Ledersamling – onsdag uke 3

Vi samles om vårt felles språk i Lister og setter søkelyset på effektene dette gir i møte med barn og unge.
Lederdagen i Folkehelse og livsmestring
– gjennomføres hvert år
– onsdag i uke 3
… og skal være en oppdatering, erfaringsdeling og påminnelse om hvordan en holder dette levende og bærende i sine personalgrupper.
Verdibasert ledelse regnes som et kraftfullt verktøy for å bygge sterke organisasjoner!
Forskningen viser at når organisasjonen er basert på felles forankrede verdier, vil resultatene bli bedre, trivselen øke og produktiviteten øker.
Påmeledingslenke legges ut på Listerpedsenter sin nettside.

På nettsiden finner du også

  • ressurser til Kjernekomponentene og
  • lenke til digitalt grunnkurs i TBO
  • nyheter

Årshjulet – Folkehelse og livsmestring i Lister

Årshjul:

  • For Nyansatte: Onsdag uke 43
  • For Ledere: Onsdag uke 3 
  • For Nyansatte i skole m / LPS: onsdag uke 13

Påmelding: Leder har ansvar for påmeldinger til Lister pedagogiske senter.

Sted: Kvinesdal 2023 – Lyngdal 2024 – Flekkefjord 2025 – Farsund 2026

NYANSATTKURS:

  • For hvem: For alle som jobber med barn og unge i Lister
  • Tema: Tema fra prosjektet “Folkehelse og livsmestring i Lister”, Traumebevisst omsorg (TBO)/ Traumebevisst tilnærming (TBT)

LEDERSAMLING:

  • For hvem: Alle ledere som jobber på enheter med barn og unge i Lister
  • Hvorfor: Ledere er ryggraden og en vesentlig suksessfaktor for å styrke, videreutvikle og opprettholde kompetansen i Traumebasert omsorg (TBO) hos ansatte som jobber med barn og unge!
  • Medvirkende: LBV, PPT, LPS, superbrukere, RVST Sør

NYANSATTDAG SKOLE:

  • For hvem: Nyansatte i skole
  • Tema: Andre aktuelle tema som er felles for alle nyansatte i skole
  • Arrangør: LPS, PPT

Kontaktperson: Ingrid Anne Hansen, LPS

Nyansattkurs – onsdag uke 43

Målet med kurset er:
  • å styrke og videreutvikle kompetanse hos ansatte om hvordan vi kan bidra til folkehelse og livsmestring for barn og unge og deres familier i Lister.
  • At alle ansatte i Lister som jobber med barn, unge eller deres familier skal få en grunnopplæring i hva som skaper gode vekstvilkår for barn og unge.
  • Bidra til fagfornyelsen i skolen og implementering av rammeplan i barnehagen.
  • Legge til rette for felles kompetanse- og samarbeidsarenaer i regionen på tvers av profesjoner og sektorer.
  • Denne dagen skal gi rom for refleksjon omkring verdier, barnesyn, rolleforståelse og betydningen av gode møter mellom mennesker.
  • Gi ansatte grunnleggende innføring i hvordan folkehelse og livsmestring kan forståes, og hvordan det kan møtes i tverrfaglig samarbeid.
  • Gi en innføring i barn og unges utvikling sett i lys av nyere hjerneforskning og utviklingsforskning.
  • Peke på betydningen av positivitet
  • Bidra til et felles språk og forståelse blant alle som jobber med barn og unge og deres familier.
  • Videreføre satsningen etter Listerløftet!
Det ønskes at ledere tilrettelegger for at deltakerne:
– Gjennomfører RVTS sitt gratis digitale grunnkurs
– Opprett ny bruker her;  Digitalt grunnkurs – RVTS Sør (rvtssor.no)
– Gjør seg kjent med www.btilister.no

Påmelding og informasjon:

  • Påmeldingsfrist: en uke før kurset holdes
  • Ledere melder på sine aktuelle ansatte
  • LPS har egen fane om Folkehelse og livsmestring i Lister, på sine nettsider.
  • Følg med på Lister Pedagogiske senter
PS! Kurset arrangeres årlig: onsdag i uke 43
Neste kurs høst 2024: Flekkefjord

 

Velkommen!

