Identifisere barn som gir en bekymring eller undring
Tjenesteinternt tiltaksarbeid sammen
Enkelt tverretatlig samarbeid med to involverte tjenester
Komplekst samarbeid med flere involverte tjenester
En ansatt får en uro/bekymring. Det kan være egen oppmerksomhet, henvendelse fra foresatte aller andre.
Med undring menes observasjoner eller hendelser som leder til spørsmål vedrørende barn/unges helse, trivsel eller livssituasjon. Undring innebærer ingen antakelser eller konklusjon om spørsmålene.
Hvordan: Observasjoner som ansatte gjør i møtet med barn og foresatte
Alle medarbeidere.
Konkretiser – sett ord på bekymringen.
Diskuter med kollega/ kontaktlærer i henhold til enhetens interne rutiner.
Hvordan: Bruk gjerne undringsnotatet.
Alle.
Gjennomfør undringssamtale med barnet og/ eller foresatte for å klargjøre bekymringen.
Frist for samtale med foresatte: innen 2 uker
Pedagogisk leder/ kontaktlærer og/eller inspektør/ rektor.
Beslutning om saken skal avsluttes eller gå videre på enten individ- eller systemnivå. Hvis ja, gå videre til nivå 1.
Hvordan: Vurdere om det er en reell bekymring og gå videre til nivå 1/ nivå 2.
Pedagogisk leder/ kontaktlærer og/ eller inspektør/ rektor i samarbeid med foresatte.
Ved mistanke om vold/overgrep skal saken meldes direkte til barneverntjenesten.
Verktøy: Handlingsveileder i Compilo.
(Må komme en avklaring ifht hvordan politiet skal involveres)
Saken drøftes med barn/ ungdom og/ eller foresatte sammen med andre aktuelle, evt i utvidet pedagogisk team (hesesykepleier, skolelege, skole, psykolog, førhenvisningssamtale PPT). Problemstilling avklares.
Drøfting av grunnlagsinformasjon, skape felles virkelighetsforståelse, definer problemstilling. Hvem kan hjelpe? «Hva er viktig for deg»?
Hvordan: Samtale med elev og/ eller foresatte og evt andre aktuelle.
Helsesykepleier, elev/ foresatte.
Planlegge videre tiltak.
Hvordan: Drøft videre tiltak. Kan være oppfølging av helsesykepleier, familiekonsulent, lege, psykolog, skole osv
Den som holder i saken og evt leder.
Eksempelvis involvere helsesykepleier sammen med eleven og/ eller foresatte og andre aktuelle instanser.
Skolen i samråd og samarbeid med foresatte/ barn/ ungdom avgjør hvem som skal delta i et slikt møte.
Iverksetting av eller vedtak om bruk av lokale tiltak. Dette kan inkludere bruk av tiltak fra eksterne samarbeidspartnere inn på eller i tilknytning til aktuell arena/base.
Ansvarlig for tiltak internt i tjenesten eller ansvarlige i hjelpetjenester
Evaluere iverksatte tiltak på nivå 1 (interne tiltak) vurdere/begrunn behov for ytterliggere bistand enten i form av interne tiltak, tiltak i andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester.
Alle, utvalgte fagperson samt foreldre /ungdom
Beslutning om:
1) Å avslutte eller fortsette tiltak.
2) Eventuelt å fortsette individuelt- eller systemtiltak på nivå 1 eller fortsette til 2 eller 3. Fortsatt innsats kan involvere eksterne hjelpere til råd og veiledning, utredning og konkrete tiltak. Hvis det er aktuelt å involvere flere nye tjenester eller saken er kompleks, fortsetter prosessen på nivå 2 eller 3.
Beslutning fattes av involverte parter og/eller ledelsen.
Gjennomgå og undertegne samtykkeskjema der ny/nye instanser inkluderes.
Henvise til aktuell instans.
Hvordan: Henvisningen sendes rette instans i samarbeid og ettersamtykke med foresatte.
Dersom henvisningen må gjøres via fastlege/ andre eksterne, pass på at skolens dokumentasjon oversendes.
Pedagogisk leder/ kontaktlærer.
Drøfte, evaluere og vurdere tiltak og utvikling.
Hvordan: Tverrfaglig møte/ samarbeidsmøte/ ansvarsgruppemøte*. Bruk møtemal ved planegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder dersom ikke annet er avtalt.
