Ungdom
“Ut på tur”-gruppe
Mestringsgruppe for å styrke psykisk helse hos ungdom.
ABUP “Drop in”
I forkant av BUTT (Barn og unges tverrfaglige team) har ABUP «Drop-in» tilbud fra kl. 08:00- 09:00 på møterommet i 2.etg. Amfi
Abups behandlinger og tiltak
Abup gir spesialisert helsetilbud til barn og unge (0-18 år) med psykiske vansker, og deres pårørende. Dette kan være utredning og behandling av angst, atferdsvansker, utviklingsforstyrrelser, ADHD, depresjon, tvangslidelser, selvmordsfare, spiseforstyrrelser, skolevegring med mer.
Aktivitetskortet
Tilbudet er ment å gi barn og unge mulighet til å delta i kultur- og fritidsopplevelser uavhengig av foreldrenes økonomi.
DU-kurs
Mestringskurs for ungdom med depresjon.
Forebyggende barnevern
Forebyggende barnevern er barneverntjenestens bidrag til at barn og foreldre i Lister skal få rett hjelp, til rett tid fra rett tjeneste.
Fritidsklubber
Farsund kommune har to fritidsklubber: Ekko i Farsund sentrum og Shadow på Vanse.
Kartlegging og utredning PPT
PPT kan bidra med ulike kartlegginger eller tester, for å bedre fange opp barnets styrker og vansker – og videre behov for tilrettelegging.
Kjernegrupper
Et individrettet samarbeid rettet mot ungdom i risikosonen.
Lister jobbskole
Et tiltak for ungdom i aldersgruppen 16-25 år, som har sluttet på videregående opplæring og er registrert hos Nav, og ikke har noe å gjøre.
Miljøterapeut i hjemmet for veiledning
Miljøterapeutisk veiledning er et intensivt tiltak som har til hensikt å endre uhensiktsmessige omsorgsbetingelser for barn og unge. Alvorlighet og barnets alder er elementer som har betydning for intensitet og varighet. Målet er å skape varige positive endringer i barnets omsorgsmiljø.
MOT
Mindremobbing, færre ungdom uten en eneste venn, mindre psykiske vansker og mindre hyppig rusmisbruk.
Preikes.no
Digital helsesykepleier
SMIL- grupper (Styrket Mestring I Livet)
SMIL skal gi økt kunnskap om helseutfordringene og hvordan de kan påvirke hele familien
Tilrådning spesialundervisning
Spesialundervisning kan handle om at et barn eller ungdom har behov for å jobbe etter andre kompetansemål knyttet til læreplanen, eller det kan innebære annen form for organisering av opplæringen. For eksempel økt voksenstøtte eller noe opplæring i en mindre gruppe.