Fra prosjekt til satsning i Lister
PDF:
Beskrivelse av satsingen Folkehelse og livsmestring x i Lister 2024-2029
Her vil du finne kurs som kommer og kurs som har vært. Du finner også nyttige lenker og presentasjoner du kan bruke.
Fra prosjekt til satsning i Lister
PDF:
Beskrivelse av satsingen Folkehelse og livsmestring x i Lister 2024-2029
På nettsiden finner du også
Årshjul:
Påmelding: Leder har ansvar for påmeldinger til Lister pedagogiske senter.
Sted: Kvinesdal 2023 – Lyngdal 2024 – Flekkefjord 2025 – Farsund 2026
NYANSATTKURS:
LEDERSAMLING:
NYANSATTDAG SKOLE:
Kontaktperson: Ingrid Anne Hansen, LPS
Påmelding og informasjon:
Velkommen!
RESSURSPERSONER:
SUPERBRUKERE & kontaktinformasjon:
Ta kontakt med utviklingsleder for å høre hvem som er superbrukere der du jobber; PPT, Lister Barnevern eller i kommunene Lyngdal, Kvinesdal, Flekkefjord, Sirdal og Farsund.
Lek er en tilstand hvor en glemmer tid og sted
• lekekloke voksne
• lekens egenverdi
Nettressurser:
Fagstoff:
Relasjoner skal være preget av varme, trygghet, tillit og gjensidig respekt. Vi skal vise hjertegod og hjernegod samhandling i praksis!
Nettressurser:
Film; Oppskriften for hjernens utvikling
Kompetansepakke om skolemiljø, udir, modul 3
Filmer fra NRK, tema livsmestring: Kort fortalt – Livsmestring, NRK TV
Artikkel:
Samarbeid handler om å arbeide sammen for å oppnå et felles mål
Nøkkelord: Syn på egne kollegaer, barnets stemme, samskaping, brukermedvirkning. Felles negrepsforståelse for bedre tverrfaglig innsats
Grunnleggende kompetanse om barn og unges utvikling innebærer å forstå hjernens utvikling.
Filmer av Howard Bath
Nettressurser:
Kompetansepakke om skolemiljø (udir, modul 2)
En god barndom varer livet ut. Her er ressurser til hjelp til å vise betydningen av hverdagsomsorg og positivitet
PERMA – er en god modell som sier noe om hva mennesker trenger for å ha det bra og fungere godt
P – positivitetsfølelser
E – Engasjement
R – Relasjoner, – gode relasjoner
M – Mening, – opplevelse av mening i det man gjør
A – Klare å ferdigstille
Nettressurser:
Kompetansepakke om skolemiljø (udir, modul 3)
Aktiviteter: styrkejakt-øvelser, anerkjennende intervju
Implementere kjernekomponenter i din enhet:
Ansvar: Ledere og ressurspersoner
Arbeidet sees i sammenheng med blant annet barnekonvensjonen, trygt og godt barnehage- og skolemiljø, rammeplan for barnehage og SFO, BTI handlingsveiler og samhandlingsmodell, oppvekstreformen
Forslag til implementeringsdriverne:
trene – støtte – veilede, dvs IGP, praksisfortelling, dialogspillet, forelesning intern/ ekstern, lese teori/ fagstoff og reflektere, kollega-veiledning
Ressurser:
Implementeringsplan og kjernekomponenter
Lister Pedagogiske Senter – metode
Evaluering:
Du kan gå ut av handlingsveilederen