ANSVARLIG KOORDINATOR
Hva:
En ansatt opplever en undring/bekymring, eller får dette fra andre.
Med undring menes observasjoner, informasjon eller hendelser som leder til undring/ bekymring/ spørsmål vedrørende barn eller en gruppes trivsel, helse, utvikling, samspill eller livssituasjon.
Undring innebærer ingen antakelser eller konklusjon om spørsmål.
Hvordan:
Observasjoner som ansatte gjør i møte med barn/ foresatte.
Hvem:
Den enkelte ansatte/ alle medarbeidere.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Konkretiser – sett ord på bekymringen.
Drøft med barnehagelærer på avdelingen eller leder
Hvordan:
Bruk gjerne undringsnotatet.
undersøk videre via observasjon, samtaler og evt kartlegginger.
Hvem:
Alle ansatte.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Gjennomfør undringssamtale med barnet og/eller foresatte for å klargjøre bekymringen.
Frist for samtale med barnet og foreldre: innen 2 uker.
Hvem:
Pedagogisk leder/ styrer
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
I samarbeid med foresatte og pedagoger i barnehagen avklares behov for iverksettelse av tiltak for det enkelte barn i barnehagen.
Behov for tiltak på systemnivå (gruppe) avtales i samråd med ansatte på avdeling og nærmeste leder.
Hvordan:
Vurdere om det en reell bekymring og gå videre til nivå 1/ nivå 2.
Hvem:
Pedagogisk leder og/ eller styrer i samarbeid med foresatte.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Er det fortsatt grunn til bekymring?
Dersom undringen ikke gir grunn til videre bekymring, avsluttes saken.
Dersom det forstsatt er grunn til bekymring, løftes saken til nivå 1.
Hvem:
Avklaring mellom pedagogisk leder og styrer.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Definer en problemstilling.
Gå igjennom bekymringen, – hva handler det om? Hvorfor oppfattes dette som en utfordring?
Vurder eventuelle tiltak som kan iverksettes i barnehagen.
Hvordan:
På individnivå: Drøfte bekymringen med foresatte og/ eller pedagogisk team og legger en plan for det videre arbeidet.
Husk å innhente samtykke.
På systemnivå: Drøfte med pedagogisk team og eventuelt opprette tiltaksplan
Barnas stemme skal alltid bli hørt.
Hvem:
Pedagogisk leder/ styrer og foresatte.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Drøfte bekymringen.
På bakgrunn av de undersøkelser som er gjort opprettes tiltaksplan på systemnivå og eller individnivå.
Det fastsettes hvem som har ansvar og når tiltak skal evalueres.
NB! I alle handlinger og avgjørelser som gjelder barn i barnehagen, skal hva som er best for barnet, være et grunnleggende hensyn!
Hvem:
Pedagogisk leder og/eller styrer (dvs den som holder i saken) sammen med foresatte/ evt barn.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Iverksetting av planlagte tiltak.
Hvordan:
Tiltak gjennomføres i tråd med utarbeidet tiltaksplan.
Dette kan inkludere å innhente kompetanse fra eksterne samarbeidspartnere.
Hvem skal holde i trådene rundt barnet? Velg en stafettholder.
Hvem:
Stafettholder/ ansvarlig for tiltak internt i barnehage.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Evaluere iverksatte tiltak basert på tiltaksplanen, på Nivå 1.
- Skal tiltak videreføres eller avsluttes?
- Trenger vi nye tiltak?
- Skal saken avsluttes?
- Skal saken til pedagogisk team
- Vurdere/ begrunn behov for bistand fra/ i samarbeid med andre tjenester.
Ved systemsaker vurderes behovet for å koble på PPT.
Hvem:
Stafettholder/ pedagogisk leder, evt styrer, i samarbeid med foresatte.
Andre samarbeidspartnere som allerede er involvert i saken.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
A) Avslutte
B) Fortsette på Nivå 1.
C) Gå videre til Nivå 2 / 3 – henvisning til ekstern instans på individ og systemnivå.
Hvem:
Beslutning fattes av Pedagogisk team/ leder/ stafettholder i samarbeid med foresatte.
Ved bekymring som gir grunnlag for henvisning til barnevernet, skal dette gjøres uavhengig av om foresatte samtykker eller ikke.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Innhent samtykke fra foresatte og innkall andre aktuelle hjelpeinstanser til møte.
Gjennomgå og undertegne samtykkeskjema der ny/nye instanser inkluderes.
Belys saken
Henvise til aktuell instans.
Henvisningen sendes rette instans i samarbeid med og etter samtykke med foresatte.
Dersom henvisningen må gjøres av fastlege/ andre eksterne, pass på at barnehagens dokumentasjon oversendes.
