ANSVARLIG KOORDINATOR
Hva:
En undring oppstår, enten fordi den ansatte selv observerer eller mottar informasjon fra andre.
Undringen kan gjelde en enkelt elev, eller en gruppe elever.
Hva er årsaken til undringen? Gjelder det trivsel, utvikling, helse, samspill eller annet?
Avgjør raskt om ytterligere undersøkelser skal gjøres ifht å avgjøre om det er grunn til bekymring eller ikke.
Hvem:
Alle medarbeidere.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Diskuter undringen med team/nærmeste leder, eventuelt gjennomfør samtale med andre, som barnet/ungdommen, foreldre/foresatte, kollegaer, leder. Eventuelle andre hjelpeinstanser kan involveres anonymt, eller etter innhenting av samtykke fra foresatte.
Hvordan:
Dokumenter undringen. Bruk gjerne undringsnotat og beskriv det som observeres.
Hvem:
Alle medarbeidere.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Observasjon gjennomføres i gruppa/klassen etter behov. Konkretiser undringen.
Gjennomfør undringssamtale med eleven og foresatte for å klargjøre undringen/bekymringen. Denne samtalen må gjennomføres raskt etter at undring/bekymring oppstår (max 2 uker)
Avslutningsnotat kan benyttes for dokumentasjon dersom man ikke finner grunn til bekymring. Dokumenter i elevmappe.
Hvem:
Alle medarbeidere deler med kollega/leder.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Gjennomfør samtale med barnet/eleven.
Gjennomfør undringssamtale/den nødvendige samtalen med foreldre/foresatte for å klargjøre bekymringen.
Dersom man kommer fram til at det er grunnlag for bekymring, og videre tiltak, opprettes sak i Visma Flyt Sikker sak for dokumentasjon. Tiltaksplan brukes.
Hvem
Alle medarbeidere, ev. leder, sammen med elev og foresatte.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
- Avslutte
Avslutningsnotat kan benyttes for dokumentasjon dersom man ikke finner grunn til bekymring.
Dokumenter i elevmappeeller - Gå videre til neste nivå
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Definer problemstilling der det blir sett på mulige årsaksfaktorer.
Hvorfor oppfattes dette som en utfordring?
Husk at elevens stemme alltid skal høres!
Problemstilling utformes i samarbeid med eleven og foresatte, og eventuelt andre som har en rolle i saken.
Problemstillinger som er knyttet til systemsaker (gruppe) utformes i samarbeid med kollegaer, eventuelt med pedagogisk team og nærmeste leder.
Opprett sak i Visma Flyt Sikker sak.
Dokumentasjon legges i Visma Flyt Sikker sak.
Hvem:
Den som har meldt undringen/bekymringen, ev. i samarbeid med kollega eller leder, pedagogisk team eller andre det er gitt samtykke til deltakelse.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
På bakgrunn av de undersøkelser og samtaler som er gjort, opprettes tiltaksplan på systemnivå og/eller individnivå.
Gjennomfør møte med foreldre/foresatte/ og barn/ungdom:
a) Drøfting av grunnlagsinformasjon skape felles forståelse av bekymring
b) Innhente samtykke dersom andre aktører skal involveres
c) Planlegge aktuelle tiltak i “Tiltaksplan” med tidsfrist for gjennomføring og evaluering
Husk å ha tiltak både hos eleven/familien selv og hos hjelpetjenestene.
d) Evaluere møtet
e) Tiltaksplan og annen dokumentasjon arkiveres i Visma Flyt Sikker sak.
f) Tiltaksplanen sendes til foresatte (elev) via Visma Flyt Sikker sak.
Hvem:
Den som har kalt inn til møtet og evt.leder/kollega.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Igangsetting av tiltak ihht tiltaksplan.
Aktører gjennomfører de tiltak en har fått ansvaret for.
Husk å ha tiltak både hos eleven/familien selv og hos hjelpetjenestene.
Dokumentasjon legges i Visma Flyt Sikker sak.
Hvem:
Den ansvarlige for tiltak (stafettholder), og alle aktører som har tiltak i planen.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
For individsak; gjennomfør møte med elev, foresatt og andre aktører der tiltak blir evaluert.
Evaluer interne tiltak som er satt i gang i tiltaksplanen og vurder behov for mer bistand i form av interne tiltak, tiltak i andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester.
Evalueringen gjøres av fagpersoner sammen med foresatte og barn/ungdom, og blir rapportert i tiltaksplanen.
For systemsak; gjennomfør møte med alle involverte for å evaluere tiltak. Ha et særlig fokus på elevenes stemme i denne evalueringen.
Dokumentasjon legges i Visma Flyt Sikker sak.
Hvem:
Stafettholder og aktører i tiltaksplanen.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Avgjørelse.
1) Avslutte saken eller fortsette med interne tiltak
2) Videre grunn til bekymring; vurder involvering av nye eller flere tjenester.
Vurderingen dokumenteres i Visma Flyt Sikker sak.
Hvem:
Stafettholder og rektor.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Gjennomgå og undertegne samtykkeskjema der ny instans inkluderes.
Sende henvisningsskjema og ev. pedagogisk rapport og tiltaksplan.
Dokumentasjon legges i Visma Flyt Sikker sak.
