Handlingsveileder
Hva:
En ansatt får en uro/bekymring. Det kan være egen oppmerksomhet, henvendelse fra foresatte eller andre.
Med undring menes observasjoner eller hendelser som leder til spørsmål vedrørende barn/unges/foresattes helse, trivsel eller livssituasjon. Undring innebærer ingen antakelser eller konklusjon om spørsmålene.
Hvordan:
Observasjoner som ansatte gjør i møtet med barn/unge/foresatte.
Hvem:
Alle medarbeidere.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Sett ord på undringen . Ved behov, drøft med en kollega eller leder. Vurder om barnet/ungdommen og foresatte bør involveres nå.
Hvordan:
Bruk gjerne undringsnotatet.
Dersom undringen er drøftet med barnet/ungdommen eller foresatte, dokumenter i eget fagsystem.
Hvem:
Medarbeider som eier undringen.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan:
Gjennomfør undringssamtale med barnet/ungdommen og foresatte for å klargjøre undringen/bekymringen.
Gjennomfør samtalen så tidlig som mulig, og innen 2 uker.
Det er viktig å dele undringen på en respektfull måte, som opprettholder relasjonen og muligheten for videre samarbeid.
Hovedregelen er at barn skal høres direkte, ikke via andre voksne.
Hvem:
Medarbeider som har ansvar for undringen.
I barnehage og skole vil dette være kontaktlærer/pedagogisk leder/ annen ansvarlig fagperson.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Vurder behovet for videre oppfølging.
Hvordan:
- Ta beslutning om videre oppfølging sammen med barnet/ungdommen og foresatte
- Beslutningen tas innen 2 uker
- Ved beslutning om videre oppfølging som involverer andre fagpersoner, må det innhentes samtykke.
Dokumenter i eget fagsystem.
Hvem:
Medarbeider som har ansvar for undringen.
I barnehage og skole vil dette være kontaktlærer/pedagogisk leder/ annen ansvarlig fagperson.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Det etableres en felles virkelighetsforståelse og en felles forståelse av barnet/ungdommens/familiens behov. I skole og barnehage gjøres det en vurdering om saken skal opp i pedagogisk team på dette tidspunkt.
Hvordan:
Gå gjennom grunnlagsmaterialet fra nivå 0.
- Sjekk at vi har felles forståelse av nåsituasjonen og barnets/ungdommens/familiens behov
- Har barnet/ungdommen og foresatte felles forståelse?
- Har familien og fagpersonene felles forståelse?
- Ta eventuell uenighet med egen leder for faglig veiledning og støtte
- Vurder om samtalen med barn og foresatte skal gjøres sammen eller hver for seg.
- Legg til rette for at barnet/ungdommen får si sin mening, men la det være valgfritt.
Hvem:
Den ansatte som har ansvar for saken, i samarbeid med barn/ungdom/foresatte.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Bli enige om mål og planlegg innsatsen dere skal gjøre sammen med barnet/ungdommen og foresatte.
På dette nivået er det tiltak internt i tjenesten som settes i gang.
Hvordan:
- Bli enige om mål og innsatser i felleskap, og lag en plan.
- Avtal neste møte og evaluering av planen.
- Avklar hvem som har ansvar for å følge opp saken.
Dokumenter i eget fagsystem.
Hvem:
Den ansatte som har ansvar for saken, i samarbeid med barn/ungdom/foresatte.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Planlagte tiltak iverksettes.
Hvordan:
Tiltak gjennomføres i tråd med avtalene som er gjort.
Hvem:
Den som har fått ansvar for tiltaket i samarbeid med barn/ungdom og foresatte.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Evaluere iverksatte tiltak på nivå 1. Har vi nådd målet?
Dokumenter i eget fagsystem.
Hvem:
Den som har ansvar for tiltaket i samarbeid med barn/unge/ foresatte.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Avklar om tiltakene skal endres, videreføres eller avsluttes ut fra målsetningene.
I barnehager og skoler vurderes det om saken skal videre til pedagogisk team.
Vurdere behov for bistand fra andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester. Vurdere behov for tverrfaglig veiledning i TVIST.
Hvordan:
Beslutningen fattes i samarbeid med barnet/ungdommen/ foresatte.
Hvem:
Den ansatte som har ansvar for saken er ansvarlig for videre henvisning i samarbeid med foresatte.
I skole og barnehage vil dette være leder av pedagogisk team eller ledelsen.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Kontakt/henvis til aktuell tjeneste.
Hvordan:
Kontakt opprettes i samarbeid og etter samtykke med foresatte.
Dersom saken ønskes henvist til spesialisthelsetjenesten (eks. A-BUP eller HABU), må dette gjøres via fastlege. Pass på å sende med dokumentasjon på tiltak som er gjort.
Hvem:
Den som har ansvar for saken.
I skole og barnehage er dette leder av pedagogisk team eller rektor/styrer.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
I samarbeidsmøtet blir dere enige om mål for innsatsen, planlegger tiltakene og hvem som har ansvar for hva.
