ANSVARLIG KOORDINATOR
Hva:
En ansatt får en uro/ bekymring. Det kan være egen oppmerksomhet, henvendelser fra foresatte eller andre.
Med undring menes observasjoner eller hendelser som leder til spørsmål vedrørende barnet/ unges/ foreldrenes helse, trivsel eller livssituasjon. Undring innebærer ingen antakelser eller konklusjon om spørsmålene.
Hvordan:
Observasjoner som ansatte gjør i møtet med barn/foresatte, bruk av sjekklister i fagprogrammet .
Hvem:
Alle medarbeidere
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Observasjon og samtale med foreldre/ foresatte for felles undring.
Innkalle til ekstra konsultasjoner ved behov for å konkretisere undringen.
Undringen sammenfattes og gjøres skriftlig i journalnotat.
Hvem:
Alle
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Reflekter anonymt med kollega/ leder på helsestasjonen. Den ansatte deler bekymringen/ observasjoner og inntrykk fra samtaler med andre.
Del undringen med barnet/ ungdommen, foreldre/ foresatte.
Ta kontakt med andre instanser, ved behov (barnehage/ skole).
Hvordan:
Gjennomføre samtale med foresatte/barnet for å klargjøre bekymring.
Når annen instans involveres, innhentes samtykke på forhånd.
Hvem:
Alle
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Vurdere om saken skal avsluttes eller følges opp.
Skal saken følges opp på enten individ- eller systemnivå? Hvis nei, avsluttes saken. Følge vanlig helsestasjonsprogram/skolehelsetjeneste jfr oppfølgingsgruppe 0 i winmed
Hvordan:
Hvis ja, vurderes behov for å gå videre med:
a) individtiltak (nivå 1) eller b) systemtiltak (nivå 2) .
Hvem:
Ansatte, foreldre/ foresatte, barn og unge
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Beslutning om saken skal avsluttes eller følges opp med tiltak.
Hvordan:
Dersom saken skal avsluttes følger barnet vanlig helsestasjonsprogram videre.
Ved mistanke om vold/overgrep skal saken meldes direkte til barneverntjenesten, se egen handlingsveileder i kvalitetslosen.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Grunnlagsinformasjon/ gjennomgang av problemstilling drøftes sammen med foresatte, evt barnet/ ungdommen.
Det jobbes frem en felles forståelse av utfordring/ problem. Bekrefte eller avkrefte indikasjoner. Hva handler dette om, hva er viktig for barnet/ ungdommen/ foresatte?
Hvordan:
Fyll ut mal for konkretisering av problemstilling.
Hvem:
Den som har meldt undringen, evt. i samarbeid med kollega eller leder.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Avklare og planlegge videre tiltak i samrbeid med foreldre/ foresatte og eventuelt barn/ ungdom.
Hvordan:
Lage tiltaksplan, innhente samtykke ved behov.
Hvem:
Helsesykepleier/ den som er ansvarlig for tiltak internt i tjenesten
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Iverksetting av interne tiltak: ekstra konsultasjon på helsestasjonen, intern henvisning til for eksempel lege eller fysioterapeut, veiledning/ råd fra PPT før henvisning på individnivå og/ eller på systemnivå.
Hvordan:
Tiltak gjennomføres i tråd med tiltaksbeskrivelsen.
Obs! det avtales tidsfrist for innkalling til evalueringsmøte
Hvem:
Ansvarlig for tiltak internt i tjenesten.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Evaluer iverksatte tiltak i henhold til tiltaksplan (interne tiltak).
Hvordan:
- Evaluering gjøres sammen med foresatte, eventuelt barnet/ ungdommen.
- Skal tiltak fortsette eller avsluttes?
- Trengs det nye tiltak?
- Vurder/ begrunn behov for ytterliggere bistand enten i form av interne tiltak eller videre i samarbeid med andre tjenester.
Hvem:
Den ansvarlige for tiltak internt i tjenesten.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Beslutte:
- Avslutte
- Fortsette interne tiltak.
- Gå videre til nivå 2/ 3 (henvise til ekstern instans, feks PPT, familiesenter, ABUB, HABU, Barnevern, evt andre)
Hvordan:
Journalfører beslutningen som er tatt sammen med foresatte, evt barnet/ ungdommen, utfra interne prosedyrer.
Hvem:
Ansvarlig helsesykepleier/ den som er ansvarlig for henvisning/ tiltaket i samarbeid med foresatte.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Henvise til aktuell instans.
Innkall til tverrfaglig samarbeidsmøte/ BTI-møte.
Hvordan:
Henvisningen sendes til rette instans i samarbeid og etter samtykke med foresatte/ ungdommen.
Dersom henvisningen må gå gjennom fastlege, tilse at fastlegen får nødvendig dokumentasjon fra helsesykepleier, barnehagen, skolen, PPT eller andre.
Hvem:
Helsesykepleier
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Drøfte, evaluere og vurdere tiltak og utvikling.
