Småbarn (2-6 år)

“Kroppen er min” – Læringsverkstedet Barnehager

Kompetanseprogram og samtaleverktøy til bruk i barnehagene.

Abups behandlinger og tiltak

Abup gir spesialisert helsetilbud til barn og unge (0-18 år) med psykiske vansker, og deres pårørende. Dette kan være utredning og behandling av angst, atferdsvansker, utviklingsforstyrrelser, ADHD, depresjon, tvangslidelser, selvmordsfare, spiseforstyrrelser, skolevegring med mer. Henvisning til ABUB skjer via fastlegen eller barnevern. Oversikt over de ulike behandlingene

Aktivitetsplan §§ 41-43 – Barnehager

Barnehagen skal lage en skriftlig plan (aktivitetsplan) når det settes inn tiltak i en enkeltsak der et barn ikke har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø.

Ansvarsgruppe – Lister Barnevern

Målet med opprettelse og deltakelse i en ansvarsgruppe er for å koordinere andre tiltak for barn og familien. Der ansvarsgruppen skal fungere som en samhandlingsform for å sikre helhet og sammenheng i tiltak.

Avlastning i private hjem/ avlastning i Habilitering

Avlastning gis til foreldre som har særlig tyngende omsorgsoppgaver, og foregår vanligvis hver fjerde helg, eller på timesbasis i ukedager.

Barnekontakter i virksomhetene (Barn som pårørende)

Kommunene har samme plikt som spesialisthelsetjenesten til å legge til rette for å fange opp og følge opp barn som pårørende til foreldre eller søsken. Arbeidet med barn som pårørende i kommunen kan organiseres på ulike måter, for eksempel ved å opprette barneansvarlig personell. I Lyngdal har vi egne barnekontakter. Rutiner sees i BTI Verktøykasse.

Barnesamtale – Barnehager

Hensikten med barnesamtale er blant annet å avdekke mobbing/krenkelser i barnehagen, og finne ut om barn har en opplevelse av at de har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø.

Besøkshjem

Målet med besøkshjem er å gi både foreldre og fosterforeldre mulighet for å øke omsorgskapasitet og overskudd i en krevende hverdag. Tiltakene kan både være av kortvarig og langvarig varighet, og ved langvarighet mer som et kompenserende tiltak, som vurderes nødvendig for å skape tilfredsstillende omsorgsbetingelser. For fosterforeldre kan et besøkshjem være svært viktig av hensyn til hvor krevende oppdrag noen ganger kan være.

Besøkshjem – Lister Barnevern

Målet med besøkshjem er å gi både foreldre og fosterforeldre mulighet for å øke omsorgskapasitet og overskudd i en krevende hverdag. Tiltakene kan både være av kortvarig og langvarig varighet, og ved langvarighet mer som et kompenserende tiltak, som vurderes nødvendig for å skape tilfredsstillende omsorgsbetingelser. For fosterforeldre kan et besøkshjem være svært viktig av hensyn til hvor krevende oppdrag noen ganger kan være.

BUA – Lyngdal

BUA Lyngdal har masse flott fritidsutstyr du og andre kan låne, helt gratis! Åpningstider er (normalt) tirsdag og torsdag kl.10 – 17. Sjekk hjemmesiden for oppdatert informasjon om kontaktinfo, lokaler og åpningstider: Følg og lik BUA på Facebook. BUA Lyngdal har mye utstyr til utlån. Du kan bl.a. låne skøyter, langrennski, alpinski, skisko, hjelmer, ryggsekk, …

COS – foreldreveiledningskurs – Lyngdal Helsestasjon

Circle of security (COS) , trygghetssirkelen, er et foreldreveiledningskurs som tilbys hver vår, for de som har barn mellom 0-6 år.

Familieråd – Lister Barnevern

I familieråd er det tanter, onkler, besteforeldre og andre voksne som barnet er knyttet til som engasjerer seg for å hjelpe barnet. Familieråd legger til rette for et konstruktivt samarbeid mellom barn, familie, privat nettverk og barnevern. Et familieråd er et møte mellom familiens private nettverk og offentlige instanser. Målet med møtet er å komme fram til en plan som skal bedre familiens, og da spesielt barnets, situasjon. Et familieråd kan brukes i ulike type barnevernssaker og for barn i alle aldersgrupper

Flerfamiliegruppe

Lukket gruppe for barn og foreldre som har vært vitne til eller utsatt for vold i familien.

Gratis kjernetid – Barnehage

Alle 2-, 3-, 4- og 5-åringer, og barn med utsatt skolestart, som bor i husholdninger med lav inntekt, har rett til å få 20 timer gratis oppholdstid i barnehage per uke.

Gratisprinsippet barnehage

Alle arrangement og aktiviteter i barnehagen skal være gratis.

Handlingsplan for trygt og godt barnehagemiljø

Handlingsplanen er et forpliktende verktøy for alle kommunale og private barnehager i Lyngdal kommune. Det er barnehagens ledelse som er ansvarlig for at det arbeides systematisk og kontinuerlig for å sikre alle barn et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø.

Individuell plan og koordinator – Helsetjeneste

Individuell plan er for personer med langvarig og sammensatt behov for tjenester

Koordinator i Lyngdal kommune

I Lyngdal kommune skal barn og unge med større koordineringsbehov, ikke falle mellom to stoler, men bli sikret koordinert og strukturert hjelp der det er behov for det.

