Identifisere barn som gir en bekymring eller undring
Tjenesteinternt tiltaksarbeid sammen
Enkelt tverretatlig samarbeid med to involverte tjenester
Komplekst samarbeid med flere involverte tjenester
En ansatt får en uro/bekymring. Det kan være egen oppmerksomhet, henvendelse fra foresatte eller andre.
Med undring menes observasjoner eller hendelser som leder til spørsmål vedrørende barn/unges helse, trivsel eller livssituasjon. Undring innebærer ingen antakelser eller konklusjon om spørsmålene.
Hvordan: Observasjoner som ansatte gjør i møtet med barn og foresatte
Alle medarbeidere.
Konkretiser – sett ord på bekymringen.
Diskuter med kollega.
Eksempelvis kontaktlærer/ pedagogisk team/ rektor/ spes.ped.koordinator/ Helsesykepleier.
Hvordan: Bruk gjerne undringsnotatet.
Alle.
Gjennomfør undringssamtale med barnet og/ eller foresatte for å klargjøre bekymringen.
Frist for samtale med foresatte: innen 3 uker
Kontaktlærer
Beslutning om saken skal avsluttes eller gå videre på enten individ- eller systemnivå. Hvis ja, gå videre til nivå 1.
PS! Dette skal foreligge før saken behandles i pedagogisk team:
Hvordan: Vurdere om det er en reell bekymring og gå videre til nivå 1
Pedagogisk team i samarbeid med kontaktlærer, inspektør/ rektor i samarbeid med foresatte.
Ved mistanke om vold/overgrep skal saken meldes direkte til barneverntjenesten.
Verktøy: Handlingsveileder i Compilo.
(Må komme en avklaring ifht hvordan politiet skal involveres)
Saken drøftes i ped.team/ utvidet ped.team.
Samtykke er innhentet på nivå 0 og foresatte inviteres til å delta.
Problemstilling avklares.
Drøfting i ped.team.
Hvordan: Pedagogisk team, kontaktlærer, evt rektor, i samarbeid med foresatte
Pedagogisk team, rektor/ styrer, andre som har en rolle i saken. Ansvarlig: kontaktlærer.
Planlegge tiltak.
Dette kan være interne tiltak på skolen, tiltak i regi av helsestasjonen/ veiledning/ råd fra PPT før henvisning og/ eller tiltak på systemnivå.
Hvordan: Drøftinger i ped.team.
Pedagogisk team, kontaktlærer/ stafettholder, evt. rektor, i samarbeid med foresatte.
Iverksetting av tiltak. Dette kan inkludere bruk av hjelpetjenestene.
Gjennomføres som beskrevet i tiltaksplanen.
Ansvarlig for tiltak på skolen, dvs. internt i tjenesten.
Stafettholderen: Kontaktlærer/ ped.leder, – den som holder i stafettpinnen rundt barnet/ ungdommen.
Evaluere iverksatte tiltak basert på tiltaksplanen, på nivå 1; videreføring/ justere/ utvide?.
Vurdere behov for bistand fra andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester.
Hvordan: Evaluering gjøres i ped.team
Stafettholder/ kontaklærer, pedagogisk team, evt rektor
Pedagogisk team, foresatte, stafettholder, evt andre involverte drøfter:
1) Avslutte interne tiltak
2) Fortsette interne tiltak på nivå 1.
3) Henvise videre til nivå 2.
Hvordan: Beslutningen fattes i ped.team sammen med stafettholder og foresatte.
Ved bekymring som gir grunnlag for henvisning til barnevernet, skal det gjøres uavhengig av om foreldrene samtykker eller ikke.
Leder av ped.team/ rektor er ansvarlig for videre henvisning
Henvise til aktuell instans.
Hvordan: Henvisningen sendes rette instans i samarbeid og etter samtykke fra foresatte.
Dersom henvisningen må gjøres via fastlege/ andre eksterne, pass på at skolens dokumentasjon oversendes (for eksempel tiltaksplan).
Leder pedagogisk team og rektor, i nært samarbeid med stafettholder
Evaluere, drøfte og vurdere tiltak og utvikling.
Utforme nye tiltak. Lag en tiltaksplan, mål for tiltaket, hva skal gjøres, hvem er ansvarlig, når skal tiltakene evalueres.
