Atferdsvansker

Flekkefjord kommune Tema Atferdsvansker

A-BUPs behandlinger og tiltak

Abup gir spesialisert helsetilbud til barn og unge (0-18 år) med psykiske vansker, og deres pårørende. Dette kan være utredning og behandling av angst, atferdsvansker, utviklingsforstyrrelser, ADHD, depresjon, tvangslidelser, selvmordsfare, spiseforstyrrelser, skolevegring med mer. BEHANDLING ADHD hos barn og unge Atferdsvansker hos barn og unge Depresjon hos barn og unge Dialektisk atferdsterapi(DBT),ungdom Friluftssykehuset Friluftsterapi for …

Bekymringssamtaler

En bekymringssamtale er en samtale med politiet for barn under 18 år, sammen med foreldrene/foresatte. Hvis politiet ser behov for det, vil andre relevante instanser kontaktes. I noen tilfeller opprettes det kjernegrupper rundt barnet der politi, barnevern, skole, SLT-koordinator, familie og ev. andre hjelpeinstanser møtes for å koordinere tiltak og hjelpe barnet. Bekymringssamtaler med politiet …

Beredskapshjem

Målet med flytting i beredskapshjem er å skjerme og beskytte barnet fra alvorlig skadelige situasjoner i hjemmet. Flytting i beredskapshjem kan enten skje ved samtykke eller ved at barneverntjenesten treffer et akuttvedtak uten samtykke. En beredskapsplassering skal kontinuerlig vurderes med formål om tilbakeføring til foreldre dersom det kan skapes tilfredsstillende omsorgsbetingelser i hjemmet.

Familieråd

I familieråd er det tanter, onkler, besteforeldre og andre voksne som barnet er knyttet til som engasjerer seg for å hjelpe barnet. Familieråd legger til rette for et konstruktivt samarbeid mellom barn, familie, privat nettverk og barnevern. Et familieråd er et møte mellom familiens private nettverk og offentlige instanser. Målet med møtet er å komme fram til en plan som skal bedre familiens, og da spesielt barnets, situasjon. Et familieråd kan brukes i ulike type barnevernssaker og for barn i alle aldersgrupper

Foreldrerådgivning

Foreldrerådgivningen tar sikte på å hjelpe familien på et så tidlig tidspunkt som mulig. Gjennom rådgivningssamtaler og veiledning kan foreldre få hjelp til å forebygge begynnende atferdsproblemer og bidra til en positiv utvikling hos barnet.  Foreldrerådgivning består i:  Ukentlige samtaler med en foreldrerådgiver  3–5 møter per familie  Begge foreldrene bør delta om de bor sammen. …

Fosterhjem

Målet med en fosterhjemsplassering er å sikre barnet en forsvarlig omsorgssituasjon for kortere eller lengre varighet. En fosterhjemsplassering kan enten være med frivillig med samtykk fra foreldre dersom barnet er under 15 år, og med samtykke fra begge dersom barnet er over 15 år. Alle fosterhjemsplasseringer skal regnes som midlertidige , og barneverntjenesten skal være proaktive i forhold til å kontinuerlig vurdere om tiltaket er til barnets beste, og om tilbakeføring vil være en bedre løsning for barnet.

Hybeloppfølging

Målet er å sikre et godt botilbud med forsvarlig oppfølging av ungdommer som er ulike årsaker ikke kan bo i opprinnelig hjem. Ungdommene får tett miljøarbeider oppfølging knyttet til skole / dagtilbud, tilsyn, rutiner og andre behov.

Individuell kartlegging og oppfølging -helsestasjonen/skolehelsetjenesten/familieteamet

Tiltaket er for foreldre og barn/ungdom med behov for veiledning. Det kan være samtaler med foreldre/barn /ungdom, eller observasjoner av barnet/ungdommen. Tilbudet gis av helsesykepleier eller familieteamet.

Institusjonsplassering

Målet med flytting i institusjon kan være rusbehandling eller behandling for alvorlige atferdsvansker, eller fordi barnet trenger en annen omsorgsbase, og fosterhjem ikke anses som barnets beste.

Kjernegrupper

Kjernegrupper er et individrettet lavterskeltilbud rettet mot ungdom og foresatte. Kjernegruppe er et av flere SLT-tiltak*. Målet er å gi konkret og samkjørt oppfølging for å stoppe negativ utvikling.   Sosiallærer, miljøterapeut, politi, skolehelsetjenesten, barneverntjenesten, SLT-koordinator deltar sammen med ungdommen og foresatte i kjernegruppen.

