ANSVARLIG KOORDINATOR
Hva:
En ansatt får en uro/bekymring. Det kan være egen oppmerksomhet, henvendelse fra foresatte eller andre.
Med undring menes observasjoner eller hendelser som leder til spørsmål vedrørende barn/unges helse, trivsel eller livssituasjon. Undring innebærer ingen antakelser eller konklusjon om spørsmålene.
Hvordan:
Observasjoner som ansatte gjør i møtet med barn og foresatte.
Hvem:
Alle medarbeidere.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Konkretiser – sett ord på bekymringen.
Diskuter med kollega, eksempelvis kontaktlærer/ pedagogisk team/ rektor/ spes.ped.koordinator/ Helsesykepleier.
Hvordan:
Bruk gjerne undringsnotatet.
Hvem:
Alle.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Gjennomfør undringssamtale med barnet og/ eller foresatte for å klargjøre bekymringen.
Frist for samtale med foresatte: innen 3 uker
Hvem:
Kontaktlærer
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Beslutning om saken skal avsluttes eller gå videre på enten individ- eller systemnivå. Hvis ja, gå videre til nivå 1.
PS! Dette skal foreligge før saken behandles i pedagogisk team:
- Utfylt samtykkeskjema
- Konkretisering av undringen (undringsnotat)
- Resultater av kartlegginger/ observasjoner/ undersøkelser eller liknende
Hvordan:
Vurdere om det er en reell bekymring og gå videre til nivå 1
Hvem:
Pedagogisk team i samarbeid med kontaktlærer, inspektør/ rektor i samarbeid med foresatte og evt barnet/ ungdommen.
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Ved mistanke om vold/overgrep skal saken meldes direkte til barneverntjenesten.
Verktøy: Handlingsveileder i Compilo.
(Må komme en avklaring ifht hvordan politiet skal involveres)
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Saken drøftes i ped.team/ utvidet ped.team.
Samtykke er innhentet på nivå 0 og foresatte inviteres til å delta.
Problemstilling avklares i samarbeid med de involverte.
Drøfting i ped.team.
Hvordan:
Pedagogisk team, kontaktlærer, evt rektor, i samarbeid med foresatte
Hvem:
Pedagogisk team, rektor/ styrer, andre som har en rolle i saken. Ansvarlig: kontaktlærer.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Planlegge tiltak.
Dette kan være interne tiltak på skolen, tiltak i regi av helsestasjonen/ familiesenteret/ veiledning/ råd fra PPT før henvisning og/ eller tiltak på systemnivå.
Hvordan:
Drøftinger i ped.team.
Hvem:
Pedagogisk team, kontaktlærer/ stafettholder, evt. rektor, i samarbeid med foresatte.
- Skolen i samråd og samarbeid med foresatte/ barn/ ungdom avgjør hvem som skal delta i et slikt møte.
- Rektor velger ut stafettholder – den som holder i saken og er nærmeste barnet (egen rollebeskrivelse).
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Iverksetting av tiltak. Dette kan inkludere bruk av hjelpetjenestene.
Gjennomføres som beskrevet i tiltaksplanen.
Hvem:
Ansvarlig for tiltak på skolen, dvs. internt i tjenesten.
Stafettholderen: Kontaktlærer/ ped.leder, – den som holder i stafettpinnen rundt barnet/ ungdommen.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Evaluere iverksatte tiltak basert på tiltaksplanen, på nivå 1; videreføring/ justere/ utvide?
Vurdere behov for bistand fra andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester.
Hvordan:
Evaluering gjøres i ped.team
Hvem:
Stafettholder/ kontaklærer, pedagogisk team, evt rektor
- i samarbeid med foresatte
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Pedagogisk team, foresatte, stafettholder, evt andre involverte drøfter og avklarer:
1) Avslutte interne tiltak
2) Fortsette interne tiltak på nivå 1.
3) Videre til nivå 2/ 3 – henvisning videre til ekstern instans på individ eller systemnivå.
Hvordan:
Beslutningen fattes i ped.team sammen med stafettholder og foresatte.
Ved bekymring som gir grunnlag for henvisning til barnevernet, skal det gjøres uavhengig av om foreldrene samtykker eller ikke.
Hvem:
Leder av ped.team/ rektor er ansvarlig for videre henvisning
- i samarbeid med foresatte
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Henvise til aktuell instans.
Hvordan:
Henvisningen sendes rette instans i samarbeid og etter samtykke fra foresatte.
Dersom henvisningen må gjøres via fastlege/ andre eksterne, pass på at skolens dokumentasjon oversendes (for eksempel tiltaksplan).
Hvem:
Leder pedagogisk team og rektor, i nært samarbeid med stafettholder
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Evaluere, drøfte og vurdere tiltak og utvikling.
Utforme nye tiltak. Lag en tiltaksplan, mål for tiltaket, hva skal gjøres, hvem er ansvarlig, når skal tiltakene evalueres.
Hvordan:
BTI-møte (Tverrfaglig samarbeidsmøte).
- Bruk møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Stafettholder er møteleder dersom ikke annet er avtalt.
*Når 2 eller flere instanser er involvert, skal det opprettes en ansvarsgruppe – dersom foresatte samtykker, – en BTI-gruppe.
Hvem:
Foresatte, eventuelt barnet/ ungdommen og involverte ansatte fra de ulike tjenester og skolen.
- NB! Brukermedvirkning.
