Aldersinndeling
“Kroppen er min” – Læringsverkstedet Barnehager
Kompetanseprogram og samtaleverktøy til bruk i barnehagene.
Abups behandlinger og tiltak
Abup gir spesialisert helsetilbud til barn og unge (0-18 år) med psykiske vansker, og deres pårørende. Dette kan være utredning og behandling av angst, atferdsvansker, utviklingsforstyrrelser, ADHD, depresjon, tvangslidelser, selvmordsfare, spiseforstyrrelser, skolevegring med mer. Henvisning til ABUB skjer via fastlegen eller barnevern. Oversikt over de ulike behandlingene
Aktivitetsplan §§ 41-43 – Barnehager
Barnehagen skal lage en skriftlig plan (aktivitetsplan) når det settes inn tiltak i en enkeltsak der et barn ikke har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø.
Ansvarsgruppe – Lister Barnevern
Målet med opprettelse og deltakelse i en ansvarsgruppe er for å koordinere andre tiltak for barn og familien. Der ansvarsgruppen skal fungere som en samhandlingsform for å sikre helhet og sammenheng i tiltak.
Avlastning i private hjem/ avlastning i Habilitering
Avlastning gis til foreldre som har særlig tyngende omsorgsoppgaver, og foregår vanligvis hver fjerde helg, eller på timesbasis i ukedager.
Barnekontakter i virksomhetene (Barn som pårørende)
Kommunene har samme plikt som spesialisthelsetjenesten til å legge til rette for å fange opp og følge opp barn som pårørende til foreldre eller søsken. Arbeidet med barn som pårørende i kommunen kan organiseres på ulike måter, for eksempel ved å opprette barneansvarlig personell. I Lyngdal har vi egne barnekontakter. Rutiner sees i BTI Verktøykasse.
Barnesamtale – Barnehager
Hensikten med barnesamtale er blant annet å avdekke mobbing/krenkelser i barnehagen, og finne ut om barn har en opplevelse av at de har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø.
Besøkshjem
Målet med besøkshjem er å gi både foreldre og fosterforeldre mulighet for å øke omsorgskapasitet og overskudd i en krevende hverdag. Tiltakene kan både være av kortvarig og langvarig varighet, og ved langvarighet mer som et kompenserende tiltak, som vurderes nødvendig for å skape tilfredsstillende omsorgsbetingelser. For fosterforeldre kan et besøkshjem være svært viktig av hensyn til hvor krevende oppdrag noen ganger kan være.
Besøkshjem – Lister Barnevern
Målet med besøkshjem er å gi både foreldre og fosterforeldre mulighet for å øke omsorgskapasitet og overskudd i en krevende hverdag. Tiltakene kan både være av kortvarig og langvarig varighet, og ved langvarighet mer som et kompenserende tiltak, som vurderes nødvendig for å skape tilfredsstillende omsorgsbetingelser. For fosterforeldre kan et besøkshjem være svært viktig av hensyn til hvor krevende oppdrag noen ganger kan være.
Bra mat kurs
Bra mat – kurs i regi av Helsestasjon og Frisklivsentralen.
BUA – Lyngdal
BUA Lyngdal har masse flott fritidsutstyr du og andre kan låne, helt gratis! Åpningstider er (normalt) tirsdag og torsdag kl.10 – 17. Sjekk hjemmesiden for oppdatert informasjon om kontaktinfo, lokaler og åpningstider: Følg og lik BUA på Facebook. BUA Lyngdal har mye utstyr til utlån. Du kan bl.a. låne skøyter, langrennski, alpinski, skisko, hjelmer, ryggsekk, …
COS – foreldreveiledningskurs – Lyngdal Helsestasjon
Circle of security (COS) , trygghetssirkelen, er et foreldreveiledningskurs som tilbys hver vår, for de som har barn mellom 0-6 år.
Drop-in helsesykepleier
Tiden helsesykepleier er på skolene. Informasjon sendes årlig ut til foreldre, ligger på info skjermer på skolene og gis på foreldremøter hvert år.
