Barn

“Kroppen er min” – Læringsverkstedet Barnehager

Undervisningopplegg og samtaleverktøy om kropp, grenser og seksuelle overgrep for barn i Læringsverkstedets barnehager.

Aktivitetsplan §§ 41-43 – Barnehager

Barnehagen skal lage en skriftlig plan (aktivitetsplan) når det settes inn tiltak i en enkeltsak der et barn ikke har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø.

Avlastning i private hjem/ avlastning i Habilitering

Avlastning gis til foreldre som har særlig tyngende omsorgsoppgaver, og foregår vanligvis hver fjerde helg, eller på timesbasis i ukedager.

Barnekontakter i virksomhetene (Barn som pårørende)

Kommunene har samme plikt som spesialisthelsetjenesten til å legge til rette for å fange opp og følge opp barn som pårørende til foreldre eller søsken. Arbeidet med barn som pårørende i kommunen kan organiseres på ulike måter, for eksempel ved å opprette barneansvarlig personell. I Lyngdal har vi egne barnekontakter. Rutiner sees i BTI Verktøykasse.

Barnesamtale – Barnehager

Hensikten med barnesamtale er blant annet å avdekke mobbing/krenkelser i barnehagen, og finne ut om barn har en opplevelse av at de har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø.

BUA – Lyngdal

BUA Lyngdal har masse flott fritidsutstyr du og andre kan låne, helt gratis! Åpningstider er (normalt) tirsdag og torsdag kl.10 – 17. Sjekk hjemmesiden for oppdatert informasjon om kontaktinfo, lokaler og åpningstider: Følg og lik BUA på Facebook. BUA Lyngdal har mye utstyr til utlån. Du kan bl.a. låne skøyter, langrennski, alpinski, skisko, hjelmer, ryggsekk, …

Drop-in helsesykepleier

Tiden helsesykepleier er på skolene. Informasjon sendes årlig ut til foreldre, ligger på info skjermer på skolene og gis på foreldremøter hvert år.

Familieråd – Lister Barnevern

I familieråd er det tanter, onkler, besteforeldre og andre voksne som barnet er knyttet til som engasjerer seg for å hjelpe barnet. Familieråd legger til rette for et konstruktivt samarbeid mellom barn, familie, privat nettverk og barnevern. Et familieråd er et møte mellom familiens private nettverk og offentlige instanser. Målet med møtet er å komme fram til en plan som skal bedre familiens, og da spesielt barnets, situasjon. Et familieråd kan brukes i ulike type barnevernssaker og for barn i alle aldersgrupper

Flerfamiliegruppe

Lukket gruppe for barn og foreldre som har vært vitne til eller utsatt for vold i familien.

Gratisprinsippet barnehage

Alle arrangement og aktiviteter i barnehagen skal være gratis.

Hjelpe- og støttelinjer (chat, telefon, kontakt) for barn, unge og foresatte

Lyngdal kommune har laget en større oversikt over nyttige støttekanaler for barn, unge og foresatte.

Hybeloppfølging – Lister barnevern

Målet er å sikre et godt botilbud med forsvarlig oppfølging av ungdommer som er ulike årsaker ikke kan bo i opprinnelig hjem. Ungdommene får tett miljøarbeider oppfølging knyttet til skole / dagtilbud, tilsyn, rutiner og andre behov.

Individuell plan og koordinator – Helsetjeneste

Individuell plan er for personer med langvarig og sammensatt behov for tjenester

Institusjonsplassering

Målet med flytting i institusjon kan være rusbehandling eller behandling for alvorlige atferdsvansker, eller fordi barnet trenger en annen omsorgsbase, og fosterhjem ikke anses som barnets beste.

Koordinator i Lyngdal kommune

I Lyngdal kommune skal barn og unge med større koordineringsbehov, ikke falle mellom to stoler, men bli sikret koordinert og strukturert hjelp der det er behov for det.

LINK – Livsmestring i grunnskolen

LINK er et undervisningsopplegg i skolen. I Opplæringsloven og Kunnskapsløftets gemnerelle del står det at skolens oppgave er å sette barn og unge i stand til å håndtere livet.

Menigheter – barne-og ungdomsarbeid

Mange menigheter i Lyngdal kommune har egne aktiviteter for barn og ungdom i ulike aldersgrupper. Ta kontakt med den enkelte menighet å få mer informasjon om deres arbeid med barn og unge, – og evt deres familier. Det finnes mange ulike aktiviteter i ukedager og helger

NBO program, 0-3 mnd – Helsestasjonen

NBO, Newborn Behavioral Observations, er en fleksibel metode for å observere spedbarn mellom 0-3 mnd, på Helsestasjonen.

PAS, Positiv Adferdsstøtte – Habilitering

PAS er ett rammeverk, og er bygget opp rundt «det optimale livshjulet», som handler om hva som gjør livet godt å leve – og hvor vi skal lete hvis det er en atferd som utfordrer.

