Aldersinndeling

“Kroppen er min” – Læringsverkstedet Barnehager

Undervisningopplegg og samtaleverktøy om kropp, grenser og seksuelle overgrep for barn i Læringsverkstedets barnehager.

Ansvarsgruppe – Lister Barnevern

Målet med opprettelse og deltakelse i en ansvarsgruppe er for å koordinere andre tiltak for barn og familien. Der ansvarsgruppen skal fungere som en samhandlingsform for å sikre helhet og sammenheng i tiltak.

Avlastning i private hjem/ avlastning i Habilitering

Avlastning gis til foreldre som har særlig tyngende omsorgsoppgaver, og foregår vanligvis hver fjerde helg, eller på timesbasis i ukedager.

Barnekontakter i virksomhetene (Barn som pårørende)

Kommunene har samme plikt som spesialisthelsetjenesten til å legge til rette for å fange opp og følge opp barn som pårørende til foreldre eller søsken. Arbeidet med barn som pårørende i kommunen kan organiseres på ulike måter, for eksempel ved å opprette barneansvarlig personell. I Lyngdal har vi egne barnekontakter. Rutiner sees i BTI Verktøykasse.

Barnekoordinator – Lyngdal kommune

I Lyngdal kommune har vi en Barnekoordinator i 20% stiling. Stillingen er plassert i Servicesenter Helse og Velferd.

Barnesamtale – Barnehager

Hensikten med barnesamtale er blant annet å avdekke mobbing/krenkelser i barnehagen, og finne ut om barn har en opplevelse av at de har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø.

Beredskapshjem

Målet med flytting i beredskapshjem er å skjerme og beskytte barnet fra alvorlig skadelige situasjoner i hjemmet. Flytting i beredskapshjem kan enten skje ved samtykke eller ved at barneverntjenesten treffer et akuttvedtak uten samtykke. En beredskapsplassering skal kontinuerlig vurderes med formål om tilbakeføring til foreldre dersom det kan skapes tilfredsstillende omsorgsbetingelser i hjemmet.

Besøkshjem

Målet med besøkshjem er å gi både foreldre og fosterforeldre mulighet for å øke omsorgskapasitet og overskudd i en krevende hverdag. Tiltakene kan både være av kortvarig og langvarig varighet, og ved langvarighet mer som et kompenserende tiltak, som vurderes nødvendig for å skape tilfredsstillende omsorgsbetingelser. For fosterforeldre kan et besøkshjem være svært viktig av hensyn til hvor krevende oppdrag noen ganger kan være.

Besøkshjem – Lister Barnevern

Målet med besøkshjem er å gi både foreldre og fosterforeldre mulighet for å øke omsorgskapasitet og overskudd i en krevende hverdag. Tiltakene kan både være av kortvarig og langvarig varighet, og ved langvarighet mer som et kompenserende tiltak, som vurderes nødvendig for å skape tilfredsstillende omsorgsbetingelser. For fosterforeldre kan et besøkshjem være svært viktig av hensyn til hvor krevende oppdrag noen ganger kan være.

Bra mat kurs

Bra mat – kurs i regi av Helsestasjon og Frisklivsentralen.

BUA – Lyngdal

BUA Lyngdal har masse flott fritidsutstyr du og andre kan låne, helt gratis! Åpningstider er (normalt) tirsdag og torsdag kl.10 – 17. Sjekk hjemmesiden for oppdatert informasjon om kontaktinfo, lokaler og åpningstider: Følg og lik BUA på Facebook. BUA Lyngdal har mye utstyr til utlån. Du kan bl.a. låne skøyter, langrennski, alpinski, skisko, hjelmer, ryggsekk, …

COS – foreldreveiledningskurs – Lyngdal Helsestasjon

Circle of security (COS) , trygghetssirkelen, er et foreldreveiledningskurs som tilbys hver vår, for de som har barn mellom 0-6 år.

Drop-in helsesykepleier

Tiden helsesykepleier er på skolene. Informasjon sendes årlig ut til foreldre, ligger på info skjermer på skolene og gis på foreldremøter hvert år.

Elevråd – Skole

Ved hver grunnskole skal det for årstrinnene 5.-7.trinn og for årstrinnene 8.-10.trinn være et elevråd med representanter for elevene. Alle klassene i Lyngdal kommune velger en representant og en vara til elevrådet.