Hvordan: BTI-møte* ( = Tverrfaglig møte/ samarbeidsmøte/ ansvarsgruppemøte).
*Når 2 eller flere instanser er involvert, skal det opprettes en ansvarsgruppe – dersom foresatte samtykker, – en BTI-gruppe.
Foresatte, represenanter fra de ulike tjenester og skolen.
Brukermedvirkning.
Igangsetting av tiltakene, dvs. interne tiltak og tiltak i regi av hjelpinstansene.
Hvordan: Tiltak gjennomføres som beskrevet i tiltaksplanen.
Den/ de som har fått ansvar for igangsetting av tiltak i BTI-møtet.
Ansvarlig for tiltak internt i tjenesten eller ansvarlige i hjelpetjenester
Igangsatte tiltak evalueres og vurderes på nytt møte. Vurdere om saken skal avsluttes, om tiltakene skal fortsette, justeres eller om nye tiltak skal igangsettes.
Hvordan: BTI-møte.
Referat benyttes til dokumentasjon av samordnede tiltak. Tiltak gjennomføres og eventuelle instanser innenfor de kommunale tjenestene involveres etter behov og får kopi av referat etter samtykke fra foresatte.
Foresatte, ansvarlige fra de ulike tjenester og skole som har en rolle i saken inviteres til møtene.
Brukermedvirkning:
Alltid vurdere om barnet/ ungdommen skal delta på møtet. Innhente muntlig eller skriftlig ytring dersom han/ hun ikke er tilstede.
Elevens utvikling vurderes, tiltakene evalueres.
Hvordan: BTI-møte. Stafettholder er møteleder, dersom annet ikke er avtalt.
Foresatte, representanter fra de ulike tjenester og skolen.
Brukermedvirkning: Vurdere alltid om eleven skal delta på møtet. Innhente muntlige og/ eller skriftlige ytringer dersom eleven uteblir fra møtet.
Eleven har et komplekst og langvarig hjelpebehov, flere instanser er involvert.
Sørg for at samtykke er gyldig og dokumentert.
Hvordan: Samarbeide med foresatte om å opprette ansvarsgruppe.
Ikke involvere flere enn de som trengs for å koordinere tilbudene til barnet/ ungdommen.
Legge en plan for arbeidet. Avtale møtehyppighet.
Rektor og koordinator
Stafettholder (Pedagogisk leder/ kontaktlærer) omtales på nivå 3 som koordinator.
Møte med foresatte og ansatte fra aktuelle instanser. Brukermedvirkning for eleven. Drøfte og evaluere tiltak og utvikling.
Det skal være etablert ansvarsgruppe og oppnevnt koordinator.
Hvordan: BTI- møte = ansvarsgruppemøte
Foresatte, ansatte fra ulike tjenester, skole, koordinatoren.
Alltid vurdere om eleven skal være med på møtet, – innhente elevens muntlige eller skriftlige ytringer og ønsker.
Individuell plan, der det vurderes hensiktsmessig, og BTI-team (tverrfaglig team/ ansvarsgruppe).
Hvordan:
Igangsette tiltak man har fått ansvar for og samarbeide med andre instanser for oppfølging og tiltak.
Foresatte, representanter fra ulike tjenester, koordinator og skolen.
Brukermedvirkning: Innhente elevens synspunkter og ytringer. Vurdere om eleven skal være tilstede.
Tiltakene vurderes på nytt møte i ansvarsgruppen. Vurdere som saken skal avsluttes, om tiltak skal fortsette, justeres eller om nye tiltak skal igangsettes.
Hvordan: Ansvarsgruppemøte. Bruk av møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder dersom annet ikke er bestemt.
Foresatte, aktuelle tjenester, skole.
Brukermedvirkning: Vurdere alltid om eleven skal være tilstede på møtet. Innhente muntlige eller skriftlige ønsker og ytringer.
BTI-teamet drøfter:
1) Avslutte, fortsette eller utvide tiltak på nivå 2.
Skal det lages individuell plan?
Hvordan:
BTI-møte. Koordinator er møteleder dersom annet ikke er avtalt.
Beslutning fattes av rektor i samarbeid med foresatte
Elev, foresatte, koordinator og involverte tjenester.
Brukermedvirkning: vurdere alltid om eleven skal delta på møtet. Innhente muntlige eller skriftlige ytringer og ønsker.