Pedagogisk Team – Barnehager

Pedagogisk Team er barnehagens forum for å sikre et trygt, godt og inkluderende barnehagemiljø.Teamet består av barnehage, helsestasjon og PPT, og skal arbeide med forebyggende tiltak både på system og individnivå. Tidlig innsats og rett hjelp til rett tid er en sentral målsetting for teamets arbeid. BTI med handlingsveiledere og verktøykasse er viktig redskap. Arbeidet …

Psykologisk førstehjelp – Barnehager

Psykologisk førstehjelp er et selvhjelpsverktøy for barn og unge for mestring av egne følelser, vanskelige tanker og situasjoner.

Samtalekort om kroppsregeler – Barnehager

Samtalekortene er tenkt som støtte i samtale med barn.

Samtaler med barn og unge ved Familievernkontoret

Barn og unge kan få tilbud om enesamtaler bl.a. når familien har det vanskelig. Evt. i forhold til andre samspillsproblemer m.m.

Skolelos som tiltak i regi av barnevernet

Målet med tiltaket er å øke skolegjennomføringen, bedre skolesituasjonen og hindre frafall fra videregående opplæring blant ungdom som et barneverntiltak.

Skolelosen – Lyngdals Familieteam

Skolelosen jobber i Familieteamet, tilknyttet Helsestasjonen. Skolelosens primære oppgave er å tilrettelegge for en bedre skolesituasjon, og å hjelpe ungdommen til å ta ansvar for eget liv og møter eleven på den arena.

Smil-kurs

Mestringskurs for barn som pårørende, arrangeres annen hvert år på våren. SMIL står for Styrket Mestring i Livet og er et gruppetilbud til barn og unge som har noen i nær familie med fysiske-/ psykiske vansker eller rusproblemer.

Spesialpedagogisk hjelp -Barnehager

Barn under opplæringspliktig alder har rett til spesialpedagogisk hjelp hvis de har særlige behov. Dette gjelder uavhengig av om de går i barnehage.

Sport og idrett

Kulturkontoret har ansvar for idrettsfaglige saker, og har tett kontakt med kommunens idrettsråd som består av samtlige idrettslag/foreninger i Lyngdal

Stine Sofies barnehagepakke

Et opplæringsprogram som skal gjøre barnehageansatte bedre rustet til å avdekke vold og overgrep mot barn så tidlig som mulig. Hva er Stine Sofies Barnehagepakke?

Støttekontakt – Helsetjeneste

Støttekontakter jobber direkte med én person, og oppdragene er vanligvis fra 2 til 5 timer per uke. De som får tildelt støttekontakt kan være barn, ungdom, voksne eller eldre. Mennesker med ulike utfordringer av fysisk, psykisk eller kognitiv art som påvirker deres sosiale deltakelse.

Støttekontakt i gruppe – Helsetjeneste

Tiltaket kan innvilges ved behov og tilpasning

Tilrettelagt barnehagetilbud for barn med nedsatt funksjonsevne

Et barn har etter barnehageloven § 37 rett til et egnet individuelt tilrettelagt barnehagetilbud dersom barnet har tilretteleggingsbehov på grunn av nedsatt funksjonsevne.

Tilsyn i hjemmet – Lister barnevern

Målet med kontrolltiltak er å kontrollere at barn ikke utsettes for overgrep eller mishandling.

TMV – Terapeutisk mestring av vold – Lyngdal

TMV er en terapeutisk og ikke-straffende måte å forebygge og redusere vold. Ansatte i kommunen trenes opp til å observere og tolke atferd slik at man kan komme inn i handlingskjeden og sette i verk tiltak før aggressiv atferd inntreffer.

TRAS – Barnehager

TRAS er et pedagogisk kartleggings-verktøy for observasjon av språk-utviklingen til barn i alderen 2-5 år.

Utviklingssamtale på skolen

Samtale mellom elev og lærer. Medvirkning og dialog. Utføres hvert semester

Vanlig med vondt

Skilsmissegruppe, i regi av Helsestasjonen

Veiledning fra PPT på systemnivå i barnehage

Dette kan handle om veiledning i pedagogisk team ved den enkelte barnehage. PPT kan bidra i utviklingsarbeid knyttet til grupper, avdelinger eller på organisasjonsnivå.

Zippis venner – livsmestring i skolen 1-.4. trinn

“Zippis venner – livsmestring i skolen” er et program for 1.- 4. trinn hvor elevene får øve på livsmestring gjennom å mestre dagliglivets utfordringer, å identifisere og snakke om følelser og støtte andre. Zippis venner: Nettside og Logg inn

Årshjul. Overgang barnehage – skole.

Barnehagen samarbeider med skolen for at overgangen og skolestart skal bli så trygg og god som mulig.