Konsultasjon – helsestasjonen

Intervensjonen går ut på å gi ansatte i barnehage eller skole veiledning i bruk av konkrete verktøy og strategier som kan forebygge og redusere atferdsproblemer i grupper/klasser. Intervensjonen er kortvarig med ukentlige konsultasjoner over en 6–8 ukers periode. Konsultasjon tilbys til ansatte i barnehage eller skole.

Miljøterapeut i hjemmet for veiledning

Miljøterapeutisk veiledning er et intensivt tiltak som har til hensikt å endre uhensiktsmessige omsorgsbetingelser for barn og unge. Alvorlighet og barnets alder er elementer som har betydning for intensitet og varighet. Målet er å skape varige positive endringer i barnets omsorgsmiljø.

MST (Multi systemisk terapi)

Venner med uheldig innflytelse.
Målet med behandlingen er at ungdommen og familien skal fungere godt – og uten alvorlige utfordringer.

PCIT (Foreldre – barn interaksjon terapi)

Målet med tiltaket er å varig endre negative samspillsmønstre mellom foreldre og små barn for å hindre eskalering av atferdsvansker.

Pedagogisk team i skolen

Pedagogisk team er skolens fora for å drøfte og analysere individsaker. Teamet har en leder. Skolens ledelse og PPT er faste deltakere. Skolehelsetjenesten deltar etter en oppsatt plan. Kommunepsykolog, barneverntjenesten, andre aktuelle faginstanser inviteres ved behov. Foresattes inviteres med, og gir ellers sitt samtykke til at enkeltelever drøftes i teamet. Pedagogisk team har en sentral …

PMTO behandling

PMTO er et behandlingstilbud for foreldre med barn i alderen 3 til 12 år som har eller står i fare for å utvikle alvorlige atferdsproblemer. Formålet er «å trene foreldre i sentrale foreldreferdigheter som kan forebygge, redusere eller stoppe atferdsproblemer hos barn og unge». Målet med PMTO behandlingen er å endre samspillsmønstre i familien og redusere barnets atferdsvansker.

PMTO- behandling

PMTO har som mål å gjenopprette eller bygge et positivt og utviklingsstøttene forhold mellom barn og foreldre, og bryte negative samspillsmønstre  I tillegg skal tilknytningen mellom foreldre og barn bli bedre, selvtilliten til barnet bygges opp, og barna lærer å ta ansvar for egne valg og handlinger.   I en PMTO behandling får familien tildelt en …

Psykolog – helsestasjon/familieteam

Psykologen på helsestsjon/famileteam kan bistå med vurdering, kartlegging og behandling av lettere til moderate psykiske helseplager. Ved alvorligere vansker blir pasienten henvist videre til rett instans.  Psykologen gir tilbud om direkte hjelp til barnet/ungdommen. Andre oppgaver kan være:  Bidra til å styrke det psykiske helsetilbudet  gjennom samarbeid med andre kommunale etater.  Bidra med tidlig intervensjon …

Sinnemestring

Målet med kurset er å forhindre at ens sinne skal gå ut over andre, samt øke bevisstheten i forhold til hva som kan ligge til grunn for ens sinne.

Skolelos som tiltak i regi av barnevernet

Målet med tiltaket er å øke skolegjennomføringen, bedre skolesituasjonen og hindre frafall fra videregående opplæring blant ungdom som et barneverntiltak.

Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen

Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen er hjemlet i barnehageloven §31. Formålet med hjelpen er å gi barnet tidlig hjelp og støtte i utvikling og læring av for eksempel språklige og sosiale ferdigheter. Hjelpen skal bidra til at barnet blir bedre rustet til å starte på skolen. Tilbud om spesialpedagogisk hjelp i barnehagen forutsetter sakkyndig vurdering fra …

Spesialundervisning

Elever som av ulike årsaker ikke får tilfredstillende utbytte av opplæringen på skolen, kan ha rett til spesialundervisning. Spesialundervisning kan handle om at et barn har behov for å jobbe etter andre kompetansemål knyttet til læreplanen, eller det kan innebære annen form for organisering av opplæringen. Økt  voksenstøtte eller deler av opplæringen  i en mindre …

TVIST

TVIST er et bredt sammensatt faglig forum som tilbyr veiledning til foresatte, skoler og barnehager i vanskelige saker.  Foruten veiledning av hele TVIST-teamet, er det også mulig å få konsultasjon av A-BUP for en vurdering av  henvisning til spesialisthelsetjenesten.  Deltakere i TVIST: Helsestasjonen, kommunepsykolog, forvaltningsenheten, barnehagefaglig rådgiver, skolefaglig rådgiver, A-BUP, PPT, barneverntjenesten, enhet for psykisk …