Familieråd – Lister Barnevern

I familieråd er det tanter, onkler, besteforeldre og andre voksne som barnet er knyttet til som engasjerer seg for å hjelpe barnet. Familieråd legger til rette for et konstruktivt samarbeid mellom barn, familie, privat nettverk og barnevern. Et familieråd er et møte mellom familiens private nettverk og offentlige instanser. Målet med møtet er å komme fram til en plan som skal bedre familiens, og da spesielt barnets, situasjon. Et familieråd kan brukes i ulike type barnevernssaker og for barn i alle aldersgrupper

Flerfamiliegruppe

Lukket gruppe for barn og foreldre som har vært vitne til eller utsatt for vold i familien.

Foreldreforberedende kurs

Barnas Stasjon og Lyngdal Helsestasjon samarbeider og arrangerer Foreldreforberedende kurs.

Foreldremøter – Barnehage

Det inviteres til foreldremøte to ganger i året. Et aktivt samarbeid mellom hjem og barnehage har betydning for barnets utbytte av barnehageoppholdet. Det er positivt med foreldre som engasjerer seg i viktige prinsipper i barnehagens opphold, og barnehagens foreldremøter kan være en viktig arena for input og for erfaringsutveksling.

Foreldreråd – Barnehager

Foreldrerådet består av foreldrene til alle barna. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø.

Foreldresamtaler -Barnehager

Foreldresamtale i barnehagen er en fortrolig samtale mellom foreldre og barnehagepersonalet. Her får man verdifull innsikt om barnets utvikling og trivsel. Det tilbys foreldresamtaler to ganger i året og ellers ved behov.

Foreldreundersøkelse – Barnehage

I foreldreundersøkelsen får foreldre og foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnets trivsel og utvikling, samarbeidet med barnehagen, informasjon og tilfredshet med lokaler og utearealer.

Fosterhjem

Målet med en fosterhjemsplassering er å sikre barnet en forsvarlig omsorgssituasjon for kortere eller lengre varighet. En fosterhjemsplassering kan enten være med frivillig med samtykk fra foreldre dersom barnet er under 15 år, og med samtykke fra begge dersom barnet er over 15 år. Alle fosterhjemsplasseringer skal regnes som midlertidige , og barneverntjenesten skal være proaktive i forhold til å kontinuerlig vurdere om tiltaket er til barnets beste, og om tilbakeføring vil være en bedre løsning for barnet.

Godt begynt – Lyngdal helsestasjon

Et system for helsestasjoner og skolehelsetjenesten som skal gi tidlig hjelp til barn og unge. Prosjektet er gått over til drift fra 2022.

Gratis kjernetid – Barnehage

Alle 2-, 3-, 4- og 5-åringer, og barn med utsatt skolestart, som bor i husholdninger med lav inntekt, har rett til å få 20 timer gratis oppholdstid i barnehage per uke.

Gratisprinsippet barnehage

Alle arrangement og aktiviteter i barnehagen skal være gratis.

Handlingsplan for trygt og godt barnehagemiljø

Handlingsplanen er et forpliktende verktøy for alle kommunale og private barnehager i Lyngdal kommune. Det er barnehagens ledelse som er ansvarlig for at det arbeides systematisk og kontinuerlig for å sikre alle barn et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø.

Hjelpe- og støttelinjer (chat, telefon, kontakt) for barn, unge og foresatte

Lyngdal kommune har laget en større oversikt over nyttige støttekanaler for barn, unge og foresatte.

Hybeloppfølging – Lister barnevern

Målet er å sikre et godt botilbud med forsvarlig oppfølging av ungdommer som er ulike årsaker ikke kan bo i opprinnelig hjem. Ungdommene får tett miljøarbeider oppfølging knyttet til skole / dagtilbud, tilsyn, rutiner og andre behov.

Individuell plan og koordinator – Helsetjeneste

Individuell plan er for personer med langvarig og sammensatt behov for tjenester

Institusjonsplassering

Målet med flytting i institusjon kan være rusbehandling eller behandling for alvorlige atferdsvansker, eller fordi barnet trenger en annen omsorgsbase, og fosterhjem ikke anses som barnets beste.

Koordinator i Lyngdal kommune

I Lyngdal kommune skal barn og unge med større koordineringsbehov, ikke falle mellom to stoler, men bli sikret koordinert og strukturert hjelp der det er behov for det.

LINK – Livsmestring i grunnskolen

LINK er et undervisningsopplegg i skolen. I Opplæringsloven og Kunnskapsløftets gemnerelle del står det at skolens oppgave er å sette barn og unge i stand til å håndtere livet.

