professor Dag Nordanger. Les mer her: Hjernen er ikke tredelt likevel! Hva nå? (psykologisk.no)
“Hva er det som skjer med barn og unge når de «klikker», stikker av eller låser seg fullstendig? Det er det mange som lurer på – ikke minst barna selv.” Denne teksten er skrevet deg som jobber med barn og unge, som en ressurs du kan hente innhold fra – eller bruke i sin helhet i møte med barna og omsorgspersonene deres.
Hvordan er du i møte med mennesker når deres “tankehjerne ikke er koblet på”?