Menigheter – barne-og ungdomsarbeid

Mange menigheter i Lyngdal kommune har egne aktiviteter for barn og ungdom i ulike aldersgrupper. Ta kontakt med den enkelte menighet å få mer informasjon om deres arbeid med barn og unge, – og evt deres familier. Det finnes mange ulike aktiviteter i ukedager og helger

Miljøterapeut i hjemmet for veiledning – Lister Barnevern

Miljøterapeutisk veiledning er et intensivt tiltak som har til hensikt å endre uhensiktsmessige omsorgsbetingelser for barn og unge. Alvorlighet og barnets alder er elementer som har betydning for intensitet og varighet. Målet er å skape varige positive endringer i barnets omsorgsmiljø.

PAS, Positiv Adferdsstøtte – Habilitering

PAS er ett rammeverk, og er bygget opp rundt «det optimale livshjulet», som handler om hva som gjør livet godt å leve – og hvor vi skal lete hvis det er en atferd som utfordrer.

Pedagogisk Team – Barnehager

Pedagogisk Team er barnehagens forum for å sikre et trygt, godt og inkluderende barnehagemiljø.Teamet består av barnehage, helsestasjon og PPT, og skal arbeide med forebyggende tiltak både på system og individnivå. Tidlig innsats og rett hjelp til rett tid er en sentral målsetting for teamets arbeid. BTI med handlingsveiledere og verktøykasse er viktig redskap. Arbeidet …

Psykologisk førstehjelp – Barnehager

Psykologisk førstehjelp er et selvhjelpsverktøy for barn og unge for mestring av egne følelser, vanskelige tanker og situasjoner.

Redusert foreldrebetaling – Barnehage

Det er innført nasjonal maksimalpris for en barnehageplass.

Råd og veiledning ved Familievernkontoret

Samtaler om utfordringer i livet er ofte knyttet til livsendringer som påvirker vårt forhold til nære personer.

Samtalekort om kroppsregeler – Barnehager

Samtalekortene er tenkt som støtte i samtale med barn.

Spesialpedagogisk hjelp -Barnehager

Barn under opplæringspliktig alder har rett til spesialpedagogisk hjelp hvis de har særlige behov. Dette gjelder uavhengig av om de går i barnehage.

Sport og idrett

Kulturkontoret har ansvar for idrettsfaglige saker, og har tett kontakt med kommunens idrettsråd som består av samtlige idrettslag/foreninger i Lyngdal

Stine Sofies barnehagepakke

Et opplæringsprogram som skal gjøre barnehageansatte bedre rustet til å avdekke vold og overgrep mot barn så tidlig som mulig. Hva er Stine Sofies Barnehagepakke?

Støttefamilie – Lister Barnevern

Målet med støttefamilien er å enten bygge opp under familiens styrker eller ved å fungere som et supplement til en familie med utfordringer. Støttefamilie kan også være en mer langvarig ressurs for familier som mangler eller har svake nettverk. Målsetningen med tiltaket variere fra familie til familier, men handler som oftest om at barnet og familien skal få gode opplevelse og relasjoner i hverdagen, styrke seg i rollen og få et utvidet nettverk.

Støttekontakt – Helsetjeneste

Støttekontakter jobber direkte med én person, og oppdragene er vanligvis fra 2 til 5 timer per uke. De som får tildelt støttekontakt kan være barn, ungdom, voksne eller eldre. Mennesker med ulike utfordringer av fysisk, psykisk eller kognitiv art som påvirker deres sosiale deltakelse.

Tilrettelagt barnehagetilbud for barn med nedsatt funksjonsevne

Et barn har etter barnehageloven § 37 rett til et egnet individuelt tilrettelagt barnehagetilbud dersom barnet har tilretteleggingsbehov på grunn av nedsatt funksjonsevne.

Tilstedeværende barnevern

Tilstedeværende barnevern er barnevernstjenestens bidrag til at barn og foreldre i Lister skal få rett hjelp, til rett tid fra rett tjeneste

Tilsyn i hjemmet – Lister barnevern

Målet med kontrolltiltak er å kontrollere at barn ikke utsettes for overgrep eller mishandling.

Tiltaksplan individnivå -Barnehager

Barnehagen skal tilpasse det allmennpedagogiske tilbudet etter barnas behov og forutsetninger, også når noen barn har behov for ekstra støtte i kortere eller lengre perioder. Barnehagen skal sørge for at barn som trenger ekstra støtte, tidlig får den sosiale, pedagogiske og/eller fysiske tilretteleggingen som er nødvendig for å gi barnet et inkluderende og likeverdig tilbud. …

Tiltaksplan systemnivå – Barnehager

Utfordrende barnehagemiljø kan ha sitt utspring i sosiale prosesser på avveie, noe som gjerne innebærer et behov for en tiltaksplan på gruppe/systemnivå. NB! Tiltaksplan brukes fra BTI-verktøykasse

TMV – Terapeutisk mestring av vold – Lyngdal

TMV er en terapeutisk og ikke-straffende måte å forebygge og redusere vold. Ansatte i kommunen trenes opp til å observere og tolke atferd slik at man kan komme inn i handlingskjeden og sette i verk tiltak før aggressiv atferd inntreffer.

TRAS – Barnehager

TRAS er et pedagogisk kartleggings-verktøy for observasjon av språk-utviklingen til barn i alderen 2-5 år.

Veiledning fra PPT på systemnivå i barnehage

Dette kan handle om veiledning i pedagogisk team ved den enkelte barnehage. PPT kan bidra i utviklingsarbeid knyttet til grupper, avdelinger eller på organisasjonsnivå.

Årshjul. Overgang barnehage – skole.

Barnehagen samarbeider med skolen for at overgangen og skolestart skal bli så trygg og god som mulig.