Familieråd – Lister Barnevern
I familieråd er det tanter, onkler, besteforeldre og andre voksne som barnet er knyttet til som engasjerer seg for å hjelpe barnet. Familieråd legger til rette for et konstruktivt samarbeid mellom barn, familie, privat nettverk og barnevern. Et familieråd er et møte mellom familiens private nettverk og offentlige instanser. Målet med møtet er å komme fram til en plan som skal bedre familiens, og da spesielt barnets, situasjon. Et familieråd kan brukes i ulike type barnevernssaker og for barn i alle aldersgrupper
Flerfamiliegruppe
Lukket gruppe for barn og foreldre som har vært vitne til eller utsatt for vold i familien.
Forebyggende barnevern
Forebyggende barnevern er barnevernstjenestens bidrag til at barn og foreldre i Lister skal få rett hjelp, til rett tid fra rett tjeneste.
Foreldreforberedende kurs – Barnas Stasjon og Helsestasjonen
Barnas Stasjon og Lyngdal Helsestasjon samarbeider og arrangerer Foreldreforberedende kurs.
Godt begynt – Lyngdal helsestasjon
Et system for å utføre kunnskapsbasert vurdering av barn og unges vekst, utvikling, psykiske helse og livskvalitet til bruk som beslutningsstøtte i tjenestene, og at denne kunnskapen kan settes sammen og anvendes til barnets beste.
Gratis kjernetid – Barnehage
Alle 2-, 3-, 4- og 5-åringer, og barn med utsatt skolestart, som bor i husholdninger med lav inntekt, har rett til å få 20 timer gratis oppholdstid i barnehage per uke.
Gratisprinsippet barnehage
Alle arrangement og aktiviteter i barnehagen skal være gratis.
Handlingsplan for trygt og godt barnehagemiljø
Handlingsplanen er et forpliktende verktøy for alle kommunale og private barnehager i Lyngdal kommune. Det er barnehagens ledelse som er ansvarlig for at det arbeides systematisk og kontinuerlig for å sikre alle barn et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø.
Hjelpe- og støttelinjer (chat, telefon, kontakt) for barn, unge og foresatte
Lyngdal kommune har laget en større oversikt over nyttige støttekanaler for barn, unge og foresatte.
Hybeloppfølging – Lister barnevern
Målet er å sikre et godt botilbud med forsvarlig oppfølging av ungdommer som er ulike årsaker ikke kan bo i opprinnelig hjem. Ungdommene får tett miljøarbeider oppfølging knyttet til skole / dagtilbud, tilsyn, rutiner og andre behov.
Individuell plan og koordinator – Helsetjeneste
Individuell plan er for personer med langvarig og sammensatt behov for tjenester
Institusjonsplassering
Målet med flytting i institusjon kan være rusbehandling eller behandling for alvorlige atferdsvansker, eller fordi barnet trenger en annen omsorgsbase, og fosterhjem ikke anses som barnets beste.
Kjernegruppe
Ved bekymring for en ungdom, eksempelvis knyttet til rus eller kriminalitet, kan du ta kontakt med kjernegruppen på skolen. Hva: Kjernegruppe er et tverrfaglig og individrettet lavterskeltiltak rettet mot ungdom i risikosonen. Utgangspunktet for kjernegruppe er samtykke fra ungdom og foresatte til at instansene kan dele informasjon med hverandre, og på den måten få til …
Koordinator i Lyngdal kommune
I Lyngdal kommune skal barn og unge med større koordineringsbehov, ikke falle mellom to stoler, men bli sikret koordinert og strukturert hjelp der det er behov for det.
LINK – Livsmestring i grunnskolen
LINK er et undervisningsopplegg i skolen. I Opplæringsloven og Kunnskapsløftets gemnerelle del står det at skolens oppgave er å sette barn og unge i stand til å håndtere livet.
Menigheter – barne-og ungdomsarbeid
Mange menigheter i Lyngdal kommune har egne aktiviteter for barn og ungdom i ulike aldersgrupper. Ta kontakt med den enkelte menighet å få mer informasjon om deres arbeid med barn og unge, – og evt deres familier. Det finnes mange ulike aktiviteter i ukedager og helger
Miljøterapeut i hjemmet for veiledning – Lister Barnevern
Miljøterapeutisk veiledning er et intensivt tiltak som har til hensikt å endre uhensiktsmessige omsorgsbetingelser for barn og unge. Alvorlighet og barnets alder er elementer som har betydning for intensitet og varighet. Målet er å skape varige positive endringer i barnets omsorgsmiljø.