Hvordan:
BTI-møte (tverrfaglig samarbeidsmøte) med foresatte/ barnet/ ungdommen og ansatt fra aktuell instans.
Bruk møtemal under planlegging og gjennomføring av møtet.
Koordinator er møteleder dersom ikke annet er avtalt.
Hvem:
Foresatte/ barnet og representanter fra de ulike tjenester, evt ansvarsgruppe.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Iverksette avtalte tiltak, – i avdelingen, hjemmet og hos aktuelle instanser i samråd med foresatte/ barnet / ungdommen.
Hvem:
Den/de som har fått ansvar for igangsetting av tiltak i BTI-møte.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Evaluer tiltak i henhold til tiltaksplan.
Tiltakene vurderes på nytt møte. Vurdere om tiltakene skal fortsette, justeres eller om nye tiltak skal iverksettes.
Hvordan:
BTI-møte.
Tiltak vurderes i samarbeid med foresatte/ barnet/ ungdommen ut fra tiltaksplan.
Bruk møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet.
Koordinator er møteleder dersom ikke annet er avtalt.
Har saken stoppet opp, vurder om den skal tas opp som en veiledningssak i BUTT.
Hvem:
Foresatte/ barnet/ ungdommen og representant fra de ulike tjenester.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Barnets utvikling og behov vurderes, tiltakene evalueres.
- Skal saken fortsette eller avsluttes på nivå 2?
- Skal noen av tjenestene avslutte sitt arbeid i saken? Videreføres med samme samarbeidsinstanser?
- Er det behov for systemtiltak?
- Skal saken tilbake til nivå 1?
- Skal saken henvises til andre instanser?
Hvordan:
BTI-møte.
Bruk møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet.
Koordinator er møteleder dersom ikke annet er avtalt.
Dersom henvisning går gjennom fastlege, tilse at fastlegen får nødvendig dokumentasjon fra Helsesykepleier/ barnehage/ skole/ PTT/ andre.
Hvem:
Ansvarlig for barnet/ ungdommen i avdelingen i samarbeid med foresatte/ barnet/ ungdommen og involverte instansern.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Henvise eller bidra med informasjon slik at barnet/ ungdommen henvises til aktuell instans.
Opprett ansvargruppe for å sikre godt tverrfaglig samarbeid.
Hvordan:
Henvisningen sendes til rette instans i samarbeid med, og etter innhentet samtykke.
Dersom henvisningen må gå gjennom fastlege, tilse at fastlegen får nødvendig dokumentasjon fra helsesykepleier, barnehagen, skolen, PPT eller andre.
Velg koordinator om dette ikke er gjort tidligere.
legg plan for arbeidet videre, avtal møtehyppighet. Sørg for at samtykke er gyldig og dokumentert
Hvem:
Helsesykepleier
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Møte med foreldre og ansatte fra ulike instanser.
Drøfte, evaluere og vurdere tiltak og utvikling.
Hvordan:
BTI-møte (ansvargruppemøte). Bruk evt møtemal under planlegging og gjennomføring av møtet.
Koordinator er møteleder dersom ikke annet er avtalt.
Hvem:
Foresatte/ barnet og representanter fra de ulike tjenester.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Iverksette avtalt tiltak i tiltaksplan, – i avdelingen, i hjemmet og i de aktuelle instanser i samråd med foresatte/ barnet/ ungdommen..
Hvem:
Den/de som har fått ansvar for igangsetting av tiltak i BTI-møte/ samarbeidsmøte.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Tiltakene evalueres på nytt møte.
Vurdere om tiltakene skal fortsette, justeres eller om nye tiltak skal iverksettes.
Hvordan:
BTI-møte.
Skal tiltak fortsette, justeres, avsluttes eller nye iverksettes?
Bruk evt møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet.
Koordinator er møteleder dersom ikke annet er avtalt.
Har saken stoppet opp, vurder om den skal tas opp som en veiledningssak i BUTT.
Hvem:
Foresatte/ barnet/ ungdommen og representant fra de ulike tjenester.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Barnets utvikling vurderes, tiltakene evalueres.
- Skal saken avsluttes på dette nivået/ skal noen av tjenestene avslutte sitt arbeid i saken? Videreføres med samme samarbeidsinstanser?
- Er det behov for systemtiltak?
- Skal saken tilbake til nivå 1? Skal saken henvises til andre instanser?
Hvordan:
BTI-møte.
Bruk møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet.
Koordinator er møteleder dersom ikke annet er avtalt. Dersom henvisning går gjennom fastlege, tilse at fastlegen får nødvendig dokumentasjon fra Helsesykepleier/ barnehage/ skole/ PTT/ andre.
Hvem:
Involverte instanser og
foresatte/ barnet/ ungdommen
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Ved mistanke om vold/overgrep meldes saken direkte til barneverntjenesten. Drøft gjerne med barneverntjenesten i forkant.