Ressurspersoner og Superbrukere

RESSURSPERSONER:

  • er en representant fra hver enhet som jobber med barn og unge i Lister
  • kan inngå i et samarbeidsnettverk etter avtale med superbrukerne
  • er pådriver for “folkehelse og livsmestring i Lister” på sin arbeidsplass, sammen med sin leder
  • bidra til å holde fokus på kompetanse de har tilegnet seg gjennom prosjektet
  • har ansvar for faste samlinger med personalet, gjerne sammen med superbrukerne om ønskelig

 

SUPERBRUKERE & kontaktinformasjon:

  • er ansatte som jobber i sentrale posisjoner og innehar stor kompetanse på faginnholdet
  • utgjør sammen superbrukergruppen i Lister
  • har en overordnet og koordinerende funksjon overfor ressurspersonene
  • arrangerer og driver nyansattkurs hver høst i Lister, for alle nyansatte som skal jobbe med barn og unge
  • kan brukes til veiledning og konsultasjon
  • gruppen møtes ca. x2 pr. vår og høst

Ta kontakt med utviklingsleder for å høre hvem som er superbrukere der du jobber;  PPT, Lister Barnevern eller i kommunene Lyngdal, Kvinesdal, Flekkefjord, Sirdal og Farsund.

 

Kjernekomponent: Samarbeid

Samarbeid handler om å arbeide sammen for å oppnå et felles mål

  • Barn og foreldre/ foresatte
  • internt
  • tverrfaglig

Nøkkelord: Syn på egne kollegaer, barnets stemme, samskaping, brukermedvirkning. Felles negrepsforståelse for bedre tverrfaglig innsats

  • trene på å snakke med barn gjennom snakke-simulatoren
  • BTI Lister nettside
  • RVTS gratis grunnkurs

 

Kjernekomponent: Hjernens utvikling

Grunnleggende kompetanse om barn og unges utvikling innebærer å forstå hjernens utvikling.

  • Hjernen formes av bruken!
  • Overlevelse og utforskning, – kan ikke være i samme tilstand samtidig!
  • Den tre-delte hjernen, kan du klare å forklare den til et barn eller en ungdom?
  • Følelsenes betydning
  • Benjamin Zanders pedagogikk

Filmer av Howard Bath

Nettressurser:

Kompetansepakke om skolemiljø (udir, modul 2)

  • Artikler, se RVTS/ udir, utgitt 2021

Kjernekomponent: Styrkelegging

En god barndom varer livet ut. Her er ressurser til hjelp til å vise betydningen av hverdagsomsorg og positivitet

PERMA – er en god modell som sier noe om hva mennesker trenger for å ha det bra og fungere godt

P – positivitetsfølelser

E – Engasjement

R – Relasjoner, – gode relasjoner

M – Mening, – opplevelse av mening i det man gjør

A – Klare å ferdigstille

 

Nettressurser:

Pinnsvinfilmen

Kompetansepakke om skolemiljø (udir, modul 3)

Aktiviteter: styrkejakt-øvelser, anerkjennende intervju

 

Implementeringsplan – tips og ideer til arbeidet ditt!

Implementere kjernekomponenter i din enhet:

Ansvar: Ledere og ressurspersoner 

  • Dette skal prioriteres på alle steder der det jobbes med barn og unge i hele Lister.

Arbeidet sees i sammenheng med blant annet barnekonvensjonen, trygt og godt barnehage- og skolemiljø, rammeplan for barnehage og SFO, BTI handlingsveiler og samhandlingsmodell, oppvekstreformen

Forslag til implementeringsdriverne:

trene – støtte – veilede, dvs IGP, praksisfortelling, dialogspillet, forelesning intern/ ekstern, lese teori/ fagstoff og reflektere, kollega-veiledning

Ressurser:

Implementeringsplan og kjernekomponenter

  • Passordbeskyttet: Dersom det er markert en “hengelås” på kjernekomponentene, er passordet “LPS”.
  • Filer som LPS har produsert selv, kan være passordbeskyttet.

Lister Pedagogiske Senter – metode

Evaluering:

  • Vi anbefaler fortløpende evaluering av arbeidet med kjernekomponentene.
  • Utføres internt av ledere, i samarbeid med ressurspersonene.