Verktøykassen
BTI|Lyngdal
Refleksjoner rundt bekymring
Ved gjennomgang av dokumentasjon fra undringsprosessen (Nivå 0) i handlingsveilederen, jobbes det ut en bekymring. Denne skal være konkret og basert på hva du har sett og hva du har hørt. Husk: Du skal ikke konkludere!
Før møtet med barnet
- Reflekter rundt årsaker uten å konkludere.
- Reflekter sammen med en kollega, det fungerer som regel bedre enn å reflektere alene.
- Forslag til tiltak, skaff deg oversikt over hva som kan iverksettes av tiltak før møtet.
Hvordan kan en reflektere rundt bekymring
- Hva VET du om bekymringen og den aktuelle saken?
- Hva kan være årsaker til en slik bekymring rent generelt?
- Er det forhold i barnehagen/skolen som påvirker bekymringen?
- Vet du om forhold rundt barnet ellers som påvirker bekymringen?
- Hva sier fagmiljøene om årsaker til en slik bekymring?