ANSVARLIG KOORDINATOR
Hva:
En undring oppstår. Hva er årsaken til undringen? Avgjør raskt om ytterligere undersøkelser skal gjøres ifht å avgjøre om det er bekymring
eller ikke.
Hvem:
Alle medarbeidere.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Diskuter undringen med team/nærmeste leder, ev. gjennomføre samtale med andre, som kan være barnet/ungdommen, foreldre/foresatte, kollegaer, leder og ev. hjelpeinstanser.
Hvem:
Alle medarbeidere.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Observasjon i gruppa/klassen etter behov. Konkretiser undringen.
Avslutningsnotat kan benyttes for dokumentasjon dersom man ikke finner grunn til bekymring.
Hvem:
Alle medarbeidere deler med kollega/leder.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Samtale med barnet/eleven etter «mal for samtale». Undringssamtale/den nødvendige samtalen med foreldre/foresatte for å klargjøre om det er grunnlag for bekymringen.
Om ja: gå til nivå 1. Vurder om en skal opprette stafettlogg. Vurder behov for å gå videre med individtiltak og/eller systemtiltak.
Om nei: Saken blir avsluttet.
Hvem
Alle medarbeidere. Ev. leder på avdelingen – avhengig av tjenestested.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Avslutningsnotat kan benyttes for dokumentasjon dersom man ikke finner grunn til bekymring.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Definer problemstilling der det blir sett på mulige årsaksfaktorer, ev. forslag til tiltak som kan settes i verk. Dette blir grunnlagsinformasjon til møtet med foreldre/foresatte.
Hvem:
Den som har meldt undringen/bekymringen, ev. i samarbeid med kollega eller leder, pedagogisk team eller andre.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Gjennomføring og evaluering (etter mal under) av møte med foreldre/foresatte/barn/ungdom:
a) Drøfting av grunnlagsinformasjon skape felles forståelse av bekymring
b) Planlegge aktuelle tiltak med tidsfrist for gjennomføring og evaluering
c) Innhente samtykke og opprette stafettlogg
d) Evaluere møtet
Hvem:
Den som har kalt inn til møtet og evt leder/kollega.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Igangsetting av tiltak ihht stafettloggen.
Hvem:
Den ansvarlige for tiltak internt i tjenesten.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Evaluere interne tiltak som er satt i gang og vurdere/grunngi bruk/behov for mer bistand i form av interne tiltak, tiltak i andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester.
Evalueringen bør gjøres av fagpersoner i aktuell tjeneste sammen med foresatte, og blir rapportert i stafettloggen.
Hvem:
A: Alle medarbeidere.
B: Utvalgte medarbeidere.
C: Leder (alt etter sak/situasjon)
D: Foresatte
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Avgjørelse.
1) Avslutte saken eller fortsette med interne tiltak
2) Gå til nivå 2 eller 3. Videre innsats kan involvere eksterne hjelpere til råd/veiledning, utgreiing og konkrete tiltak.
Om det er aktuelt å involvere flere/nye tjenester eller at saken er kompleks, fortsetter prosessen på nivå 2 eller 3.
Prosedyren rundt avgjørelsen dokumenteres i stafettloggen og involverer enten faggruppe og/eller ledelse og foresatte/barnet/ungdommen.
Hvem:
Stafettholder og styrer/rektor.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Gjennomgå og undertegne samtykkeskjema der ny instans inkluderes.
Sende henvisningsskjema og ev. pedagogisk rapport, logg. Opprette stafettloggtilgang til hjelpetjenesten.
Hvem
Stafettholder
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Møte med foreldre/foresatte/barn/ungdom og hjelpetjeneste for å opprette mål og tiltak i stafettloggen og avtale møtetidspunkt.
Hvem:
Ansvarlige i de respektive tjenestene som har fått i oppgave å gjennomføre tiltak, og foreldre/foresatte/barn/ungdom.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Tiltak gjennomføres.
Møter avtales for å vurdere tiltak, videreføre eller sette i gang nye.
Foreldre/foresatte/barn/ungdom deltar i møtene. Stafettloggen benyttes til dokumentasjon av samordnede tiltak i tjenesten og i hjemmet.
Tiltak gjennomføres og eventuelle andre instanser innenfor de kommunale tjenestene involveres etter behov og får tilgang til stafettloggen etter samtykke fra foreldre/foresatte.
Hvem:
Ansvarlige i de respektive tjenestene som har fått i oppgave å gjennomføre tiltak, og foreldre/foresatte/barn/ungdom.
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Møte for å evaluere tiltak.
Vurdere om det er behov for ytterligere hjelpetiltak.
Møte med aktørene samt foresatte og barn for å opprette mål og tiltak i stafettloggen og avtale møtetidspunkt.
Hvem:
Ansvarlige i de respektive tjenestene som har fått i oppgave å gjennomføre tiltak, og foreldre/foresatte/barn/ungdom.
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Hvis saken går videre møte med foreldre/foresatte og ny instans og gå til nivå 3.
Hvem:
Stafettholder fortsetter som ansvarlig for loggen.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Kontakt er opprettet med flere tjenester.
Hvem
Alle involverte aktører.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Gjennomgå undertegnet samtykkeskjema der nye instanser er inkludert.
Opprette ansvarsgruppe som tiltak i stafettloggen dersom foreldre/foresatte ønsker det.
Oppnevne koordinator (som regel den som er tettest på barnet/ungdommen)
Hvem:
Stafettholder og foreldre/foresatte, barn/ungdom.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Opprette stafettloggtilgang til ny hjelpetjeneste etter samtykke fra foreldre/foresatte.
Sende henvisningsskjema og ev. rapporter. Innkalle aktuelle instanser og foreldre/foresatte/barn/ungdom til møte.
Gjennomføre møte for å opprette mål og tiltak i stafettloggen, avtale nytt møtetidspunkt og evaluering.
Tiltak gjennomføres og eventuelle andre instanser innenfor hjelpetjenesten involveres etter behov.
Hvem:
Stafettholder, aktuelle instanser og foreldre/foresatte/barn/ungdom.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Stafettloggen benyttes til dokumentasjon av samordnede tiltak i tjenesten og i hjemmet.
Møter avtales for vurdering av tiltak, videreføring eller for nye tiltak. Avslutte eller fortsette? Andre instanser?
Hvem:
Stafettholder, aktuelle instanser og foreldre/foresatte/barn/ungdom.
Er det videre grunn til bekymring?
Evaluering fører til beslutning om saken skal avsluttes, tiltak fortsetter på nivå 3 eller om saken skal tilbakeføres til lavere nivå.
Stafettholder, aktuelle instanser og foreldre/foresatte/barn/ungdom.
Er det videre grunn til bekymring?
Ved mistanke om vold/overgrep meldes saken til barnevernet. Drøft gjerne med barnevernevernet i forkant.