ANSVARLIG KOORDINATOR
Hva:
Sette ord på undringen/bekymringen.
Med undring menes observasjoner, informasjon eller hendelser som leder til undring, bekymring eller spørsmål vedrørende barn eller en gruppes trivsel, helse, utvikling, samspill eller livssituasjon.
Undring innebærer ingen antakelser eller konklusjon om spørsmål.
Hvem:
Alle ansatte.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Diskuter undringen med team/nærmeste leder, ev. gjennomføre samtale med andre, som kan være barnet, foreldre/foresatte, kollegaer, leder og ev. hjelpeinstanser.
Andre instanser kan involveres anonymt, eller etter innhenting av samtykke fra foresatte.
Hvordan:
Dokumenter undringen. Bruk gjerne undringsnotatet. Beskriv det som observeres.
Hvem:
Alle ansatte.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Sette ord på bekymringen, undersøke via observasjon, samtaler og kartlegginger.
Drøft med kollega/leder.
Gjennomfør undringssamtale med barnet og/eller foresatte for å klargjøre undringen/bekymringen.
Frist for samtale med barnet og/eller foresatte: innen 2 uker etter undring oppstod.
Avslutningsnotat kan benyttes for dokumentasjon dersom man ikke finner grunn til bekymring. Dokumenter i barnemappen.
Hvem:
Alle ansatte deler med kollega/leder.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Barnehagen skal sammen med foresatte vurdere om undringen er en reell bekymring, og om tiltak skal iverksettes.
Ved grunnlag for bekymring trykk “ja”, som tar deg til nivå 1.
Vurder om en skal opprette tiltaksplan. Vurder behov for å gå videre med individtiltak og/eller systemtiltak.
Hvem
Pedagogisk leder og/eller styrer i samarbeid med foresatte.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
- Avslutte
Avslutningsnotat kan benyttes for dokumentasjon dersom man ikke finner grunn til bekymring.
Dokumenter i barnemappe.eller - Gå videre til neste nivå.
Hva:
Definer problemstilling der det blir sett på mulige årsaksfaktorer. Hvorfor oppfattes dette som en utfordring?
Problemstilling vedrørende et barn utformes i samarbeid med foresatte og ev. andre som har en rolle i saken.
Problemstilling knyttet til systemsaker (gruppe) utformes i samarbeid med de ansatte på avdeling og nærmeste leder.
Barnas stemme skal alltid bli hørt.
Hvem:
Pedagogisk leder, foresatte, andre som har en rolle i saken.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
På bakgrunn av de undersøkelser som er gjort opprettes tiltaksplan på systemnivå og/eller individnivå.
Det fastsettes hvem som har ansvar, og når tiltak skal evalueres.
NB! I alle handlinger og avgjørelser som gjelder barn i barnehagen skal hva som er best for barnet være et grunnleggende hensyn!
Hvem:
Pedagogisk leder og/eller styrer (dvs. den som holder i saken) sammen med foresatte/ev. barn.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Igangsetting av tiltak ihht tiltaksplanen.
Hvem:
Den ansvarlige for tiltak internt i tjenesten.
Hva:
Evaluere interne tiltak som er satt i gang og vurdere behov for mer bistand i form av interne tiltak, tiltak i andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester.
Evalueringen bør gjøres av fagpersoner i aktuell tjeneste sammen med foresatte, og blir rapportert i tiltaksplanen.
Hvem:
Stafettholder og aktører i tiltaksplanen.
Hva:
Avgjørelse.
1) Avslutt eller fortsette med interne tiltak
2) Videre grunn til bekymring; vurder involvering av nye eller flere tjenester.
Vurderingen dokumenteres i tiltaksplanen, der alle aktører er involvert.
Hvem:
Stafettholder og styrer.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Innhent samtykke fra foresatte og innkall ressursteam/aktuell hjelpetjeneste til møte. Evaluer allerede igangsatte tiltak og utform nye tiltak. Lag tiltaksplan, mål for tiltaket, hva skal gjøres, hvem er ansvarlig, når skal tiltakene evalueres.