Miljøterapeut i hjemmet for veiledning – Lister Barnevern

Miljøterapeutisk veiledning er et intensivt tiltak som har til hensikt å endre uhensiktsmessige omsorgsbetingelser for barn og unge. Alvorlighet og barnets alder er elementer som har betydning for intensitet og varighet. Målet er å skape varige positive endringer i barnets omsorgsmiljø.

Mini-risk gruppe

Angstgrupper for ungdom, i regi av Helsetasjonen

NBO program, 0-3 mnd – Helsestasjonen

NBO, Newborn Behavioral Observations, er en fleksibel metode for å observere spedbarn mellom 0-3 mnd, på Helsestasjonen.

Oppstartsmøte med PPT. Barnehage

Barnehagen skal tilrettelegge innenfor det ordinære barnehagetilbudet og prøve ut tiltak.
Når tiltak er evaluert sammen med foreldrene kan en vurdere behovet for å melde videre til PPT.

PAS, Positiv Adferdsstøtte – Habilitering

PAS er ett rammeverk, og er bygget opp rundt «det optimale livshjulet», som handler om hva som gjør livet godt å leve – og hvor vi skal lete hvis det er en atferd som utfordrer.

PCIT (Foreldre – barn interaksjon terapi)

Målet med tiltaket er å varig endre negative samspillsmønstre mellom foreldre og små barn for å hindre eskalering av atferdsvansker.

Pedagogisk Team – Barnehager

Pedagogisk Team er barnehagens forum for å sikre et trygt, godt og inkluderende barnehagemiljø.Teamet består av barnehage, helsestasjon og PPT, og skal arbeide med forebyggende tiltak både på system og individnivå. Tidlig innsats og rett hjelp til rett tid er en sentral målsetting for teamets arbeid. BTI med handlingsveiledere og verktøykasse er viktig redskap. Arbeidet …

PMTO behandling

PMTO er et behandlingstilbud for foreldre med barn i alderen 3 til 12 år som har eller står i fare for å utvikle alvorlige atferdsproblemer. Formålet er «å trene foreldre i sentrale foreldreferdigheter som kan forebygge, redusere eller stoppe atferdsproblemer hos barn og unge». Målet med PMTO behandlingen er å endre samspillsmønstre i familien og redusere barnets atferdsvansker.

Psykologisk førstehjelp – Barnehager

Psykologisk førstehjelp er et selvhjelpsverktøy for barn og unge for mestring av egne følelser, vanskelige tanker og situasjoner.

PYC – Parenting young children

PYC er et foreldreveiledningsprogram som egner seg til veiledning av foreldre med behov for konkret, individuell og hjemmebasert veiledning og støtte, for å styrke samspill og omsorgskompetanse for barn. Programmet har som mål å gi støtte til innlæring og utvikling av foreldreferdigheter i samspill og praktisk omsorgskompetanse. Fordi programmet er konkret egner det seg for foreldre som strever med betydningen i norsk språk, hukommelse, struktur, tidsplanlegging eller som har generelle lærevansker

Redusert foreldrebetaling – Barnehage

Det er innført nasjonal maksimalpris for en barnehageplass.

Robust Ungdom – Lyngdal

§9a i opplæringsloven: Skolen plikter å arbeide systematisk med å fremme et godt psykososialt miljø for elevene. Undervisningsprogrammet Robust Ungdom hjelper skolen til å arbeide systematisk, slik at den enkelte eleven kan oppleve trygghet og sosial tilhørighet.

Ruskontroll – Lister Barnevern

Målet med kontrolltiltak er å kontrollere at barn ikke utsettes for overgrep eller mishandling. Tiltak som urinprøver og meldeplikt er å anse som særlig inngripende og bør derfor kun benyttes i unntakstilfeller, og bare i situasjoner der det ikke er tvil om at barnets omsorgssituasjon kan ivaretas på en forsvarlig måte.

Råd og veiledning ved Familievernkontoret

Samtaler om utfordringer i livet er ofte knyttet til livsendringer som påvirker vårt forhold til nære personer.

Samarbeidsutvalg – Barnehager

Samarbeidsutvalget er et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ. Utvalget består at foreldre og ansatte slik at hver gruppe er likt representert. Barnehagens eier kan delta etter eget ønske. Her diskuteres saker som har betydning for barnas hverdag.

Samtalekort om kroppsregeler – Barnehager

Samtalekortene er tenkt som støtte i samtale med barn.

Samtaler med barn og unge ved Familievernkontoret

Barn og unge kan få tilbud om enesamtaler bl.a. når familien har det vanskelig. Evt. i forhold til andre samspillsproblemer m.m.