Mini-risk gruppe
Angstgrupper for ungdom, i regi av Helsetasjonen
NBO program, 0-3 mnd – Helsestasjonen
NBO, Newborn Behavioral Observations, er en fleksibel metode for å observere spedbarn mellom 0-3 mnd, på Helsestasjonen.
PAS, Positiv Adferdsstøtte – Habilitering
PAS er ett rammeverk, og er bygget opp rundt «det optimale livshjulet», som handler om hva som gjør livet godt å leve – og hvor vi skal lete hvis det er en atferd som utfordrer.
PCIT (Foreldre – barn interaksjon terapi)
Målet med tiltaket er å varig endre negative samspillsmønstre mellom foreldre og små barn for å hindre eskalering av atferdsvansker.
Pedagogisk Team – Barnehager
Pedagogisk Team er barnehagens forum for å sikre et trygt, godt og inkluderende barnehagemiljø.Teamet består av barnehage, helsestasjon og PPT, og skal arbeide med forebyggende tiltak både på system og individnivå. Tidlig innsats og rett hjelp til rett tid er en sentral målsetting for teamets arbeid. BTI med handlingsveiledere og verktøykasse er viktig redskap. Arbeidet …
PMTO behandling
PMTO er et behandlingstilbud for foreldre med barn i alderen 3 til 12 år som har eller står i fare for å utvikle alvorlige atferdsproblemer. Formålet er «å trene foreldre i sentrale foreldreferdigheter som kan forebygge, redusere eller stoppe atferdsproblemer hos barn og unge». Målet med PMTO behandlingen er å endre samspillsmønstre i familien og redusere barnets atferdsvansker.
Psykologisk førstehjelp – Barnehager
Psykologisk førstehjelp er et selvhjelpsverktøy for barn og unge for mestring av egne følelser, vanskelige tanker og situasjoner.
Redusert foreldrebetaling – Barnehage
Det er innført nasjonal maksimalpris for en barnehageplass.
Robust Ungdom – Lyngdal
§9a i opplæringsloven: Skolen plikter å arbeide systematisk med å fremme et godt psykososialt miljø for elevene. Undervisningsprogrammet Robust Ungdom hjelper skolen til å arbeide systematisk, slik at den enkelte eleven kan oppleve trygghet og sosial tilhørighet.
Rus og bekymring for rus barn og unge – Lyngdal Helsestasjon
Det er hjelp å få når du er bekymret.
Råd og veiledning ved Familievernkontoret
Samtaler om utfordringer i livet er ofte knyttet til livsendringer som påvirker vårt forhold til nære personer.
Samtalekort om kroppsregeler – Barnehager
Samtalekortene er tenkt som støtte i samtale med barn.
Samtaler med barn og unge ved Familievernkontoret
Barn og unge kan få tilbud om enesamtaler bl.a. når familien har det vanskelig. Evt. i forhold til andre samspillsproblemer m.m.
Sinnemestring
Målet med kurset er å forhindre at ens sinne skal gå ut over andre, samt øke bevisstheten i forhold til hva som kan ligge til grunn for ens sinne.
Skolelos som tiltak i regi av barnevernet
Målet med tiltaket er å øke skolegjennomføringen, bedre skolesituasjonen og hindre frafall fra videregående opplæring blant ungdom som et barneverntiltak.
Smil-kurs
Mestringskurs for barn som pårørende, arrangeres annen hvert år på våren. SMIL står for Styrket Mestring i Livet og er et gruppetilbud til barn og unge som har noen i nær familie med fysiske-/ psykiske vansker eller rusproblemer.
Spesialpedagogisk hjelp -Barnehager
Barn under opplæringspliktig alder har rett til spesialpedagogisk hjelp hvis de har særlige behov. Dette gjelder uavhengig av om de går i barnehage.
