Verktøykassen
BTI|Lyngdal
Klasseledelse og voksenrollen
Forberedelse før møtet
- Har du som lærer mulighet til å få øyekontakt med alle elevene når du underviser i plenum eller gir beskjeder?
- Kommer du deg raskt og smidig fram til eleven for å gi ros, hjelp eller korrigering?
- Kan eleven bevege seg rundt i klasserommet for å gjøre ærend uten at det oppstår store forstyrrelser eller trafikk kork?
- Finnes der forstyrrende elementer i klasserommet?
- Fungerer klassereglene?
- Er der andre voksne i klasserommet som kan hjelpe?
Lærer
- Har du som lærer mulighet til å få øyekontakt med alle elevene når du underviser i plenum eller gir beskjeder?
- Kommer du deg raskt og smidig fram til eleven for å gi ros, hjelp eller korrigering?
- Kan eleven bevege seg rundt i klasserommet for å gjøre ærend uten at det oppstår store forstyrrelser eller trafikk kork?
- Finnes der forstyrrende elementer i klasserommet?
- Fungerer klassereglene?
- Er der andre voksne i klasserommet som kan hjelpe?
Elev
- Har du som lærer mulighet til å få øyekontakt med alle elevene når du underviser i plenum eller gir beskjeder?
- Kommer du deg raskt og smidig fram til eleven for å gi ros, hjelp eller korrigering?
- Kan eleven bevege seg rundt i klasserommet for å gjøre ærend uten at det oppstår store forstyrrelser eller trafikk kork?
- Finnes der forstyrrende elementer i klasserommet?
- Fungerer klassereglene?
- Er der andre voksne i klasserommet som kan hjelpe?