Hvem
Barnehagen inviterer til, og leder møtet.
Pedagogisk leder/styrer i samråd med foresatte, pedagogisk team og hjelpetjenester som har en rolle i saken (eventuelt ansvarsgruppe).
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Barnets utvikling vurderes. Tiltakene evalueres sammen i avtalt evalueringsmøte.
Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedgår det. Barnets meninger skal tillegges vekt.
Hvordan
Når det er to (2) eller flere instanser involvert, skal det opprettes ansvarsgruppe – dersom foresatte samtykker.
Hvem
Den som er ansvarlig for saken.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Iverksetting av tiltakene i tiltaksplanen, tiltak i barnehagen, i hjemmet og tiltak i regi av hjelpetjenestene.
Foresatte og ev. barn deltar i møtene. Tiltaksplanen benyttes til dokumentasjon av samordnede tiltak i tjenesten og i hjemmet.
Hvem:
Ansvarlige i de respektive tjenestene som har fått i oppgave å gjennomføre tiltak, og foresatte/barn jf. tiltaksplan.
Hvordan
Møte for å evaluere tiltak.
Vurdere om det er behov for ytterligere hjelpetiltak.
Hvem:
Ansvarlige i de respektive tjenestene som har fått i oppgave å gjennomføre tiltak, foresatte og ev. barn.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Styrer, pedagogisk leder og andre involverte hjelpeinstanser drøfter:
- Avslutte saken
- Fortsette og/eller utvide interne tiltak på nivå 2
- Løfte saken videre til nivå 3
Hvem:
Beslutning fattes av styrer i samarbeid med pedagogisk leder, foresatte og aktuelle hjelpeinstanser.
Melding til barnevern må vurderes når det er bekymring for omsorgssituasjonen eller der man ikke lykkes å få samarbeid med foresatte.
Stafettholder fortsetter som ansvarlig for tiltaksplanen.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Samarbeide med foresatte om å opprette koordinator og ansvarsgruppe der det ikke er satt og etablert.
Ikke involver flere enn de som trengs for å koordinere tilbudene til barnet.
Legge en plan for arbeidet. Avtale møtehyppighet. Sørge for at samtykke er gyldig og dokumentert.
Hvem
Styrer/pedagogisk leder/koordinator
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Tiltaksplan med involverte aktører opprettes.
Tiltaksplan vil fungere som dokumentasjon i ansvarsgruppe, med stafettholder som koordinator. Stafettholder er som regel den som er tettest på barnet.
Ikke ta med flere enn de som trengs for å koordinere tilbudene som skal gis.
Møtehyppigheten avhenger av saken.
Fyll ut samtykkeskjema.
Hvem:
Stafettholder og foresatte.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Møte med foreldre/foresatte og hjelpetjenestene for å opprette mål og tiltak i tiltaksplanen, samt avtale møtetidspunkt
Tiltaksplanen benyttes til dokumentasjon av samordnede tiltak i tjenesten og hjemmet.
Individuell plan der det anses som hensiktsmessig for videre tverrfaglig flyt.
Hvem:
Stafettholder, aktuelle instanser og foresatte ev. barn (aldersavhengig).
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Iverksetting av tiltakene i tiltaksplanen/individuell plan.
Møter avtales for vurdering av tiltak, videreføring eller for nye tiltak. Avslutte eller fortsette? Andre tjenester?
Foresatte inviteres til møtene.
Hvem:
Stafettholder, aktuelle tjenester og foresatte ev barn (aldersavhengig)
Evaluering fører til beslutning om saken skal avsluttes, tiltak fortsetter på nivå 3 eller om saken skal tilbakeføres til lavere nivå.
Stafettholder, aktuelle tjenester og foresatte ev barn (aldersavhengig).
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Ved mistanke om vold/overgrep meldes saken til barnevernet. Drøft gjerne med barnevernevernet i forkant.