Hvordan:
Sjekk at dere har felles forståelse av barnets/ungdommens/foresattes behov – for å sikre felles utgangspunkt, felles mål og felles forståelse av utfordringen.
Avklar hvem som skal lede det tverrfaglige samarbeidet. Dette innebærer å kalle inn til samarbeidsmøter, se til at det skrives referat, følge opp evaluering av mål og tiltak.
Vurder om det skal etableres ansvarsgruppe og hvem som eventuelt skal koordinere denne.
Hvem:
Barn/ungdom/foresatte, representanter fra aktuelle tjenester.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Igangsette avtalte tiltak.
Hvem:
Den/de som har fått ansvar for igangsetting av tiltak.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Tiltakene evalueres. Har vi nådd målene?
Hvordan:
Inviter til evalueringsmøte.
Ta utgangspunkt i bekymringen, målene og innsatsen dere var enige om.
Har noe endret seg i riktig retning?
Har saken «stoppet opp», vurder om den bør tas opp i TVIST.
Hvem:
Den som koordinerer det tverrfaglige samarbeidet inviterer barnet/ungdommen/foresatte og representanter fra de ulike aktuelle tjenester til evalueringsmøte.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Avklar om tiltak skal avsluttes, endres eller utvides.
Hvordan:
På bakgrunn av evalueringen tas beslutning om videre arbeid sammen med barnet / ungdommen og foreldrene.
- Avslutte tverrfaglig innsats? Gå tilbake til nivå 1 og følg med i egen tjeneste om innsatsen gir varig positiv effekt.
- Endre tverrfaglig innsats? Etabler kontakt med aktuell tjeneste og fortsett på nivå 2: Planlegg, iverksett og evaluer tiltak.
- Utvide tverrfaglig innsats? Vær åpen med foreldre om hva bekymringen består i, og legg til rette for samarbeid om det som er vanskelig.
- Ta en utsjekk med din leder før du går videre til nivå 3. Kontakt gjerne instansene nedenfor om du er i tvil.
- Barnevernstjenesten kontaktes ved bekymring for barnets omsorgssituasjon
- TVIST kontaktes når du ser at behovene er sammensatte, når tiltakene ikke har ønsket effekt og dere opplever å stå fast, eller hvis du trenger hjelp til å få de rette tjenestene på banen. Fyll ut kontaktskjema.
- Individuell plan bør vurderes for barn med behov for langvarige og koordinerte helse og omsorgstjeneste.
Hvem:
Den som har ansvar for saken, i samarbeid med barnet/ungdommen/foresatte.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Henvise til aktuell(e) instans(er).
Hvordan:
Kontakt opprettes i samarbeid og etter samtykke med foresatte.
Dersom saken ønskes henvist til spesialisthelsetjenesten (eks. A-BUP eller HABU), må dette gjøres via fastlege. Pass på å sende med dokumentasjon på tiltak som er gjort.
Hvem:
Den som har ansvar for saken.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Utforske barnets/ungdommens/familiens utfordringer og behov, avklare tiltak og ansvar for videre oppfølging. Det bør lages en plan for tiltak og evaluering av disse.
Hvordan:
Møte med barn/ungdom/foresatte og ansatte fra aktuelle instanser. .
Det bør være etablert ansvarsgruppe på dette nivå.
Hvem:
Barn/ungdom/foresatte, representanter fra ulike tjenester, skolen og koordinatoren.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Igangsette avtalte tiltak.
Hvem:
Den/de som har fått ansvar for igangsetting av tiltak.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Tiltakene evalueres fortløpende etter oppsatt plan. Vurder om tiltakene skal fortsette, justeres eller om nye tiltak skal igangsettes.
Hvordan:
En samlet evaluering av tiltakene gjøres i ansvarsgruppemøtet.
Bruk møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder dersom annet ikke er avtalt. Har saken «stoppet opp», vurder om den bør tas opp i TVIST.
Hvem:
Barn/ungdom/foresatte og involverte tjenester.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Barnet/ungdommens utvikling vurderes og tiltakene evalueres.
1) Skal saken avsluttes på dette nivået? Skal noen av de andre tjenestene avslutte sitt arbeid i saken? Videreføres med samme samarbeidsinstanser?
2) Skal saken drøftes på systemnivå?
3) Skal saken tilbake til nivå 2?
Hvordan:
- Med bakgrunn i den evalueringen som er foretatt, tar de involverte stilling til det videre arbeidet.
- Husk at barnet/ungdommen har rett til å uttale seg, og at deres mening skal vektlegges.
Hvem:
Den/de som har ansvar for saken, i samarbeid med barnet/ungdommen/foresatte.
Er det videre grunn til bekymring?
Ved mistanke om vold/overgrep skal saken meldes direkte til barneverntjenesten. Drøft gjerne med barnevernet i forkant.