ANSVARLIG KOORDINATOR
Hva:
Med undring menes observasjoner eller hendelser som leder til spørsmål vedrørende barnet/foreldrenes helse, trivsel eller livssituasjon. Kan være medisinske forhold, psykisk eller fysisk utvikling, samspill, sosiale forhold, psykisk helse, foreldresamarbeid, psykososiale forhold, foreldre/barn –relasjon, rus osv. Bekymringen kan oppstå fra egne observasjoner, fra foreldre, eller andre samarbeidspartnere. Undring innebærer ingen antagelser eller konklusjon på spørsmålene.
Hvordan:
Observasjoner som ansatte gjør i møtet med barn/foresatte . Skjema/sjekklister i fagprogram.
Hvem:
Alle.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Konkretiser – sett ord på bekymring. Faglige vurderinger som underbygger eller avkrefte en bekymring. Diskuter med leder eller kollega hvis nødvendig. Dokumenter i journal.
Hvordan: Skriftliggjøring undring/observasjonene i barnets journal.
Hvem:
Alle.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Med «dele bekymringen» menes at den ansatte deler observasjoner, og inntrykk fra samtaler med andre. Andre kan være: foresatte, barnet/ungdommen, kolleger, barnehage/skole, og eventuelt hjelpinnstanser.
Hvordan:
Gjennomføre samtale med foresatte/barnet for å klargjøre bekymring. Evt. del bekymring med kollega/veiledningsgruppa. Evt. telefon drøfting med barnehage/skole, PPT Barnevern. Husk samtykke ved drøfting med barnehage/skole/PPT/barnevern. Ellers drøftes anonymt.
Hvem:
Alle.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Vurdere om saken skal avsluttes eller følges opp.
Hvordan:
Den ansatte vurderer i samarbeid med foresatte og evt. barnet/ungdommen om det er behov for igangsetting av tiltak. Gå videre til nivå 1, 2 eller 3.
Hvem:
Alle.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Beslutning om saken skal avsluttes eller følges opp med tiltak i oppfølgingsgruppe i nivå 1, 2 el. 3.
Hvordan:
Dersom saken skal avsluttes følger barnet vanlig helsestasjonsprogram videre: oppfølgingsgruppe 0 i Journalsystemet. Dersom saken løftes til nivå 1, 2, eller 3 endres oppfølgingsgruppe i Journalegenskaper.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Gjennomgang av problemstilling i samarbeid med foresatte og evt. barnet/ungdommen. Bekrefte eller avkreft indikasjoner. Hva handler dette om, hva er viktig for barnet/ungdommen/foresatte? Trenge man spesifikk kartlegging?
Hvem:
Alle , evt. i samarbeid med kollega eller leder.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Planlegg tiltak i samarbeid med foresatte og evt. barnet/ungdommen. . Avklar med større barn når og hvordan foresatte skal involveres. Jfr. Lov verk.
Opprett tiltaksplan.
Hvem:
Ansvarlig for tiltak internt i tjenesten.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Iverksetting av interne tiltak.
Hvordan: Tiltak gjennomføres i tråd med tiltaksplan.
Hvem:
Ansvarlig for tiltak internt i tjenesten.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Evaluer iverksatte tiltak i henhold til tiltaksplan.
Hvordan:
- Evaluer tiltak sammen med foresatte, evt. barnet/ungdommen. Bruk evt. FIT i evalueringen
- Skal tiltak fortsette eller avsluttes?
- Trengs nye tiltak?
- Vurder bistand fra andre tjenester. Eks. skole, barnehage, psykisk helse, familiesenteret, fastlege, PPT, NAV eller 2.linjetjeneste
Hvem:
Den ansvarlige for tjenesten.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
1) Avslutte
2) Fortsette individuelt- eller systemtiltak på nivå 1.
3) Fortsette til nivå 2/3. (henvise til ekstern instans. Eks. PPT, familiesenter, Psykisk helseteam, ABUP, HABU, barnevern.
Hvordan: Beslutning tas i samarbeid med foresatte, evt. barnet/ungdommen.
Melding til barnevern gjøres i samarbeid med fagleder på helsestasjonen.
Hvem:
Den ansvarlig for tiltaket internt i tjenesten er ansvarlig for henvisning i samarbeid med foresatte. Ved melding til barnevern skal fagleder ved helsestasjonen også signere.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Henvise til aktuell instans og innkall til tverrfaglig samarbeidsmøter.
