Identifisere barn som gir en bekymring eller undring
Tjenesteinternt tiltaksarbeid sammen
Enkelt tverretatlig samarbeid med to involverte tjenester
Flere og eksterne instanser er involvert i saken. Barnet/ungdommen har et komplekst og langvarig hjelpebehov.
Med undring menes observasjoner eller hendelser som leder til spørsmål vedrørende barnet/foreldrenes helse, trivsel eller livssituasjon. Kan være medisinske forhold, psykisk eller fysisk utvikling, samspill, sosiale forhold, psykisk helse, foreldresamarbeid, psykososiale forhold, foreldre/barn –relasjon, rus osv. Bekymringen kan oppstå fra egne observasjoner, fra foreldre, eller andre samarbeidspartnere. Undring innebærer ingen antagelser eller konklusjon på spørsmålene.
Hvordan: Observasjoner som ansatte gjør i møtet med barn/foresatte . Skjema/sjekklister i fagprogram.
Alle
Konkretiser – sett ord på bekymring. Faglige vurderinger som underbygger eller avkrefte en bekymring. Diskuter med leder eller kollega hvis nødvendig. Dokumenter i journal.
Hvordan: Skriftliggjøring undring/observasjonene i barnets journal.
Alle
Med «dele bekymringen» menes at den ansatte deler observasjoner, og inntrykk fra samtaler med andre. Andre kan være: foresatte, barnet/ungdommen, kolleger, barnehage/skole, og eventuelt hjelpinnstanser.
Hvordan: Gjennomføre samtale med foresatte/barnet for å klargjøre bekymring. Evt. del bekymring med kollega/veiledningsgruppa. Evt. telefon drøfting med barnehage/skole, PPT Barnevern. Husk samtykke ved drøfting med barnehage/skole/PPT/barnevern. Ellers drøftes anonymt.
Alle
Vurdere om saken skal avsluttes eller følges opp.
Hvordan: Den ansatte vurderer i samarbeid med foresatte og evt. barnet/ungdommen om det er behov for igangsetting av tiltak. Gå videre til nivå 1, 2 eller 3.
Alle
Beslutning om saken skal avsluttes eller følges opp med tiltak i oppfølgingsgruppe i nivå 1, 2 el. 3
Hvordan:
Dersom saken skal avsluttes følger barnet vanlig helsestasjonsprogram videre: oppfølgingsgruppe 0 i Journalsystemet. Dersom saken løftes til nivå 1, 2, eller 3 endres oppfølgingsgruppe i Journalegenskaper.
Gjennomgang av problemstilling i samarbeid med foresatte og evt. barnet/ungdommen. Bekrefte eller avkreft indikasjoner. Hva handler dette om, hva er viktig for barnet/ungdommen/foresatte? Trenge man spesifikk kartlegging?
Alle , evt. i samarbeid med kollega eller leder.
Planlegg tiltak i samarbeid med foresatte og evt. barnet/ungdommen. . Avklar med større barn når og hvordan foresatte skal involveres. Jfr. Lov verk.
Opprett tiltaksplan.
Ansvarlig for tiltak internt i tjenesten
Iverksetting av interne tiltak.
Hvordan: Tiltak gjennomføres i tråd med tiltaksplan.
Ansvarlig for tiltak internt i tjenesten.
Evaluer iverksatte tiltak i henhold til tiltaksplan.
Hvordan:
Den ansvarlige for tjenesten
1) Avslutte
2) Fortsette individuelt- eller systemtiltak på nivå 1.
3) Fortsette til nivå 2/3. (henvise til ekstern instans. Eks. PPT, familiesenter, Psykisk helseteam, ABUP, HABU, barnevern.
Hvordan: Beslutning tas i samarbeid med foresatte, evt. barnet/ungdommen.
Melding til barnevern gjøres i samarbeid med fagleder på helsestasjonen.
Den ansvarlig for tiltaket internt i tjenesten er ansvarlig for henvisning i samarbeid med foresatte. Ved melding til barnevern skal fagleder ved helsestasjonen også signere.
Henvise til aktuell instans og innkall til tverrfaglig samarbeidsmøter.
Hvordan:
I samarbeid med foresatte/ungdommen:
Henvisning sendes til rett instans i samarbeid og etter samtykke med foresatte, evt. barnet/ungdommen.
Ansvarlig for oppfølgingen av barnet/ungdommen i avdelingen, foresatte, ungdommen og aktuelle hjelpetjenester
Drøfte, evaluere og vurdere tiltak og utvikling.
Hvordan:
Samarbeidsmøter med foresatte/barnet/ungdommen og ansatte fra aktuell instans
Ansvarlig for barnet/ungdommen i avdelingen, foresatte/ungdommen. representant for aktuelle tjenester (eventuet ansvarsgruppe
Iverksette avtalt tiltak i tiltaksplan i avdelingen, i hjemmet og hos aktuelle instanser i samråd med foresatte/barnet/ungdommen.
Ansvarlig for tiltaket i henhold til tiltaksplan.
Evaluer tiltak i henhold til tiltaksplan.
Hvordan:
Tiltak vurderes i samarbeid med foresatte/barnet/ungdommen ut i fra tiltaksplan
Ansvarlig for barnet/ungdommen, foresatte/barnet og aktuelle instanser.
Vurdere barnets utvikling og behov.
Fortsette i Nivå 2 eller gå til nivå 1 eller 3
Ansvarlig for barnet/ungdommen i avdelingen i samarbeid med foresatte/barnet/ungdommen og aktuelle instanser.
Henvise eller bidra med informasjon slik at barnet/ungdommen henvises til rett instans. Opprett ansvarsgruppe for å sikre tverrfaglig samarbeid.
Hvordan:
I samarbeid med foresatte/barnet/ungdommen og allerede aktive hjelpeinstanser:
Ansvarlig for barnet/ungdommen i avdelingen, foresatte, aktuelle instanser. Evt. ansvarsgruppe.
Møte med foreldre og ansatte fra aktuell instans. Drøfte, evaluere og vurdere tiltak og utvikling
Hvordan: Samarbeidsmøter med foresatte og involverte instans. Gjennomgang av tidligere tiltak og planlegging av nye.
Ansvarsgruppe, hjepeinstanser sm har en re i saken
Igangsetting av avtalt tiltak
Den/de som har fått ansvar for igangsetting av tiltak i ansvarsgrupp/tverrfaglig møtet
Tiltakene vurderes ved nytt møte. Vurderer om de har ønsket effekt. Skal tiltaket fortsette, justeres eller om nye tiltak skal igangsettes.
Hvordan:
Bruk møtemal for planlegge og gjennomføre møtet.
Representant for tjenestene, barnet/ungdommen, foresatte
Ansvarsgruppen drøfter:
1) avslutte, fortsette eller utvide tiltak på nivå 3
2) Skal det lages individuell plan, dersom det ikke er gjort tidligere?
Ansvarsgruppa