Sinnemestring

Målet med kurset er å forhindre at ens sinne skal gå ut over andre, samt øke bevisstheten i forhold til hva som kan ligge til grunn for ens sinne.

Skolelos som tiltak i regi av barnevernet

Målet med tiltaket er å øke skolegjennomføringen, bedre skolesituasjonen og hindre frafall fra videregående opplæring blant ungdom som et barneverntiltak.

Skravlekopp – folkebevegelse mot ensomhet

Lyngdal har siden 01.02.2020, vært sertifisert Skravlekopp-kommune. Det betyr at vi er med i “Folkebevegelsen mot ensomhet” og at vi er en kommune som har raushet og inkludering i målsettingene våre og som jobber aktivt for å redusere ensomhet i befolkningen. Se hvor du finner Skravlekoppene i vår kommune! Tar du utfordringen: Ber om å få din varme drikke i en Skravlekopp og viser andre at du gjerne tar en liten prat over en kopp kaffe, varm sjokolade eller tea? Våg det!!

Spesialpedagogisk hjelp -Barnehager

Barn under opplæringspliktig alder har rett til spesialpedagogisk hjelp hvis de har særlige behov. Dette gjelder uavhengig av om de går i barnehage.

Sport og idrett

Kulturkontoret har ansvar for idrettsfaglige saker, og har tett kontakt med kommunens idrettsråd som består av samtlige idrettslag/foreninger i Lyngdal

Støttefamilie – Lister Barnevern

Målet med støttefamilien er å enten bygge opp under familiens styrker eller ved å fungere som et supplement til en familie med utfordringer. Støttefamilie kan også være en mer langvarig ressurs for familier som mangler eller har svake nettverk. Målsetningen med tiltaket variere fra familie til familier, men handler som oftest om at barnet og familien skal få gode opplevelse og relasjoner i hverdagen, styrke seg i rollen og få et utvidet nettverk.

Støttekontakt – Helsetjeneste

Støttekontakter jobber direkte med én person, og oppdragene er vanligvis fra 2 til 5 timer per uke. De som får tildelt støttekontakt kan være barn, ungdom, voksne eller eldre. Mennesker med ulike utfordringer av fysisk, psykisk eller kognitiv art som påvirker deres sosiale deltakelse.

Støttekontakt i gruppe – Helsetjeneste

Tiltaket kan innvilges ved behov og tilpasning

Tilrettelagt barnehagetilbud for barn med nedsatt funksjonsevne

Et barn har etter barnehageloven § 37 rett til et egnet individuelt tilrettelagt barnehagetilbud dersom barnet har tilretteleggingsbehov på grunn av nedsatt funksjonsevne.

Tilsyn i hjemmet – Lister barnevern

Målet med kontrolltiltak er å kontrollere at barn ikke utsettes for overgrep eller mishandling.

TMV – Terapeutisk mestring av vold – Lyngdal

TMV er en terapeutisk og ikke-straffende måte å forebygge og redusere vold. Ansatte i kommunen trenes opp til å observere og tolke atferd slik at man kan komme inn i handlingskjeden og sette i verk tiltak før aggressiv atferd inntreffer.

TRAS – Barnehager

TRAS er et pedagogisk kartleggings-verktøy for observasjon av språk-utviklingen til barn i alderen 2-5 år.

Ungdomslos – Lyngdal

Lyngdals egen Ungdomslos, er ungdommenes egen støtteperson og hjelper.

Ungdomsråd

Kommunelovens §5-2 fastsetter at alle kommuner skal ha et ungdomsråd eller annet medvirkningsorgan for ungdom.

Utviklingssamtale på skolen

Vanlig med vondt

Skilsmissegruppe, i regi av Helsestasjonen

Veiledning fra PPT på systemnivå i barnehage

Dette kan handle om veiledning i pedagogisk team ved den enkelte barnehage. PPT kan bidra i utviklingsarbeid knyttet til grupper, avdelinger eller på organisasjonsnivå.

Zippis venner – livsmestring i skolen 1-.4. trinn

“Zippis venner – livsmestring i skolen” er et program for 1.- 4. trinn hvor elevene får øve på livsmestring gjennom å mestre dagliglivets utfordringer, å identifisere og snakke om følelser og støtte andre. Zippis venner: Nettside og Logg inn

Åpen barnehage

Frikirken Åpen Barnehage er et tilbud der barn i alderen 0-6 år kan komme i følge med en voksen omsorgsperson.