Sport og idrett
Kulturkontoret har ansvar for idrettsfaglige saker, og har tett kontakt med kommunens idrettsråd som består av samtlige idrettslag/foreninger i Lyngdal
Stine Sofies barnehagepakke
Et opplæringsprogram som skal gjøre barnehageansatte bedre rustet til å avdekke vold og overgrep mot barn så tidlig som mulig. Hva er Stine Sofies Barnehagepakke?
Støttefamilie – Lister Barnevern
Målet med støttefamilien er å enten bygge opp under familiens styrker eller ved å fungere som et supplement til en familie med utfordringer. Støttefamilie kan også være en mer langvarig ressurs for familier som mangler eller har svake nettverk. Målsetningen med tiltaket variere fra familie til familier, men handler som oftest om at barnet og familien skal få gode opplevelse og relasjoner i hverdagen, styrke seg i rollen og få et utvidet nettverk.
Støttekontakt – Helsetjeneste
Støttekontakter jobber direkte med én person, og oppdragene er vanligvis fra 2 til 5 timer per uke. De som får tildelt støttekontakt kan være barn, ungdom, voksne eller eldre. Mennesker med ulike utfordringer av fysisk, psykisk eller kognitiv art som påvirker deres sosiale deltakelse.
Støttekontakt i gruppe – Helsetjeneste
Tiltaket kan innvilges ved behov og tilpasning
Tilrettelagt barnehagetilbud for barn med nedsatt funksjonsevne
Et barn har etter barnehageloven § 37 rett til et egnet individuelt tilrettelagt barnehagetilbud dersom barnet har tilretteleggingsbehov på grunn av nedsatt funksjonsevne.
Tilsyn i hjemmet – Lister barnevern
Målet med kontrolltiltak er å kontrollere at barn ikke utsettes for overgrep eller mishandling.
Tiltaksplan individnivå -Barnehager
Barnehagen skal tilpasse det allmennpedagogiske tilbudet etter barnas behov og forutsetninger, også når noen barn har behov for ekstra støtte i kortere eller lengre perioder. Barnehagen skal sørge for at barn som trenger ekstra støtte, tidlig får den sosiale, pedagogiske og/eller fysiske tilretteleggingen som er nødvendig for å gi barnet et inkluderende og likeverdig tilbud. …
Tiltaksplan systemnivå – Barnehager
Utfordrende barnehagemiljø kan ha sitt utspring i sosiale prosesser på avveie, noe som gjerne innebærer et behov for en tiltaksplan på gruppe/systemnivå. NB! Tiltaksplan brukes fra BTI-verktøykasse
TMV – Terapeutisk mestring av vold – Lyngdal
TMV er en terapeutisk og ikke-straffende måte å forebygge og redusere vold. Ansatte i kommunen trenes opp til å observere og tolke atferd slik at man kan komme inn i handlingskjeden og sette i verk tiltak før aggressiv atferd inntreffer.
TRAS – Barnehager
TRAS er et pedagogisk kartleggings-verktøy for observasjon av språk-utviklingen til barn i alderen 2-5 år.
Ungdomslos – Lyngdal Familieteam
Lyngdals egen Ungdomslos, er ungdommenes egen støtteperson og hjelper.
Utviklingssamtale på skolen
Samtale mellom elev og lærer. Medvirkning og dialog. Utføres hvert semester
Vanlig med vondt
Skilsmissegruppe, i regi av Helsestasjonen
Veiledning fra PPT på systemnivå i barnehage
Dette kan handle om veiledning i pedagogisk team ved den enkelte barnehage. PPT kan bidra i utviklingsarbeid knyttet til grupper, avdelinger eller på organisasjonsnivå.
Zippis venner – livsmestring i skolen 1-.4. trinn
“Zippis venner – livsmestring i skolen” er et program for 1.- 4. trinn hvor elevene får øve på livsmestring gjennom å mestre dagliglivets utfordringer, å identifisere og snakke om følelser og støtte andre. Zippis venner: Nettside og Logg inn
Årshjul. Overgang barnehage – skole.
Barnehagen samarbeider med skolen for at overgangen og skolestart skal bli så trygg og god som mulig.