- Alltid vurdere om barnet/ ungdommen skal delta på møtet. Hvis ikke, sikre å innhente muntlig eller skriftlige ytringer.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Iverksetting avtalte tiltak, dvs. interne tiltak og tiltak i regi av hjelpeinstansene i samråd med foresatte, og evt barnet/ ungdommen.
Hvordan:
Tiltak gjennomføres som beskrevet i tiltaksplanen.
Hvem:
Den/ de som har fått ansvar for igangsetting av tiltak i BTI-møtet.
Avklare: Skal det være en stafettholder eller en koordinator som holder i trådene?
- Er det valgt en ansvarlig for tiltak internt i tjenesten eller ansvarlige i hjelpetjenester.
- Hvem er det barnet/ ungdommen/ foresatte ønsker skal holde i trådene?
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Tiltak evalueres og vurderes på nytt møte.
Vurdere om saken skal avsluttes, om tiltakene skal fortsette, justeres eller om nye tiltak skal igangsettes.
Hvordan:
BTI-møte/ tverrfaglig møte.
Referat benyttes til dokumentasjon av samordnede tiltak.
Tiltak gjennomføres og eventuelle instanser innenfor de kommunale tjenestene involveres etter behov og får kopi av referat etter samtykke fra foresatte.
Hvem:
Foresatte, ansvarlige fra de ulike tjenester og skole som har en rolle i saken inviteres til møtene.
Brukermedvirkning:
- Alltid vurdere om barnet/ ungdommen skal delta på møtet. Innhente muntlig eller skriftlig ytring dersom han/ hun ikke er tilstede.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Elevens utvikling vurderes, tiltakene evalueres.
- Skal saken avsluttes på dette nivået?
- Skal noen av de andre tjenestene avslutte sitt arbeid i saken/ videreføres med samme samarbeidsinstanser?
- Er det behov for systemtiltak?
- Skal saken tilbake til nivå 1?
- Skal saken henvises til andre/ flere instanser?
Hvordan:
BTI-møte. Stafettholder er møteleder, dersom annet ikke er avtalt.
Hvem:
Foresatte, representanter fra de ulike tjenester og skolen.
Brukermedvirkning: Vurdere alltid om eleven skal delta på møtet. Innhente muntlige og/ eller skriftlige ytringer dersom eleven uteblir fra møtet.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Eleven har et komplekst og langvarig hjelpebehov, flere instanser er involvert.
Sørg for at samtykke er gyldig og dokumentert.
Hvordan:
Samarbeide med foresatte om å opprette ansvarsgruppe og velge en koordinator, om dette ikke er gjort allerede.
Ikke involvere flere enn de som trengs for å koordinere tilbudene til barnet/ ungdommen.
Legge en plan for arbeidet. Avtale møtehyppighet.
Hvem:
Rektor og koordinator
Stafettholder (Pedagogisk leder/ kontaktlærer) omtales på nivå 3 som koordinator.
- Når hjelpeinnsatsen blir for kompleks for stafettholder, kan det, på nivå 3, søkes om koordinator fra annen tjeneste. Se rollebeskrivelsene.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Møte med foresatte og ansatte fra aktuelle instanser. Brukermedvirkning for eleven. Drøfte og evaluere tiltak og utvikling.
Det skal være etablert BTI-gruppe/ ansvarsgruppe og oppnevnt koordinator.
Hvordan:
BTI-møte/ ansvarsgruppemøte
Hvem:
Foresatte, ansatte fra ulike tjenester, skole, koordinatoren.
Alltid vurdere om eleven skal være med på møtet, – innhente elevens muntlige eller skriftlige ytringer og ønsker.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Individuell plan, der det vurderes hensiktsmessig, og BTI-team (tverrfaglig ansvarsgruppe).
Hvordan:
Igangsette tiltak man har fått ansvar for og samarbeide med andre instanser for oppfølging og tiltak.
Hvem:
Foresatte, representanter fra ulike tjenester, koordinator og skolen.
Brukermedvirkning: Innhente elevens synspunkter og ytringer. Vurdere om eleven skal være tilstede.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Tiltakene vurderes på nytt møte i BTI-teamet/ ansvarsgruppen.
Vurdere som saken skal avsluttes, om tiltak skal fortsette, justeres eller om nye tiltak skal igangsettes.
Hvordan:
BTI-møte/ Ansvarsgruppemøte.
Bruk av møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder dersom annet ikke er bestemt.
Koordinator er møteleder dersom ikke annet er avtalt.
Hvem:
Foresatte, aktuelle tjenester, skole.
- Brukermedvirkning: Vurdere alltid om eleven skal være tilstede på møtet. Innhente muntlige eller skriftlige ønsker og ytringer.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
BTI-teamet/ ansvarsgruppen drøfter i samråd med foresatte og evt barnet/ ungdommen:
- Avslutte, fortsette eller utvide tiltak på nivå 2.
- Skal det lages individuell plan?
Hvordan:
BTI-møte. Koordinator er møteleder dersom annet ikke er avtalt.
Beslutning fattes av rektor i samarbeid med foresatte
Elev, foresatte, koordinator og involverte tjenester.
- Brukermedvirkning: vurdere alltid om eleven skal delta på møtet. Innhente muntlige eller skriftlige ytringer og ønsker.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Ved mistanke om vold/overgrep meldes saken direkte til barneverntjenesten. Drøft gjerne med barneverntjenesten i forkant.