Grunnleggende BTI-kompetanse
Her har vi samlet nettressurser som kan brukes i arbeidet med vårt
årshjul i BTI. Årshjulet ligger i vår verktøykasse under "Egne verktøy og rutiner"
Alle ansatte skal:
- Kjenne de ulike nivåene i handlingsveilederen
- Kjenne til hvordan en går fram i BTI
- Kjenne til hvilke dokumenter og rutiner som ligger i verktøykassen
- Kompetanse i å fange opp, og samtale med barn, unge og foresatte som strever
- Kjenne til lovverket knyttet til taushetsplikt, opplysningsplikt og samtykke
- Kompetanse i Hjernes utvikling
- Relasjonskompetanse
- Kompetanse i lekens betydning i møte med barn og unge.
Ledere skal ha kompetanse i å lede møter, med utgangspunkt i verktøyet
"Gode møter i Lister".
Digitalt grunnkurs
Alle ansatte i skole, barnehage, helsestasjon og psykisk helseteam skal ha gjennomført
Digitalt grunnkurs i traumeforståelse og traumebevisst omsorg. (Lederne har tilgang til kode i Teams). Det anbefales at kurset jevnlig repeteres.
Gjennom veiledning og trening i praksis skal grunnleggende BTI- kompetanse ses igjen i praksis.
Verktøy
Viktig kjennskap til verktøyene i verktøykassen vil også legge et godt grunnlag for arbeidet med å fange opp barn, ungdom og familier som strever.
Kultur og verdier
Barn og unge i Lister skal møte voksne som har tro på at "Barn og unge gjør så godt de kan med de forutsetningene de har, og at deres stemme er viktig inn i oppfølging og tiltak"
Våre holdninger skal ses igjen i vår praksis. I tillegg skal teori og ny forskning ligge til grunn for valg av metoder og tiltak.
Viser til menypunktene under
BTI-Lister.
Superbrukere "Folkehelse og livsmestring"
Det tilbys
kurs for ledere og ansatte hvert år. Her kan du lese mer om hvem som er
superbrukere i Lister.