*Når 2 eller flere instanser er involvert, skal det opprettes en ansvarsgruppe – dersom foresatte samtykker.
Foresatte, ansvarlige fra de ulike tjenester og skole.
Brukermedvirkning. Alltid vurdere om barnet/ ungdommen skal delta på møtet. Hvis ikke, sikre å innhente muntlig eller skriftlige ytringer.
Igangsette avtalte tiltak.
Den/ de som har fått ansvar for igangsetting av tiltak i det tverrfaglige møtet/samarbeidsmøtet/ ansvarsgruppemøtet.
Tiltakene vurderes på nytt møte. Vurdere om saken skal avsluttes, om tiltakene skal fortsette, justeres eller om nye tiltak skal igangsettes.
Hvordan: Tverrfaglig møte/ samarbeidsmøte/ ansvarsgruppemøte.
Referat benyttes til dokumentasjon av samordnede tiltak. Tiltak gjennomføres og eventuelle instanser innenfor de kommunale tjenestene involveres etter behov og får kopi av referat etter samtykke fra foresatte.
Foresatte, ansvarlige fra de ulike tjenester og skole inviteres til møtene.
Brukermedvirkning: Alltid vurdere om barnet/ ungdommen skal delta på møtet. Innhente muntlig eller skriftlig ytring dersom han/ hun ikke er tilstede.
Barnets utvikling vurderes, tiltakene evalueres. A) Skal saken avsluttes på dette nivået? B) Skal noen av de andre tjenestene avslutte sitt arbeid i saken/ videreføres med samme samarbeidsinstanser? C) Er det behov for systemtiltak? D) Skal saken tilbake til nivå 1? E) Skal saken henvises til andre/ flere instanser?
Hvordan: Tverrfaglig møte/ samarbeidsmøte/ ansvarsgruppemøte. Koordinator er møteleder, dersom annet ikke er avtalt.
Foresatte, de ansvarlige fra de ulike tjenester og skole.
Brukermedvirkning: Vurdere alltid om eleven skal delta på møtet. Innhente muntlige og/ eller skriftlige ytringer dersom eleven uteblir fra møtet.
Gjennomgå og undertegne samtykkeskjema der ny/nye instanser inkluderes.
Eleven har et komplekst og langvarig hjelpebehov, flere instanser er involvert.
Hvordan: Ansvarsgruppe og koordinator
Pedagogisk leder/ kontaktlærer.
Møte med foresatte og ansatte fra aktuelle instanser. Brukermedvirkning for eleven. Drøfte og evaluere tiltak og utvikling.
Det skal være etablert ansvarsgruppe og oppnevnt koordinator.
Hvordan: BTI- møte = ansvarsgruppemøte
Foresatte, ansatte fra ulike tjenester, skole, koordinatoren.
Alltid vurdere om eleven skal være med på møtet, – innhente elevens muntlige eller skriftlige ytringer og ønsker.
Individuell plan der det vurderes hensiktsmessig og ansvarsgruppe.
Hvordan:
Igangsette tiltak man har fått ansvar for og samarbeide med andre instanser for oppfølging og tiltak.
Foresatte og involverte instanser, koordinator, skole og eleven der det vurderes at han/ hun skal være tilstede.
Brukermedvirkning: Innhente elevens synspunkter og ytringer.
Tiltakene vurderes på nytt møte i ansvarsgruppen. Vurdere som saken skal avsluttes, om tiltak skal fortsette, justeres eller om nye tiltak skal igangsettes.
Hvordan: Ansvarsgruppemøte. Bruk av møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder dersom annet ikke er bestemt.
Foresatte, aktuelle tjenester, skole.
Brukermedvirkning: Vurdere alltid om eleven skal være tilstede på møtet. Innhente muntlige eller skriftlige ønsker og ytringer.
Elevens utvikling vurderes, tiltakene evalueres.
1) Avslutte på dette nivået/ skal noen andre tjenester avslutte sitt arbeid i saken? Videreføres med samme samarbeidsinstanser?
2) Er det behov for systemtiltak?
3) Skal saken tilbake til nivå 2?
Hvordan:
Ansvarsgruppemøte. Bruk møtemal ved planlegging og gjennomføring av møtet. Koordinator er møteleder dersom annet ikke er avtalt.
Elev, foresatte, koordinator og involverte tjenester.
Brukermedvirkning: vurdere alltid om eleven skal delta på møtet. Innhente muntlige eller skriftlige ytringer og ønsker.