Hvordan:
I samarbeid med foresatte/ungdommen:
- henvis/bidra til henvisning med aktuell informasjon
- Kall inn aktuelle hjelpeinstanser i samarbeidsmøte
- Drøft behov for ansvarsgruppe og koordinator dersom dette ikke er etablert
- Informer evt. om behov og rettigheter i forhold til individuell plan
- Drøft evt. saken i BUTT (Barn og unges tverrfaglig team) for veiledning
Henvisning sendes til rett instans i samarbeid og etter samtykke med foresatte, evt. barnet/ungdommen.
Hvem:
Ansvarlig for oppfølgingen av barnet/ungdommen i avdelingen, foresatte, ungdommen og aktuelle hjelpetjenester.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Drøfte, evaluere og vurdere tiltak og utvikling.
Hvordan:
Samarbeidsmøter med foresatte/barnet/ungdommen og ansatte fra aktuell instans
- Evaluer tidligere tiltak i henhold til tiltaksplan
- Skal tiltak videreføres eller avsluttes?
- Planlegg nye tiltak.
Hvem:
Ansvarlig for barnet/ungdommen i avdelingen, foresatte/ungdommen. Representant for aktuelle tjenester (eventuelt ansvarsgruppe).
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Iverksette avtalt tiltak i tiltaksplan i avdelingen, i hjemmet og hos aktuelle instanser i samråd med foresatte/barnet/ungdommen.
Hvem:
Ansvarlig for tiltaket i henhold til tiltaksplan.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Evaluer tiltak i henhold til tiltaksplan.
Hvordan:
Tiltak vurderes i samarbeid med foresatte/barnet/ungdommen ut i fra tiltaksplan
- Skal tiltak fortsette, justeres eller skal nye tiltak igangsettes
- vurder behov for tiltak i andre tjenester
- vurder om saken skal tas opp i BUTT
Hvem:
Ansvarlig for barnet/ungdommen, foresatte/barnet og aktuelle instanser.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Vurdere barnets utvikling og behov.
Fortsette i Nivå 2 eller gå til nivå 1 eller 3
Hvem:
Ansvarlig for barnet/ungdommen i avdelingen i samarbeid med foresatte/barnet/ungdommen og aktuelle instanser.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Henvise eller bidra med informasjon slik at barnet/ungdommen henvises til rett instans. Opprett ansvarsgruppe for å sikre tverrfaglig samarbeid.
Hvordan:
I samarbeid med foresatte/barnet/ungdommen og allerede aktive hjelpeinstanser:
- Avklare hvilke andre hjelpetilbud som er aktuelt å henvise til, bidra med informasjon for å styrke henvisning
- Opprett ansvarsgruppe og koordinator dersom dette ikke allerede ikke er ettablert
- Informer og støtt foresatte i søknad om IP
- Legg plan for arbeidet, avtal møtehyppighet. Sørg for samtykke er gyldig og dokumentert
Hvem:
Ansvarlig for barnet/ungdommen i avdelingen, foresatte, aktuelle instanser. Evt. ansvarsgruppe.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Møte med foreldre og ansatte fra aktuell instans. Drøfte, evaluere og vurdere tiltak og utvikling
Hvordan:
Samarbeidsmøter med foresatte og involverte instans. Gjennomgang av tidligere tiltak og planlegging av nye.
Hvem:
Ansvarsgruppe, hjepeinstanser sm har en re i saken.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Igangsetting av avtalt tiltak.
Hvem:
Den/de som har fått ansvar for igangsetting av tiltak i ansvarsgrupp/tverrfaglig møtet.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Tiltakene vurderes ved nytt møte. Vurderer om de har ønsket effekt. Skal tiltaket fortsette, justeres eller om nye tiltak skal igangsettes.
Hvordan:
Bruk møtemal for planlegge og gjennomføre møtet.
Hvem:
Representant for tjenestene, barnet/ungdommen, foresatte.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Ansvarsgruppen drøfter:
1) avslutte, fortsette eller utvide tiltak på nivå 3
2) Skal det lages individuell plan, dersom det ikke er gjort tidligere?
Ansvarsgruppa.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Ved mistanke om vold/overgrep meldes saken til barnevernet. Drøft gjerne med barnevernet i forkant.