Gjør vurdering sammen med foresatte om eventuell opprettelse av BTI-team/ ansvarsgruppe, koordinator og individuell plan
Hvem:
Stafettholder/ Pedagogisk leder/ Styrer i samråd med foresatte.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Evaluere og vurdere tiltak og utvikling basert på tiltaksplanen.
Skal tiltak videreføres eller avsluttes, – trenger vi nye tiltak?
BTI-møte/ tverrfaglig samarbeidsmøte.
Bruk møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet.
Koordinator er møteleder dersom annet ikke er avtalt.
Når 2 eller flere instanser er involvert, skal det opprettes en ansvarsgruppe – dersom foresatte samtykker.
Hvem:
Pedagogisk leder i samarbeid med foresatte, ansatte fra nødvendige hjelpetjenester og barnehagen.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Igangsette avtalte tiltak i tiltaksplanen. i barnehagenm i hjemmet i regi av hjelpetjenestene.
Hvem:
Den/ de som har fått ansvar for igangsetting av tiltak jmf tiltaksplanen.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Tidligere referat og møteinnkalling benyttes på tverrfaglig møte/ samarbeidsmøte/ ansvarsgruppemøte. .
Tiltakene vurderes/ evalueres på nytt møte. Vurdere om saken avsluttes, om tiltak skal fortsette, justeres eller om nye tiltak skal igangsettes.
Hvem:
Foresatte inviteres til møtene.
Tiltak gjennomføres og eventuelle andre instanser innenfor de kommunale tjenestene involveres etter behov og får kopi av referat etter samtykke fra foresatte.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Barnets utvikling vurderes, tiltak evalueres.
A) Skal saken avsluttes på dette nivået?
B) Skal noen av de andre tjenestene avslutte sitt arbeid i saken/ videreføres med samme samarbeidsinstanser?
C) Er det behov for systemtiltak?
D) Skal saken tilbake til Nivå 1?
E) Skal saken henvises til andre/ flere instanser?
Hvordan:
Tverrfaglig møte/ samarbeidsmøte/ ansvarsgruppemøte. Koordinator er møteledre, dersom annet ikke er avtalt.
Hvem:
Foresatte, representanter fra ulike tjenester og barnehagen.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Barnet har et komplekst og langvarig hjelpebehov, flere instanser er involvert.
Samarbeide med foresatte om å opprette koordinator og BTI-team/ tverrfaglig ansvarsgruppe der det ikke er etablert
Ikke involvere flere enn nødvendig for å koordinere tilbudene til barnet.
Hvordan:
Ansvarsgruppe og koordinator.
Gjennomgå og undertegne samtykkeskjema, der ny/ nye instanser inkluderes.
Sørge for at samtykke er gyldig og dokumentert.
Hvem:
Pedagogisk leder og styrer, evt BTI-team og koordinator.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Møte med foresatte/ barn og ansatte fra aktuelle instanser. Drøfte og evaluere tiltak og utvikling.
Hvordan:
Ansvarsgruppemøter for å opprette mål og tiltak. Avtale møtetidspunkt.
Hvem:
Foresatte, representanter fra ulike tjenester, barnehagen og koordinatoren.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Individuell plan der det ansees som hensiktsmessig for videre tverrfaglig flyt.
Ansvarsgruppe
Hvordan:
Igangsette tiltak man har fått ansvar for å samarbeide med andre instanser for oppfølging av tiltak
Hvem:
Foresatte, representanter fra ulike tjenester, barnehagen og koordinatoren.
Er det videre grunn til bekymring?
Hvordan
Tiltakene vurderes på nytt møte i ansvarsgruppen. Vurdere viedere om saken skal avsluttes, om tiltakene skal fortsette, justeres eller om nye tiltak skal igangsettes.
Hvordan:
Ansvarsgruppemøte. Bruk møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteledre dersom annet ikke er avtalt.
Hvem:
Foresatte, aktuelle involverte tjenester, barnehagen.
Er det videre grunn til bekymring?
Barnets utvikling vurderes, tiltak evalueres.
A) Skal saken avsluttes på dette nivået/ skal noen av de andre involverte tjenestene avslutte sitt arbeid? Videreføres med samme samarbeidsinstanser?
B) Er det behov for systemtiltak?
C) Skal saken tiltake på Nivå 2?
Hvordan:
Ansvarsgruppemøte. Bruk møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator leder møtet om annet ikke er avtalt.
Foresatte, barn og representanter for de involverte tjenester.
Er det videre grunn til bekymring?
Ved mistanke om vold/overgrep meldes saken direkte til barneverntjenesten. Drøft gjerne med barneverntjenesten i forkant.