Samhandling

Ansvarsgruppe

Ansvarsguppen er planlagte samarbeidsmøter der behov, ansvar og videre oppfølging er tema.  Arbeid i ansvarsgruppe skal skal ivareta helhetlig og tverrfaglig arbeid i forhold til barnet/ungdommens behov og utvikling.  Ansvarsgrupper er tverrfaglige samarbeidsmøter der flere instanser kan være involvert. For eksempel Lister barnevern, helsestasjon, koordinerende enhet, skole, barnehage, PPT, ABUP, HABU, statped, barn/ungdom og foresatte. …

Ansvarsgruppe som tiltak barneverntjenesten

Målet med opprettelse og deltakelse i en ansvarsgruppe er for å koordinere andre tiltak for barn og familien. Der ansvarsgruppen skal fungere som en samhandlingsform for å sikre helhet og sammenheng i tiltak.

Barseltreff

Dette er en uformell samtale i gruppe om den første tiden etter fødselen. Jordmor og familiekonsulent deltar.

COS-P (cirkle of security parenting) – helsestasjonen

Målsetting med tiltaket er å styrke tilknytningen mellom foreldre og barn når barn har, eller er i risiko for å utvikle tilknytningsproblematikk. Tiltaket skal styrke barnets utvikling av selvregulering, sosial kompetanse og forebygge skjevutvikling.    Hva er COS P?

Familieteamet

Familieteamet er et tverrfaglig lavterskeltilbud til familier med barn fra 0-18 år. Teamet er organisert på helsestasjonen og skal bidra med å styrke det forebyggende arbeidet.   Familieteamet tilbyr tidlig hjelp og støtte til gravide, barn, ungdom og familier som opplever ulike utfordringer i livet.   Hovedfokus er å styrke barn og unges psykiske helse ved å …

Forsterket helsestasjon

Et utvidet helsestasjonstilbud til nybakte foreldre med tidligere rusproblemer. Familien får tilbud om tettere oppfølging av jordmor, familieterapeut og helsesykepleier allerede fra svangerskapet og videre til barnet er 2 år og lengre dersom ønskelig. Målet er å sikre at barn som bor med foreldre som har hatt et rusproblem får en optimal oppfølging og forebygge …

Individuell plan (IP)

Individuell plan er en lovbestemt rettighet for personer som har behov for langvarige og sammensatte tjenester. Individuell plan er et verktøy som skal sikre god koordinering og framdrift i det tverrfaglige tjenestetilbudet til barn/ungdommen.

Koordinator -tverrfaglig samarbeid

Koordinator skal koordinere det tverrfaglige samarbeidet som foregår i forhold til et barn/ungdom og familien. En valgt fagperson har ansvar for å koordinere og samordne det tverrfaglige samarbeidet- ansvarsgruppen og ev. arbeidet med individuell plan(IP).

Miljøterapeut i hjemmet for veiledning

Miljøterapeutisk veiledning er et intensivt tiltak som har til hensikt å endre uhensiktsmessige omsorgsbetingelser for barn og unge. Alvorlighet og barnets alder er elementer som har betydning for intensitet og varighet. Målet er å skape varige positive endringer i barnets omsorgsmiljø.

Oppstart av mødregrupper

Mødregrupper er et nettverkstiltak som drives av mødrene selv. Hver gruppe består av 6-10 mødre som treffes jevnlig for sosialt samvær. Kommunejordmor tar initiativ til å starte opp, og har oversikt over eksisterende mødregrupper for nybakte mødre og ny-tiflyttede med barn i spedbarnsalder.

Pedagogisk team i skolen

Pedagogisk team er skolens fora for å drøfte og analysere individsaker. Teamet har en leder. Skolens ledelse og PPT er faste deltakere. Skolehelsetjenesten deltar etter en oppsatt plan. Kommunepsykolog, barneverntjenesten, andre aktuelle faginstanser inviteres ved behov. Foresattes inviteres med, og gir ellers sitt samtykke til at enkeltelever drøftes i teamet. Pedagogisk team har en sentral …

PMTO- behandling

PMTO har som mål å gjenopprette eller bygge et positivt og utviklingsstøttene forhold mellom barn og foreldre, og bryte negative samspillsmønstre  I tillegg skal tilknytningen mellom foreldre og barn bli bedre, selvtilliten til barnet bygges opp, og barna lærer å ta ansvar for egne valg og handlinger.   I en PMTO behandling får familien tildelt en …

Spesialundervisning

Elever som av ulike årsaker ikke får tilfredstillende utbytte av opplæringen på skolen, kan ha rett til spesialundervisning. Spesialundervisning kan handle om at et barn har behov for å jobbe etter andre kompetansemål knyttet til læreplanen, eller det kan innebære annen form for organisering av opplæringen. Økt  voksenstøtte eller deler av opplæringen  i en mindre …