Hvem
Stafettholder.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Gjennomfør møte med foreldre/foresatte, elev og hjelpetjeneste for å evaluere eventuelle tidligere tiltak.
Opprett eventuelt nye mål og tiltak i tiltaksplanen. Husk å ha tiltak både hos eleven/familien selv og hos hjelpetjenestene.
Avtal videre møtepunkter.
Dokumentasjon legges i Visma Flyt Sikker sak.
Hvem:
Ansvarlig (stafettholder) sammen med alle som har fått i oppgave å gjennomføre tiltak, foreldre/foresatte og eleven.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Tiltak gjennomføres i henhold til avtale i tiltaksplan.
Møter avtales for å vurdere tiltak, videreføre eller sette i gang nye.
Foreldre/foresatte og elev deltar i møtene.
Tiltaksplanen legges i Visma Flyt Sikker sak, som benyttes til dokumentasjon av samordnede tiltak i tjenesten og i hjemmet.
Hvem:
Ansvarlig (stafettholder) sammen med alle som har fått i oppgave å gjennomføre tiltak, foreldre/foresatte og elev.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Gjennomfør møte med elev, foresatte og andre aktører der tiltak blir evaluert.
Evaluer tiltak som er satt i gang i tiltaksplanen. Skal tiltakene videreføres, eller trenger man behov for mer bistand i form av interne tiltak, tiltak i andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester?
Er det behov for å opprette ansvarsgruppe?
Evalueringen gjøres av fagpersoner sammen med foresatte og barn/ungdom, og blir rapportert i tiltaksplan og dokumentert i Visma Flyt Sikker sak.
Avtal nye møter for oppfølging.
Hvem:
Ansvarlig (stafettholder), sammen med alle som har fått i oppgave å gjennomføre tiltak, foreldre/foresatte og elev.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Er det behov for ytterligere hjelpetiltak, f.eks ABUP, PPT, barnevern?
Hvis ja; innhent nytt samtykke med nye tjenester og gå til nivå 3.
Beslutt om det skal opprettes ansvarsgruppe med koordinator, foresatte og barn/ungdom må i så fall samtykke til dette.
Melding til barnevern må vurderes når det er bekymring for omsorgssituasjonen eller der man ikke lykkes å få samarbeid med foreldre/foresatte.
Dokumentasjon legges i Visma Flyt Sikker sak.
Hvem:
Stafettholder fortsetter som ansvarlig for tiltaksplanen.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Kontakt er opprette med flere tjenester, etter at samtykke er gitt.
Involver kun de som trengs for å koordinere tilbudet til eleven/familien.
Dokumentasjon legges i Visma Flyt Sikker sak.
Hvem
Ansvarlig (stafettholder), og alle involverte aktører.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Samtale med foreldre og elev om utfordringen som er avdekket, og hvordan hjelpetjenestene kan bistå.
Gjennomgå samtykkeskjema for å sikre at det er gitt samtykke til alle som skal delta i arbeidet.
Ikke ta med flere enn de som trengs for å koordinere tilbudene som skal gis.
Tiltaksplan med involverte aktører opprettes.
Dersom ansvarsgruppe ikke er opprettet, vurder om det skal opprettes. Utpek i så fall koordinator.
Avtal nye møter. Møtehyppigheten avhenger av saken.
Dokumentasjon legges i Visma Flyt Sikker sak.
Hvem:
Stafettholder, foreldre/foresatte og barn/ungdom.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Møte med foreldre/foresatte, eleven og hjelpetjenestene for å opprette mål og tiltak i tiltaksplanen samt avtale nye møtetidspunkt.
Husk at elevens stemme skal vektlegges i arbeidet med å sette mål og finne tiltak.
Gjennomgå tiltak som har vært prøvd ut. Vurder om tiltak skal videreføres og hvilke nye tiltak som skal prøves ut, hvem som har ansvar for gjennomføringen og når det skal evalueres.
Husk å ha tiltak både hos eleven/familien selv og hos hjelpetjenestene.
Dokumentasjon av samordnede tiltak i tjenesten og hjemmet legges i Visma Flyt Sikker sak.
Hvem:
Stafettholder, aktuelle tjenester, foreldre/foresatte og elev.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Tiltaksplanen benyttes i arbeidet med samordnede tiltak i tjenesten og i hjemmet, og er dokumentasjon på arbeidet.
Tiltak settes i verk, både i hjemmet og av hjelpeinstanser.
Møter avtales for evaluering av tiltak, videreføring, behov for nye tiltak/tjenester eller om saken kan avsluttes.
Foreldre/foresatte og elev må inviteres til møtene.
Evalueringen dokumenteres.
Dokumentasjon legges i Visma Flyt Sikker sak.
Hvem:
Stafettholder, aktuelle tjenester, foreldre/foresatte og elev.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Evaluering fører til beslutning om saken skal avsluttes, om tiltak fortsetter på nivå 3 eller om saken skal tilbakeføres til lavere nivå.
Dokumentasjon legges i Visma Flyt Sikker sak.
Hvem
Stafettholder, aktuelle tjenester, foreldre/foresatte og elev deltar i evalueringen.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Ved mistanke om vold/overgrep meldes saken til barnevernet. Drøft gjerne med barnevernevernet i forkant.