ANSVARLIG KOORDINATOR
Hva:
En ansatt opplever en undring/bekymring, eller får dette fra andre.
Med undring menes observasjoner, informasjon eller hendelser som leder til undring, bekymring eller spørsmål vedrørende barn eller eller en gruppes trivsel, helse, utvikling, samspill eller livssitusjon.
Undring innebærer ingen antakelser eller konklusjon om spørsmål.
Hvordan:
Observasjoner som ansatte gjøre i møte med barn/foresatte.
Hvem:
Den enkelte ansatte/alle medarbeidere.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Diskuter undringen med team/nærmeste leder, ev. gjennomføre samtale med andre, som kan være barnet, foreldre/foresatte, kollegaer, leder og ev. hjelpeinstanser.
Andre instanser kan involveres anonymt, eller etter innhenting av samtykke fra foresatte.
Hvordan:
Dokumenter undringen. Bruk gjerne undringsnotatet. Beskriv det som observeres.
Hvem:
Alle medarbeidere.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Observasjon i gruppa etter behov. Konkretiser undringen.
Gjennomfør undringssamtale med barnet og/eller foresatte for å klargjøre undringen/bekymringern.
Frist for samtale med barnet og/eller foreldre: innen 2 uker etter undring oppstod.
Avslutningsnotat kan benyttes for dokumentasjon dersom man ikke finner grunn til bekymring. Dokumenter i barnemappen.
Hvem:
Alle medarbeidere deler med kollega/leder.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Samtale med barnet etter «mal for samtale». Undringssamtale/den nødvendige samtalen med foreldre/foresatte for å klargjøre om det er grunnlag for bekymringen.
Ved grunnlag for bekymring trykk “ja”, som tar deg til nivå 1.
Vurder om en skal opprette stafettlogg. Vurder behov for å gå videre med individtiltak og/eller systemtiltak.
Hvem
Alle medarbeidere. Ev. leder på avdelingen – avhengig av tjenestested.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
- Avslutte
Avslutningsnotat kan benyttes for dokumentasjon dersom man ikke finner grunn til bekymring.
Dokumenter i barnemappe.eller - Gå videre til neste nivå.
Hva:
Definer problemstilling der det blir sett på mulige årsaksfaktorer. Hvorfor oppfattes dette som en utfordring?
Problemstilling vedrørende et barn utformes i samarbeid med foresatte og ev. andre som har en rolle i saken.
Problemstilling knyttet til systemsaker (gruppe) utformes i samarbeid med de ansatte på avdeling og nærmeste leder.
Barnas stemme skal alltid bli hørt.
Hvem:
Barnehagelærer, foresatte, andre som har en rolle i saken.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
På bakgrunn av de undersøkelser som er gjort opprettes tiltaksplan på systemnivå og/eller individnivå.
Det fastsettes hvem som har ansvar, og når tiltak skal evalueres.
NB! I alle handlinger og avgjørelser som gjelder barn i barnehagen skal hva som er best for barnet være et grunnleggende hensyn!
Hvem:
Pedagogisk leder og/eller styrer (dvs. den som holder i saken) sammen med foresatte/ev. barn.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Igangsetting av tiltak ihht stafettloggen.
Hvem:
Den ansvarlige for tiltak internt i tjenesten.
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Evaluere interne tiltak som er satt i gang og vurdere behov for mer bistand i form av interne tiltak, tiltak i andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester.
Evalueringen bør gjøres av fagpersoner i aktuell tjeneste sammen med foresatte, og blir rapportert i stafettloggen.
Hvem:
Stafettholder og aktører i stafettloggen
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Avgjørelse.
1) Avslutt eller fortsette med interne tiltak
2) Videre grunn til bekymring; vurder involvering av nye eller flere tjenester.
Vurderingen dokumenteres i stafettlogg, der alle aktører er involvert.
Hvem:
Stafettholder og styrer.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Innhent samtykke fra foresatte og innkall ressursteam/aktuell hjelpetjeneste til møte. Evaluer allerede igangsatte tiltak og utform nye tiltak. Lag tiltaksplan, mål for tiltaket, hva skal gjøres, hvem er ansvarlig, når skal tiltakene evalueres.
Hvem
Barnehagelærer/styrer i samråd med foresatte, pedagogisk team og hjelpetjenester som har en rolle i saken (eventuelt ansvarsgruppe).
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Når det er to (2) eller flere instanser involvert, skal det opprettes ansvarsgruppe – dersom foresatte samtykker.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Tiltak gjennomføres.
Møter avtales for å vurdere tiltak, videreføre eller sette i gang nye.
Foreldre/foresatte og ev. barn deltar i møtene. Stafettloggen benyttes til dokumentasjon av samordnede tiltak i tjenesten og i hjemmet.
Hvem:
Ansvarlige i de respektive tjenestene som har fått i oppgave å gjennomføre tiltak, og foreldre/foresatte/barn/ungdom.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Møte for å evaluere tiltak.
Vurdere om det er behov for ytterligere hjelpetiltak.
Hvem:
Ansvarlige i de respektive tjenestene som har fått i oppgave å gjennomføre tiltak, foreldre/foresatte og ev. barn.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Er det behov for ytterligere hjelpetiltak, f.eks ABUP, PPT, barnevern?
Hvis ja: møte med foreldre/foresatt, nytt samtykke med nye tjenester og gå til nivå 3.
Melding til barnevern må vurderes når det er bekymring for omsorgssituasjonen eller der man ikke lykkes å få samarbeid med foreldre/foresatte.
Hvem:
Stafettholder fortsetter som ansvarlig for loggen.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Samarbeide med foresatte om å opprette koordinator og ansvarsgruppe der det ikke er satt og etablert.
Ikke involver flere enn de som trengs for å koordinere tilbudene til barnet.
Legge en plan for arbeidet. Avtale møtehyppighet. Sørge for at samtykke er gyldig og dokumentert.
Hvem
Styrer/barnehagelærer/koordinator
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Stafettlogg med involverte aktører opprettes.
Stafettlogg vil fungere som ansvarsgruppe, med stafettholder som koordinator. Stafettholder er som regel den som er tettest på barnet.
Ikke ta med flere enn de som trengs for å koordinere tilbudene som skal gis.
Møtehyppigheten avhenger av saken.
Fyll ut samtykkeskjema.
Hvem:
Stafettholder og foreldre/foresatte.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Møte med foreldre/foresatte og hjelpetjenestene for å opprette mål og tiltak i stafettloggen, samt avtale møtetidspunkt
Stafettloggen benyttes til dokumentasjon av samordnede tiltak i tjenesten og hjemmet.
Hvem:
Stafettholder, aktuelle instanser og foreldre/foresatte ev. barn (aldersavhengig).
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Stafettloggen benyttes til dokumentasjon av samordnede tiltak i tjenesten og i hjemmet.
Møter avtales for vurdering av tiltak, videreføring eller for nye tiltak. Avslutte eller fortsette? Andre tjenester?
Foreldre/foresatte inviteres til møtene.
Hvem:
Stafettholder, aktuelle tjenester og foreldre/foresatte ev barn (aldersavhengig)
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Evaluering fører til beslutning om saken skal avsluttes, tiltak fortsetter på nivå 3 eller om saken skal tilbakeføres til lavere nivå.
Stafettholder, aktuelle tjenester og foreldre/foresatte ev barn (aldersavhengig).
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Ved mistanke om vold/overgrep meldes saken til barnevernet. Drøft gjerne med barnevernevernet i forkant.